معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی از آغاز ارائه کاراکارت به بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان خبر داد و گفت: «بازنشستگان می‌توانند با ارسال کد ملی خود به سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۱۴۲۲ یا مراجعه به سایت www.samanehrefah.ir تمایل خود را برای دریافت این کارت اعتباری اعلام کنند».

کاراکارت

رحيم اردلان با بيان اينكه كارت اعتباري رفاه اجتماعي ايرانيان (كاراكارت) به ميزان 4برابر مستمري متقاضيان شارژ مي‌شود و با اين كارت امكان خريد از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه، اتكا، شهروند، سپه، امكان، اسكات و فرهنگيان وجود دارد، افزود: «اعتبار تخصيصي در كارت اعتباري كاراكارت با كارمزد 12درصد در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد و اقساط مربوطه نيز در دوره يكساله دريافت خواهد شد. ثبت تقاضا و ارائه كاراكارت به بازنشستگان و مستمري‌بگيران هم به ساده‌ترين روش ممكن انجام مي‌شود. درصورتي كه بازنشستگان و مستمري بگيران كد ملي خود را از طريق سامانه پيام كوتاه 10001422 ارسال كنند، كاراكارت را از طريق شعبه بانكي محل دريافت حقوق بازنشستگي خود، تحويل مي‌گيرند و درصورت مراجعه به نشاني اينترنتي www.samanehrefah.ir مي‌توانند بانك و شعبه مورد نظر خود را براي دريافت كاراكارت انتخاب كنند».

  • دشواري‌هاي دسترسي

اردلان با اشاره به آساني استفاده از اين تسهيلات و عدم‌نياز به طي مراحل اداري و معرفي ضامن، گفته است: «اين اقدام سازمان تأمين اجتماعي در راستاي ارائه خدمات مناسب حال بازنشستگان و براي جلب رضايت آنان در آستانه سال‌نو انجام شده است و اميدواريم بازنشستگان و مستمري‌بگيران عزيز بتوانند به نحو مطلوب از اين تسهيلات استفاده كنند».

اما به‌نظر مي‌رسد استفاده از اين تسهيلات چندان هم آسان نيست. به گزارش همشهري پس از ارسال كد ملي صحيح يك بازنشسته به اين سامانه، بلافاصله پيام زير براي فرستنده ارسال مي‌شود:«مستمري‌بگير گرامي، درخواست شما با موفقيت ثبت گرديد.زمان و مكان مراجعه به بانك از طريق پيامك به شما اعلام مي‌شود».

اما در ســـايــــت اعـــلامي از سوي تـــأمين اجتماعي بـــه نــــــشاني www.samanehrefah.ir موارد عجيبي از متقاضي پرسيده مي‌شود.در اين سايت براي ثبت‌نام نهايي 5گام پيش‌بيني شده كه تكميل آنها مخصوصا براي يك فرد بازنشسته شايد كمي دشوار باشد. در گام نخست تنها كد ملي و پس از آن مشخصات شناسنامه‌اي از متقاضي درخواست مي‌شود اما در ادامه بايد اطلاعات عجيبي مانند شماره شناسايي و شماره بدنه كنتور برق و شماره اشتراك و شماره پرونده فيش‌هاي آب و گاز وارد شود. حتي اگر درخواست چنين اطلاعاتي براي احراز اصالت اطلاعات متقاضي باشد، به‌دليل اينكه همه اطلاعات بازنشستگان در سامانه‌هاي اين سازمان وجود دارد، مي‌توانست ثبت‌نام تا اين اندازه پيچيده نباشد.اگر چه در بخشي از اين سايت راهنماي ثبت‌نام گام‌به‌گام و تصويري هم وجود دارد اما طي كردن اين 5گام و 8مرحله براي نهايي شدن ثبت‌نام ضروري است. نكته مهم اينكه در فرايند ثبت‌نام و مرحله پاياني تأكيد شده است مستمري‌بگيران تأمين اجتماعي بانك رفاه و بازنشستگان كشوري يكي از شعب بانك تجارت را به‌عنوان بانك ارائه‌كننده خدمات انتخاب كنند. البته به گفته مسئولان تأمين اجتماعي پس از ثبت درخواست متقاضيان در سامانه اينترنتي يا دريافت كد ملي از طريق سامانه پيام كوتاه، حداكثر تا 15روز كاراكارت از طريق بانك مربوطه در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد و زمان و شعبه بانك محل تحويل كاراكارت نيز از طريق پيام كوتاه به شماره تلفن همراه متقاضيان ارسال مي‌شود.

  • اطلاعات بيشتر درباره كاراكارت

تمامي 2ميليون و 700هزار نفر بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي مي‌توانند بدون ضامن و محدوديت سني از 2طريق براي دريافت كاراكارت ثبت‌نام كنند/ هزينه صدور كارت 2000تومان است كه در بانك از آنها اخذ خواهد شد/پس از تأييد نهايي، متقاضي به بانك مراجعه كرده و با ارائه كارت ملي و تكميل فرم رضايتنامه كسر از حقوق، كارت خريد اعتباري خود را دريافت مي‌كند/ميزان اعتبار كارت يا ميزان تخصيص وام معادل چهار برابر حقوق هر‌ماه فرد است. براي مثال اگر فردي 10.000.000ريال حقوق دريافتي در‌ماه داشته باشد ميزان وام اعتباري خريد كالاي وي 40.000.000ريال خواهد بود/ اقساط وام هنگام واريز حقوق فرد بازنشسته از حساب وي كسر خواهد شد.

کد خبر 326666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha