همشهری آنلاین: شصت و نهمین شماره نشریه علمی، فنی و هنری "اثر" با هدف بازتاب دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه شهرسازی، مرمت، معماری و حوزه‌های وابسته به آنها در حوزه هنر و تمدن ایرانی به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.

magazine

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این شماره از فصلنامه مقالاتی همچون مروری بر پیشینه تاریخی، فرهنگی و پزوهشی محوطه تاریخی تخت سلیمان، پژوهشی در معماری مقابر ایلخانی سواحل خلیج فارس، شعر بر کتیبه بناهای آرامگاهی شهر اصفهان و....به چاپ رسیده است.

این شماره فصلنامه "اثر" همچنین به بررسی آثار و محوطه‌های اسلامی جزیره قشم، معرفی نقشه نجم الملک (میرزا عبدالغفارخان اصفهانی) در سفر خوزستان، اراضی محمره، بسطام به روایت فریزر جهانگرد اسکاتلندی، محافظت اضطراری و انتقال اسکلت مکشوفه هفت هزارساله چهار راه مولوی تهران و بناهای تاریخی در پناه قانون، ثبت آثار ملی در تابستان 1394 پرداخته است.

در مقاله مروری بر پیشینه تاریخی، فرهنگی و پژوهشی محوطه تاریخی تخت سلیمان به قلم حمید امان‌اللهی عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی مولانا آبیک آمده است: محوطه تاریخی تخت سلیمان درمنطقه کوهستانی سرشار از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی - تاریخی واقع است که آتشکده معروف آذرگشنسب یعنی آتشکده شاهان و جنگاوران در آن قرار دارد.

این محوطه در دوره ساسانی مورد توجه بود و از زمان خسرو انوشیروان به آن توجه خاصی شد و از آن به بعد بسیار مشهور گشت و در کتب تاریخی و متون ادبی و مذهبی درباره این مکان تاریخی بسیار نوشته‌اند.

در این نوشتار کوشش شده که از یک سو به پیشینه تاریخی - فرهنگی منطقه براساس منابع مکتوب پرداخته شود و از سوی دیگر به فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در زمینه بررسی، کاوش، حفظ و احیا در پایان‌نامه‌های تخصصی مرتبط با محوطه تاسال 90 توجه شود.

فصلنامه " اثر" با مدیر مسئولی جلیل گلشن و سردبیری مهناز اشرفی و با صاحب امتیازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در 1000 نسخه منتشر می‌شود.

کد خبر 326176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha