سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

انتشار چندین فیلم حیوان‌آزاری در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته، انزجار عمومی کاربران شبکه‌های اجتماعی از این حرکت غیرانسانی را به‌دنبال داشت؛ موضوعی که بلافاصله به واکنش فعالان حقوق حیوانات منجر شد و بار دیگر پیش‌نویس قانون حمایت از حیوانات را مطرح کرد.

خبرگزاري مهر، ديروز با انتشار گزارشي اعلام كرد كه فراكسيون محيط‌زيست مجلس براي امضاي پيش‌نويس قانون حمايت از حيوانات اعلام آمادگي كرده است. مهرداد بائوج‌لاهوتي، رئيس اين فراكسيون گفته است كه پيش‌نويس قانون حمايت از حيوانات قطعا در فراكسيون محيط‌زيست مجلس با استقبال مواجه خواهد شد. وي مجازات متخلف و فرهنگسازي را 2 حسن عمده وجود قانون حمايت از حيوانات عنوان كرد و گفت:‌ اميدوارم كه فرهنگسازي در راستاي رعايت حقوق حيوانات در جامعه هر چه زودتر به كاهش خشونت و حيوان‌آزاري كه مقدمه‌اي براي جنايات در سطح جامعه به شمار مي‌رود بينجامد.

رئيس هيأت مديره انجمن حمايت از حيوانات نيز در رابطه با انتشار تصاوير دردناك حيوان‌آزاري به مهر گفت: جامعه نيازمند قانون حمايت از حيوانات است و مادامي كه اين خلأ قانوني به چشم مي‌خورد شاهد افزايش حوادث ناگوار هستيم. جاويد آل‌داوود افزود: تحقيقات انجام شده در مجامع بين‌المللي حاكي از وجود ارتباط مستقيم ميان حيوان‌آزاري و اختلالات رواني است و حيوان‌آزاران عملا تهديدي جدي براي جامعه انساني محسوب مي‌شوند چرا كه آزار و كشتن حيوانات به‌تدريج با ايجاد «قساوت قلب» و از بين بردن قبح كشتار، زمينه را براي آزار و كشتار همنوعان فراهم مي‌كند، عضو هيأت علمي دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران گفت: با وجود روايات و احاديث بسيار درخصوص لزوم رعايت حقوق حيوانات در دين اسلام متأسفانه در كشورما هيچ‌گونه قانوني براي حمايت از حيوانات وجود ندارد. به گفته آل‌داوود، انجمن حمايت از حيوانات، پيش‌نويس قانون حمايت از حيوانات را با استفاده از منابع داخلي و خارجي تدوين و به مجلس ششم ارائه داد كه متأسفانه به‌دليل آنچه نمايندگان، عدم‌وجود بستر اجتماعي مناسب عنوان كردند موفق به دريافت امضاي مورد نياز براي قرار گرفتن در دستور كار مجلس نشد.

آل‌داوود با بيان اينكه پيش‌نويس قانون حمايت از حيوانات شامل ۴۸ماده واحده و مستند به منابع اسلامي، كتب شيعه و قوانين بين‌المللي درخصوص حمايت از حقوق حيوانات است، گفت: با توجه به افزايش آمار حيوان‌آزاري، انتشار تصاوير اين جنايات كه بي‌شك، عاملي براي رقابت و تكرار اين خشونت‌ها در ميان برخي بيماران رواني به شمار مي‌رود، از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي انتظار مي‌رود قانون حمايت از حيوانات در ايران را تدوين‌كنند.

کد خبر 326048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha