همشهری آنلاین: سیف گفت: رشد اقتصادی ایران در سال آینده به بیش از ۵ درصد و حتی تا ۷ درصد افزایش خواهد یافت.

بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: جهت گیری ها شرایط اقتصادی کشور را مثبت نشان می دهد و با اقداماتی که در 6 ماه گذشته انجام گرفته شرایط مثبت‌تر شده است.

وی اضافه کرد: در بحث بانکداری بدون ربا که سود علی الحساب به عنوان مبنا وجود دارد، با توجه به شرایط اقتصادی و بازده مورد انتظار، نرخ تسهیلات عقود اسلامی کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اقتصادی که تورم 40 درصدی دارد، سرمایه گذار آن یک انتظار دارد و اقتصادی که دارای تورم کمتر از 13 درصد باشد انتظار دیگری خواهد داشت، بنابراین بانک ها نمی توانند رقم درشت تری تقبل کنند و به این نتیجه رسیدند به سمت کاهش نرخ سود بانکی حرکت کنند.

سیف گفت: به نظر می رسد این اقدام از اول اسفند اجرایی و زمینه برای کارآیی بیشتر در بخش تولید فراهم شود.

وی درباره آثار مثبت رشد اقتصادی در چند ماه آینده تصریح کرد: پیش بینی ها برای سال آینده مثبت است و همانطور که سازمان های بین المللی نیز پیش بینی کرده اند رشد اقتصادی ایران در سال آینده به بیش از 5 درصد و حتی تا 7 درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی درباره عملیاتی شدن سوئیفت در بانک ها نیز گفت: در تمام بانک های کشور آخرین مراحل راه اندازی سوئیفت انجام شده است و یک سوءتفاهمی در مطبوعات مطرح بود که گفته می شد بانک مرکزی به سوئیفت متصل شده اما مخابره نشده است.

سیف افزود: سوئیفت مراحل خود را داشت و در ابتدا باید سازمان سوئیفت بین المللی ایران را متصل می کرد که این اتفاق در 10 روز گذشته صورت گرفت و بانک های داخلی نیز اقدام های نرم افزاری را انجام دادند و حمایت بانک مرکزی منجر به این شد از 23 بهمن ماه تک تک بانک ها سوئیفت را مخابره کنند.

وی درباره اجرای ال سی در بانک ها هم گفت: ال سی ها در کل شبکه بانکی از طریق شبکه سوئیفت عمل می کنند و بعد از اجرای برجام بانک های غیرتحریمی می توانستند ال سی را انجام دهند و در حال حاضر نیز تمام بانک ها مجهز به مکانیزم پیام رسان هستند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضع موسسات مالی غیر مجاز اظهار داشت: بانک مرکزی مکلف است از فعالیت این موسسات جلوگیری کند و در این زمینه حمایت های قانونی خوبی هم داریم و در لایحه برنامه ششم توسعه هم این موضوع تقویت شده است.

سیف همچنین گفت : دغدغه اصلی بانک مرکزی توجه به منافع سپرده گذاران در موسسات غیر مجاز است ، اگر چه این اقدام آنها محل ایراد است اما بدان معنی نیست که بی توجه با آن برخوردکنیم، بنابراین راهکاری انتخاب کردیم تا لطمه ای به سپرده گذاران وارد نشود؛ چنین موسساتی دیگر شکل نگیرد و با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مطمئن هستیم در آینده چنین موسساتی پدید نخواهند آمد.

وی درباره فعالیت بانک های خارجی در کشور نیز اظهار داشت: اقبال خوبی ازجانب برخی بانک های بین المللی صورت گرفته است. برای تاسیس بانک خارجی سه سطح وجود دارد که دفتر نمایندگی، راه اندازی شعبه و خرید سهام بانک است.

سیف با اشاره به اینکه در این زمینه تقاضاهایی از بانک های اروپایی، همسایگان و کشور چین داشته ایم که در حال بررسی است گفت: با توجه به محدودیت قانونی، بانک های خارجی تنها می توانند 40 درصد سهام بانک داخلی را خریداری کنند و آن هم باید پس از بررسی های بانک مرکزی و صدور مجوز لازم انجام شود.

وی افزود:در صورتی که بانک های خارجی در مناطق آزاد اقدام به راه اندازی کنند می توانند صد در صد سهام بانک را در اختیار داشته باشند که پس از بررسی های بانک مرکزی و صدور مجوز می توانند اقدام به راه اندازی کنند.

کد خبر 325547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha