چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

محمد کرباسی: از زمانی که پیشروی‌های ارتش سوریه، نیروهای مقاومت و کردها در حلب در مقابل گروه‌های افراطی حاضر در این منطقه از جنوب و شمال غرب بالا گرفت مقام‌های ترکیه مانند سپند‌روی آتش شده‌اند.

کردهای سوریه

در روزهاي گذشته مقام‌هاي تركيه چندين بار اعلام كردند كه اگر نيروهاي كرد به سمت شهر اعزاز و به‌ويژه فرودگاه آن بروند حملات گسترده‌اي انجام خواهند داد و خواستار ايجاد منطقه‌اي حائل به عمق 10كيلومتر در داخل خاك سوريه هستند كه اعزاز هم بايد بخشي از آن باشد. در 5سال گذشته هيچ وقت مقام‌هاي تركيه اينطور آشفته نبوده‌اند اما حالا حلب و كردها به مسئله مرگ و زندگي براي تركيه تبديل شده است.

شهر اعزاز در استان حلب كه مقام‌هاي تركيه اينقدر روي آن حساس هستند در واقع كريدور اصلي حمايت لجستيكي از گروه‌هاي تروريستي حاضر در سوريه به‌حساب مي‌آيد. هيچ‌كس نمي‌تواند اهميت راهبردي كريدور اعزاز را براي تركيه ناديده بگيرد. اعزاز در 30كيلومتري شمال غرب حلب قرار دارد و در واقع پل ارتباطي گروه‌هاي افراطي با تركيه به‌حساب مي‌آيد. سقوط اعزاز به‌معناي از بين رفتن كامل نفوذ و مداخله تركيه در سوريه به‌حساب مي‌آيد. در واقع اعزاز خط مقدم حمايت لجستيكي تركيه از گروه‌هاي مورد حمايت خود در داخل سوريه است. اما مهم‌تر از اعزاز شايد براي تركيه پيشروي نيروهاي كرد موسوم به يگان‌هاي مدافع خلق (ي‌پ‌گ) است.

تركيه هميشه با كردها مشكل داشته است و حتي نقض حقوق كردها يكي از موانع هميشگي براي پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا بوده است. كردها در جريان نبردهاي سوريه از كوباني تا حلب موفقيت‌هاي مهمي داشته‌اند و مشخص كرده‌اند نيرويي قابل توجه در سوريه هستند. اين همان مسئله‌اي است كه تركيه به هيچ عنوان قابل كنار آمدن با آن نيست اما از سوي ديگر آمريكا به‌عنوان متحد اين كشور در ناتو به‌صورت گسترده از كردها حمايت مي‌كند. حتي دولت سوريه هم با وجود اختلاف‌هايي كه با كردها دارد آنها را جزئي از مردم اين كشور مي‌داند و در حال حاضر اولويت اصلي را به مبارزه با داعش و گروه‌هاي تروريستي ديگر داده است.

به همين‌خاطر است كه نيروهاي كرد اكنون با حمايت هوايي روسيه در حال پيشروي به همراه ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت در حلب هستند. تركيه از سويي مي‌گويد با داعش مي‌جنگد و از سوي ديگر مواضع كردها را هدف قرار مي‌دهد. مبارزه تركيه با گروه‌هاي تروريستي را بيشتر مي‌توان يك شوخي و ژست فرض كرد. تركيه به‌شدت نگران تصرف نوار مرزي خود به وسيله نيروهاي كرد و حتي تشكيل منطقه‌اي خودمختار است. از سوي ديگر سقوط كريدور اعزاز پايان بازي تركيه در سوريه به‌حساب مي‌آيد. كردها اكنون در اتحادي نانوشته با نيروهاي سوري به‌سرمي‌برند اما هيچ‌كس فراموش نمي‌كند كه دشمني تركيه با دشمن تروريست‌ها آنها را به دوست تروريست‌ها تبديل مي‌كند.

کد خبر 325527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha