معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی‌ در کمیسیون ماده پنج و با حضور اعضای تأثیر‌گذار شورای‌عالی معماری و شهرسازی تصویب شده بود، به طرح این پرسش پرداخت که چرا شهر تهران با گذشت ۱۱‌ ماه از ارائه ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی‌، هنوز بلاتکلیف است؟

پژمان پشمچي‌زاده درباره آخرين وضعيت تعيين تكليف ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي در شهر تهران و حواشي كه اين روزها درخصوص ممنوعيت آن مطرح مي‌شود، اظهار كرد: واقعيت آن است كه ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي‌ براساس تكاليف طرح جامع و طرح تفصيلي تهيه و نهايي شده است و شهرداري تهران بيش از همه نهادها، تلاش كرده كه اين ضوابط را ايجاد كند تا بلند‌مرتبه‌سازي‌ براساس راهبردهاي طرح جامع، داراي يك ضابطه مدون و فني باشد.

وي افزود: اين مصوبه حاصل بررسي كارگروه كميسيون ماده پنج با استفاده از نظرات كارشناسي اعضاي كارگروه كه تعدادي از آنها چهره‌هاي شاخص شوراي‌عالي معماري و شهرسازي هستند، جمع‌بندي شده و در واقع مبتني بر خرد جمعي است. معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران تأكيد كرد: اگر شوراي‌عالي معماري و شهرسازي انتقادي به بلند‌مرتبه‌سازي‌ داشت، حق اين بود كه حداقل به‌صورت آزمايشي اين ضابطه در تهران اجرايي مي‌شد تا جريان كار در تهران قفل نشود.

پشمچي‌زاده تصريح كرد: در تدوين ضوابط سعي شده نگاه كاملا ضابطه‌مند و در حقيقت مبتني بر سياست جمعيتي شهر تهران لحاظ شود و براساس اين ضابطه هر زميني در هر معبري و با هر شرايطي نمي‌تواند در خود ساختمان بلند‌مرتبه‌اي را جا دهد بلكه الزامات، شرايط و ضوابطي وجود دارد كه اين اتفاق بيفتد. وي افزود: اين ضوابط بعد از تصويب در كميسيون ماده پنج در شوراي‌عالي معماري و شهرسازي مطرح شده است و الان 11ماه پس از ارائه اين ضابطه‌ها به سر مي‌بريم درحالي‌كه در اين مدت پرونده‌هاي بلند‌مرتبه‌سازي‌ پس از بررسي در كميسيون اصلي به‌صورت موردي رسيدگي شده است.

معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران خاطرنشان كرد: اگر اجازه اجراي اين ضوابط به‌صورت آزمايشي داده مي‌شد، تا رسيدگي كامل ضابطه‌، زميني كه حائز شرايط بلند‌مرتبه‌سازي‌ بود، امكان طي‌كردن مسير صدور پروانه داشت تا در اين وضعيت ركود در بازار مسكن، خللي بر اقتصاد كشور وارد نشود.

پشمچي‌زاده اعلام كرد: كماكان منتظر هستيم ضوابط در شوراي‌عالي معماري و شهرسازي بررسي شده تا موضوع بلند‌مرتبه‌سازي‌ از بلاتكليفي خارج شود.وي همچنين درباره تكليف ساير پرونده‌هاي بلند‌مرتبه‌سازي‌ گفت: شوراي‌عالي معماري و شهرسازي تصميم گرفت كه تقاضاهاي جديد براي بلندمرتبه‌سازي‌ به جريان نيفتد اما در عين حال تعدادي تقاضا از قبل در دبيرخانه كميسيون ماده پنج بود كه اين پرونده‌ها مستثني از اين موضوع شده و روند بررسي آنها كماكان ادامه دارد.

کد خبر 325405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha