همشهری آنلاین: اگر سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در اجرای طرح‌های عمرانی با دقت‌نظر بیشتری عمل کرده و در مکان‌سنجی‌ها احتمال وجود آثار تاریخی را در نظر بگیرند، میراث فرهنگی در امان می‌ماند.

Sustainable Development

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی حصاری باستان‌شناس با بیان این مطلب تصریح کرد: در صورتی که مجریان طرح‌های عمرانی بسته به شرایط موجود طرح‌ها را به مکان یا زمان دیگری موکول کنند نه تنها خللی در اهداف توسعه پیش نیامده بلکه یادگارهای گذشتگان و اجدادمان پابرجا باقی می‌ماند.

وي میراث فرهنگی را همزمان در خدمت علم و صنعت دانست و افزود: میراث فرهنگی از یک سو تأمین‌کننده نیروهای تخصصی بخش‌های علمی جامعه و از سوی دیگر رونق‌بخش چرخه صنعت، چه در گردشگری و چه در طرح‌های عمرانی است.

این باستان‌شناس، با اشاره به اینکه ویژگی‌های خاص میراث فرهنگی باید در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد گفت: برای رسیدن به این گونه برنامه‌ریزی‌ها نیاز به مطالعات ریشه‌ای و مشارکتی مدیرانه و دلسوزانه علمی بخش‌های مختلف است.

او تصریح کرد: این برنامه‌ها چه در پاسخ به نیازهای بنیادی و کاربردی و چه در راستای برنامه‌های میراث فرهنگی و عمرانی ملی، نیازمند حمایت‌های مختلف بخش‌های گوناگون دولتی و خصوصی است.

حصاری افزود: میراث فرهنگی که در اصل آیینه‌ای از فرهنگ، تمدن و مذهب دوره‌های پیش از تاریخی تا اسلامی این سرزمین است می‌تواند آیینه تمام قد برنامه‌ریزی، از مدیریت شهری تا مدیریت فرهنگی کشور را به نمایش گذارد.

این باستان‌شناس تصریح کرد: آن چیزی که میراث فرهنگی را تخریب می‌کند، توسعه نیست بلکه مدیریت ناشایست در بهره‌گیری از زمان، منابع و نیروی متخصص است.

به گفته او، آنچه همواره در مقوله تقابل میراث فرهنگی با پروژه‌های عمرانی، راهسازی و سدسازی مهم به نظر می‌رسد دقت‌نظر و تأمل در نحوه اجرایی شدن طرح‌هاست زیرا که به سادگی می‌توان با کمی جابجایی در مکان‌سنجی و در‌نظر گرفتن برخی احتمالات وجود آثار تاریخی، نحوه اجرای یک طرح را بسته به شرایط موجود به مکان یا زمان دیگری موکول کرد.

این باستان‌شناس گفت: اگر مجریان طرح‌هایي نظیر راهسازی، سدسازی و... پیش از اجرای طرح‌های عمرانی شرایط و موقعیت را با دقت عمل بیشتری بررسی کرده و نتایج را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهند، توسعه نه تنها مخرب میراث فرهنگی نیست بلکه یاری‌دهنده میراث فرهنگی نیز خواهد بود.

حصاری با ضروری دانستن برگزاری همایش "میراث فرهنگی و توسعه پایدار" تصریح کرد: یک کارگروه تخصصی متشکل از اعضای پژوهشگاه و سازمان‌های مرتبط و برخوردار از قدرت اجرایی می‌تواند قدم‌های گسترده‌ای در این راه بردارد.

گفتنی است، همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار برای بررسی راهکارهای توسعه و تعامل بین متولیان میراث فرهنگی و توسعه پایدار به ویژه آمایش سرزمین 28 و 29 بهمن‌ماه سال جاری توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سالن همایش‌های موزه دوران اسلامی برگزار می‌شود.

محورهای این همایش، میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت آب، میراث فرهنگی، توسعه پایدار و گردشگری، میراث فرهنگی، توسعه پایدار و آمایش زمین، میراث فرهنگی، توسعه پایدار، صلح و وفاق ملی و میراث فرهنگ،ی توسعه پایدار و هویت است.

کد خبر 324918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha