همشهری آنلاین: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه جانباختگان فاجعه منا شهید اعلام خواهند شد، اظهار داشت: خانواده این عزیزان فقط از خدمات فرهنگی بنیاد استفاده خواهند کرد.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شهیدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به فاجعه منا در حج امسال كه كه جان باختن تعداد زیادی از حجاج ایرانی و غیرایرانی منجر شد، گفت: وقتی اخبار این حادثه توسط آقایان قاضی عسگر و اوحدی خدمت مقام معظم رهبری رسید، ایشان اجازه دادند این جان باختگان با عنوان جان باختگان منا در گلزار شهدا دفن شوند.

شهیدی گفت: سپس طی جلساتی كه با حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر درخصوص اینكه خواسته عزیزان این بود كه جان باختگان منا، شهید محسوب شوند داشتیم گفتیم كه باید تمایزی بین این شهدا با شهدای جنگ باشد. بحث‌های زیادی صورت گرفت و قرار شد این عزیزان «شهید منا» اعلام شوند.

وی گفت: در این زمینه مسائلی مطرح شد و به تفاهم رسیدیم كه از این به بعد این عزیزان شهیدند و در ابعادی تحت پوشش بنیاد خواهند بود كه زمینه‌های این خدمات را اعلام خواهیم كرد.

شهیدی افزود: این عزیزان فقط از خدمات فرهنگی بنیاد استفاده خواهند كرد و تنها همسر و فرزندان تحت تكفل بنیاد خواهند بود و وقتی مراجعه كنند بنیاد كارتی برایشان به عنوان خانواده شهدای منا صادر می‌كند.

وی گفت: فرزندانشان از مدارس شاهد و سهمیه دانشگاه استفاده می‌كنند و همه فرزندان از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

همچنین از مراكز مشاوره و مدد كاری می‌توانند در سراسر كشور استفاده كنند.

رئیس بنیاد گفت: سازمان حج و زیارت هم در مورد بیمه تقبل كرد سالانه حق بیمه را بپردازد كه شامل افرادی می شود كه بیمه ندارند.

رئیس بنیاد شهید با بیان اینكه سالانه تعدادی از این عزیزان را به سفرهای زیارتی اعزام خواهیم كرد و سهمیه برایشان قائل هستیم، افزود: روی قبور این عزیزان طبق بخشنامه ای كه خواهیم داد نام شهید حک خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور با اعلام این مطلب كه ٤٢ شهید منای ما از جمله فرزند سردار انصاری در مدینه دفن شدند كه خانواده ها اعلام كردند همان‌جا بمانند و ما در خدمت خانواده این عزیزان نیز خواهیم بود.

در این نشست خبری سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز اعلام كرد: همانطور كه به خانواده ها گفته بودیم كار در چند مرحله انجام شد.

وی افزود: پیكر تمام عزیزانی كه خانواده‌هایشان می‌خواستند برگردد برگشت و در گلزار شهدا دفن شد. یكی دو مورد نیز وجود دارد كه در حال پیگیری است.

وی گفت: این حادثه همه را داغدار كرد و همه وظیفه دارند نهایت تلاش را برای به سرانجام رسیدن این پرونده انجام دهند.

رییس سازمان حج و زیارت اعلام كرد: این شهدا مانند شهدای مدافع حرم و هسته ای هستند و از مقام معظم رهبری هم تشكر می‌كنیم زیرا فراتر از آنچه ما فكر می‌كردیم ایشان انجام دادند و در بین همه كشورها ایران اولین كشوری بود كه توانست اجساد را شناسایی كرده و برگرداند.

کد خبر 324890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha