چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

لوح ثبت جهانی منظر فرهنگی روستای میمند صبح دیروز در شهر بابک کرمان رونمایی شد.

روستای تاریخی میمند

رونمايي از اين لوح ثبت جهاني چنان اهميت داشت كه رئيس دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران، سفير ايران در يونسكو، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، نمايندگان مجلس و معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث نيز در آن حضور يافتند.

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در سخناني در آيين رونمايي از لوح ثبت جهاني منظر فرهنگي ميمند گفت كه آيين گراميداشت ثبت جهاني ميمند يك روز تاريخي و به‌يادماندني نه‌تنها براي مردم شهربابك كه براي مردم كرمان و ايران است.

وي افزود: با ثبت جهاني يك اثر، نام آن بنا در چندين هزار سايت گردشگري درج و به مقصد اصلي گردشگران تبديل مي‌شود.محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور نيز در سخناني با اشاره به اينكه در ايران بيش از 10هزار سابقه زيست وجود دارد، افزود: ايران از غناي ميراث فرهنگي برخوردار است.

طالبيان با اشاره به اينكه با ثبت منظر فرهنگي در فهرست ميراث جهاني مسئوليت سنگيني بر عهده ما گذاشته شد، افزود: توسعه و حفاظت اين روستا بايد در كنار هم قرار بگيرد تا به توسعه فرهنگي پايدار رسيد. وي با تأكيد بر اينكه توجه به ميراث فرهنگي و تاريخي موضوعي زينتي نيست، ادامه داد: اين امر بحثي براي استقرار زندگي در آينده است.

احمد جلالي، سفير و نماينده دائم ايران در يونسكو نيز اعلام كرد: با ثبت منظر فرهنگي ميمند در فهرست ميراث جهاني صداي گمشده هزاران سال تاريخ را به آواز زندگي خود متصل مي‌كنيم.

وي گفت: زماني كه اين منطقه را ثبت مي‌كرديم بيش از 2هزار متخصص جهاني حضور داشتند.به گزارش سازمان ميراث فرهنگي، چشم‌انداز فرهنگي ميمند به‌عنوان نوزدهمين اثر جمهوري اسلامي ايران و سومين اثر تاريخي استان كرمان 13تيرماه سال‌جاري در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد.

چشم‌انداز فرهنگي ميمند در سي و نهمين اجلاس سالانه كميته ميراث جهاني سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) در شهر بن آلمان در فهرست آثار جهاني ثبت شد.

پرونده ميمند 2سال قبل نيز مطرح شد اما به‌دليل برخي نواقص نتوانست به ثبت برسد كه در اجلاس بن آلمان با همت مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، استاندار كرمان و كارشناسان توانمند كشورمان نواقص آن رفع و ملاك‌هاي يونسكو محقق شد به‌گونه‌اي كه با اجماع از تصويب اعضاي كميته گذشت.

روستاي صخره‌اي و دستكند ميمند با قدمت چند هزار ساله از نخستين سكونتگاه‌هاي بشري و از مواريث باستاني ايران است كه در 38كيلومتري شمال شرقي شهرستان شهربابك در استان كرمان با وسعت 420كيلومترمربع و در ارتفاع 2هزار و 240متر از سطح دريا واقع است.

کد خبر 324653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha