همشهری آنلاین: بر اساس آمارهای موجود سالانه در کشورهای پیشرفته به ازای هر صد خودرو وارد شده به ناوگان حمل و نقل، بیش از پنجاه خودرو از این ناوگان خارج می‌شود، در حالی که این رقم در کشور ما با وجود بالا بودن میانگین سن خودروهای فرسوده در حال تردد بسیار کم است.

خودرو تولید

حدود ۲۶ درصد از خودروهای موجود در کشور دارای عمر بیش از بیست سال هستند که این فرسودگی خودروهاعلاوه بر آنکه موجب آلودگی هوای شهرها می شود، هزینه های زیادی را هم بابت تعمیرات به مالکان این خودروها تحمیل می کند.

به گفته کارشناسان مدیریت شهری آنچه که امروز می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در کنترل آلودگی هوا داشته باشد، موضوع بهسازی و نوسازی خودروهای فرسوده است، موضوعی که به نظر می‌رسد تنها اقدامات مقطعی و محدودیدر خصوص آن صورت گرفته است.

از سوی دیگر افزایش سن ناوگان اتوبوس‌رانیو فرسوده شدن روز به روز آنها که زیان های زیادی را از نظر تعمیرات به همراه دارد هم از دیگرموضوعاتی است که نوسازی ناوگان را با اهمیت تر می کند.

براین اساس، تاکنون فرسودگی حمل و نقل عمومی برون شهری و درون شهری زیان های زیادی را به مدیریت شهری و جاده ای وارد کرده که تصادفات یکی دیگر از زیان های این وسایل نقلیه است.

براین اساس بسیاری از کارشناسان فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی را تائید و بر آن تاکید کرده اند. رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم در این باره ضمن ضروری دانستن نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی اعم از اتوبوسرانی و تاکسی‌های فرسوده از عوامل تأثیرگذار بر بهسازی سیمای شهری است به طوری که از نه تنها از آلودگی های زیست محیطی بلکه از آلودگی های بصری نیز جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد:بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، چندان نمی‌تواند در زمینه کاهش فرسودگی تاثیرگذار باشد و در این میان تنها نوسازی است که نقشی تعیین کننده دارد.

بر اساس این گزارش فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی که امروزه با توجه به آمارهای موجود بیش از 50 درصد از انها از رده خارج شده اند، یکی از معضلات بزرگ خانوادهحمل‌ونقل به شمار می رود که این موضوع نه تنها نشان‌دهنده عدم دستیابی ناوگان حمل و نقل كشورمان به شرایط متعادل و پایداراست بلكهفاصله بسیار زیاد این ناوگان با شرایط مناسب را نشان می دهد.

کد خبر 324570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha