همشهری‌آنلاین: دورۀ ریاست جمهوری میشل مارتلی، رئیس جمهور هاییتی در حالی به پایان رسید که به دلیل به تعویق افتادن انتخابات، هنوز هیچ جانشینی برای او مشخص نشده است.

 هائيتي سي سال بعد از آغاز دموكراسي شكننده‌اش با سقوط رئيس‌جمهور مادام‌العمر، ژان كلود دواليه بار ديگر از يك‌شنبه 18 بهمن(هفتم فوريه) وارد دوره ديگري از ترديد شد.

به گزارش ميامي هرالد، ميشل مارتلي،رئیس‌جمهور پیشین هاییتی در طي سخنرانی خداحافظی در کنگرۀ این کشور گفت: «پس از نشست‌های متعدد با رئیس سنا و نمایندگان و رهبران احزاب سیاسی، آنها به من این اطمینان را دادند که می توانم در آرامش قدرت را ترک کنم و آنها از تمام امکانات خود برای باقی ماندن کشور در ثبات استفاده خواهند کرد.»

در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهور که سوم آبان( بیست و پنجم اکتبر) برگزار شد، جوونل موییس، نامزد مورد حمایت قدرت حاکم توانست نزدیک به ۳۳ درصد آرا را کسب کند اما این نتیجه با اعتراض مخالفان روبرو شد. جود سلستن، نامزد اپوزیسیون توانسته بود در دور اول این انتخابات ۲۵ درصد آرا را از آن خود کند.

دور دوم این انتخابات قرار بود ششم دي‌ماه (بیست و هفتم دسامبر ) برگزار شود اما به دلیل اختلاف نظر احزاب و ادامۀ اختلاف‌هاي سیاسی، ابتدا به چهارم بهمن موکول شد و بعد از آن باز هم بدون مشخص شدن تاریخ دقیقی لغو شد.

مارتلي در صحبت‌هاي 19 دقيقه‌اي اش بعد از پنج سال حضور در پست رئيس‌جمهوري گفت: من هميشه اينجا هستم و هميشه آماده خدمت به كشور ام.

طبق توافق رئیس پارلمان و رئیس‌جمهور پیشین این کشور امضا شده، قرار است پارلمان این کشور فردی را تا برگزاری انتخابات عمومی به عنوان رئیس دولت موقت برگزیند.

نمایندگان پارلمان و سناتورهای این کشور از هفتم فوريه یعنی روز خداحافظی میشل مارتلی پنج روز فرصت دارند فردی را به عنوان رئیس دولت موقت برگزینند.

دورۀ قانوني فعاليت رئیس دولت موقت نباید بیشتر از ۱۲۰ روز باشد.

اولين پس‌‌لرزه‌هاي انتخاب نشدن جانشين مارتلي درگيري و اعتراض در خيابان‌ها كمي بعد از اعلام خداحفظي او خودش را به رخ كشيد.

کد خبر 324399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha