جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: طراح گریم نمایش «داستان‌های میان‌رودان» اولین تندیس اهداشده در بخش طراحی گریم جشنواره‌ی تئاتر فجر را به دست آورده‌است

نمایش

او گفت: داوری‌ها زمانی درست خواهد بود که همه از همه جای ایران بتوانند در تئاتر مشارکت کنند و در جشنواره‌ها حضور داشته باشند اما با روال فعلی، سال بعد هم نامزدهای جشنواره تئاتر فجر از میان همین افراد خواهد بود.

به گزارش ايسنا؛ ثمین سالک در خصوص همکاری با علی شمس در نمایش «داستان‌های میان‌رودان» گفت: این نمایش بسیار وابسته به گریم است و در طول نمایش هریک از بازیگران چندین بار تغییر چهره می‌دهند. با این حال من خیلی اتفاقی و در دقیقه‌ی 90 به گروه اضافه شدم و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد موفق شوم که این حجم کار را در این مدت کم با یک گروه چهار نفره‌ی جوان انجام دهم. من در 10 روز آخر با اعتمادی که علی شمس به من داشت به این کار اضافه شدم، او به خاطر اینکه بتوانیم گریم بازیگران را بین صحنه‌ها تغییر دهیم طراحی میزانسن‌های نمایش را تغییر داد و همکاری خوبی با ما داشت.

او با بیان اینکه قطعاً رقابت باعث رشد این حرفه خواهد شد، درباره‌ی تأثیر این جایزه بر تئاتر اظهار کرد: اگر بازار کار را محدود نکنند و اجازه بدهند که گروه‌ها و طراحان جوان وارد این حوزه شوند، قطعاً وجود این جایزه به پیشرفت تئاتر ایران کمک خواهد کرد. اما با روال فعلی سال بعد هم نامزدهای جشنواره از میان همین افراد خواهند بود. اگر به افراد جدید و هنرمندان تازه‌کار فرصت حضور بدهیم بزرگترین اتفاق خواهد بود؛ باید به جوانان اجازه دهیم دانش خود را وارد تئاتر کنند، در غیر این صورت اهدای این جایزه هم فایده‌ای نخواهد داشت.

او ادامه داد: معتقدم داوری‌ها هم زمانی درست خواهد بود که همه از همه جای ایران بتوانند در تئاتر مشارکت کنند و در جشنواره‌ها حضور داشته باشند. در حال حاضر بیشتر هنرمندان قوی در تهران هستند و وقتی به سالن‌های مختلف رجوع می‌کنیم می‌بینیم این سالن‌ها در دست عده‌ی محدودی است؛ اینکه من توانستم وارد حوزه‌ی تئاتر شوم به دلیل این بود که با طراحان گریم مطرحی کار کرده‌بودم و به این واسطه شناخته شده‌بودم.

این هنرمند که در بخش بین‌المللی سی‌وچهارمین جشنواره‌ی تئاتر فجر نیز برای طراحی گریم «وقتی ما مردگان بر‌می‌خیزیم» نامزد دریافت جایزه بود، درباره‌ی جایگاه گریم در تئاتر ایران گفت: هرچند در دانشگاه‌ها تا مقطع کارشناسی رشته‌ی گریم داریم، اما این حرفه در تئاتر ما تا به حال به درستی دیده نشده است و گریم علمی در مملکت ما وجود ندارد. من خودم تحصیل کرده‌ی مهندسی‌ام و دانش آموخته‌ی کانون سینماگران جوان و پیش از این هم در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی مختلفی کار کرده‌ام و آموزش آکادمیک در رشته‌ی گریم ندیده‌ام.

سالک افزود: دوستانی مثل رضا ثروتی و ستاره اسکندری در یادداشت‌هایی گفته بودند که گریم ما جهانی است؛ ای کاش اینطور بود! ما در تئاتر ایران حتی گروه گریم نداریم و معمولاً همه‌ی کارها را یک‌تنه انجام می‌دهیم، در صورتی که در تئاتر دنیا گروهی کامل کار اجرای گریم را انجام می‌دهد و هرکدام روی بخشی از گریم بازیگر کار می‌کنند. حالا با وجود جایزه‌ای که در جشنواره به گریم اختصاص داده‌اند، جایگاه آن تا حدی دیده شده است. هرچند این رشته هم مانند مجسمه‌سازی با فضای جامعه ما چندان سازگاری ندارد و تا به حال سعی کرده‌اند دیده نشود.

طراح گریم نمایش «ترانه‌ای برای آیدا» درباره‌ی اهمیت گریم در تئاتر و علت کم‌توجهی به آن نیز توضیح داد: قطعاً وقتی یک جوان می‌خواهد نقش یک فرد پیر را بازی کند احتیاج دارد خود را در آینه به آن شکل ببیند تا حس پیری در بازی او باشد. مختار مقابل آینه مختار می‌شود و این اتفاق نمی‌افتاد اگر آقای ولدبیگی نبود. اگر گریم در تئاتر ما دیده نشده به خاطر این است که تئاتر ما بودجه ندارد. وقتی بودجه نباشد اولین چیزی که از آن می‌گذرند گریم است.

او ادامه داد: وجود جایزه‌ی طراحی صحنه و لباس که از سال گذشته به جشنواره اضافه شد، امسال در کارها تاثیر خود را نشان داد. پیش از این هم بخش گریم در جشنواره جایزه‌ای نداشت و تلاش برای طراحی بهترین گریم برای کسی افتخاری به دنبال نداشت. سال گذشته قرار بود این جایزه اهدا شود و من هم جزو نامزدها بودم اما به دلایلی نامشخص این اتفاق نیفتاد.

ثمین سالک در رابطه با حاشیه‌هایی که پس از اهدای این جایزه مطرح شده بود نیز اظهار کرد: در جایی خواندم که برای اینکه این جایزه را زیر سؤال ببرند گفته بودند جایزه‌ی بخش گریم داور جدا نداشته و تخصصی داوری نشده است، در صورتی که همه جای دنیا هیات داورانی متشکل از استادان و مشاهیر آن حوزه برای داوری دعوت می‌شوند و در همه‌ی بخش‌ها نظر می‌دهند. به علاوه من در دو بخش تئاتر ایران و تئاتر بین‌الملل برای دو کار متفاوت نامزد شده بودم و اگر اشتباهی در کار بود این اتفاق نمی‌افتاد. اولین انجمن گریم توسط دکتر قطب‌الدین صادقی در ایران تأسیس شده و خود او نیز جزو هیئت داوران جشنواره بود، بنابراین ممکن نیست که این جایزه نادرست اهدا شده باشد.

این هنرمند تئاتر در پایان با بیان اینکه بهتر است مسئولان هم توجه بیشتری به گریم و هنرمندان این حوزه داشته باشند، از همکاری‌ علی مرادخانی(معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و مهدی شفیعی(مدیرکل اداره هنرهای نمایشی) برای اختصاص جایزه به طراحی گریم قدردانی کرد و گفت: سعید اسدی از بهترین دبیران جشنواره‌هاست زیرا به هنرمندان جوان اعتقاد دارد

کد خبر 324014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha