سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصطفی اسداللهی درپی درگذشت «علی‌اصغر معصومی» گفت: معصومی یکی از اساتید برجسته و پیشکسوت رشته گرافیک و بخصوص تصویرسازی بود. فقدان ایشان باعث تأسف اعضای جامعه گرافیک ایران شده است.

معصومی

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر معصومی که یکی از پیشگامان هنر گرافیک و هنرمند تصویرگر و نقاش ایرانی بود، چهارم بهمن‌ماه امسال در مونترال کانادا از دنیا رفت. او سال‌هایی که در ایران فعالیت می‌کرد، در کنار مرتضی ممیز و با همراهی‌اش، هنر گرافیک را در ایران جلو برد و آثار قابل توجهی از خود باقی گذاشت.

این هنرمند که سال 1362 از ایران مهاجرت کرده بود، چهارم بهمن‌ماه در سن 82سالگی در بیمارستانی در شهر مونترال کانادا براثر بیماری سرطان خون درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

مصطفی اسداللهی - هنرمند گرافیست و مدرس دانشگاه -درباره علی‌اصغر معصومی اظهار کرد: او سمت استادی بر من داشت و یکی از اساتید برجسته و پیشکسوت رشته گرافیک و بخصوص تصویرسازی بود. فقدان ایشان باعث تأسف برای جامعه گرافیک ایران است. او در حوزه کاری خود بسیار متخصص بود و کارهای پژوهشی قابل توجهی هم انجام می‌داد.

او ادامه داد: آثاری که از این هنرمند در زمینه گرافیک و تصویرسازی باقی مانده است، در تاریخ هنرهای تجسمی ایران جایگاه و مقام خاص خود را دارد. همچنین معصومی از نقاشان بسیار چیره‌دست و صاحب سبک هم بود و آثار خوبی در زمینه نقاشی از این هنرمند باقی مانده که جایگاه خوبی در حوزه هنرهای تجسمی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که معصومی از همکاران و هم دوره‌ای‌های مرحوم مرتضی ممیز بود، بیان کرد: معصومی و ممیز با هم در یک دفتر مشترک فعالیت می‌کردند. از این هنرمند در آن مقطع زمانی، آثاری در حوزه طراحی گرافیک باقی مانده که بسیار به‌یاد ماندنی هستند. معصومی را می‌توان از پیشگامان هنر گرافیک در ایران دانست.

اسداللهی همچنین با بیان این‌که آثار معصومی در ایران کمتر دیده شده‌اند، گفت: فعالیت این هنرمند اگرچه زیاد بود، اما متأسفانه کمتر نمایشگاهی از آثار او در کشور برگزار شد. با این حال، مقالات و مطالبی درباره این گرافیست و نقاش و آثار او نوشته شده که می‌توان برای آشنایی با این هنرمند به آن‌ها رجوع کرد. به‌عنوان مثال، در یکی از شماره‌های فصلنامه «نشان» که در زمان ممیز مدیریت می‌شد، یک شماره به‌صورت کامل به آثار این هنرمند اختصاص داده شد.

این گرافیست درباره حوزه‌های کاری معصومی نیز گفت: به‌جز حوزه گرافیک روزمره و گرافیک دیزاین، معصومی در زمینه تصویرسازی کتاب و تصویرسازی متون قدیمی تبحر خاصی داشت.

او همچنین اضافه کرد: چندین سال پیش، علی‌اصغر معصومی به مونترال کانادا مهاجرت کرد و بعد از آن، من ارتباطی با او نداشتم؛ اما فکر می‌کنم در آنجا هم به فعالیت هنری‌اش ادامه می‌داد و بیشتر در زمینه نقاشی فعالیت می‌کرد.

کد خبر 323783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha