دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی دیدار آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دالایی لاما رهبر مذهبی بودائیان تبت در برلین، روابط دو کشور متشنج شد.

تشدید بحران سیاسی در مناسبات دو کشور پس از این دیدار که با واکنش شدید دولت چین مواجه شد، به نحوی است که بنا به اعلام مقامات رسمی، حداقل دو دیدار مقامات چینی و آلمانی لغو شده است.

خبر لغو این دیدار را مارتین یگر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه 24 سپتامبر (دوم مهر) در یک کنفرانس خبری در برلین اعلام کرد و افزود: دیدار فرانک والتر اشتاین‌مایر و یانگ جیه‌چی وزرای امور خارجه آلمان و چین در هفته جاری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که پیش از این برنامه‌ریزی شده بود، برگزار نخواهد شد.

این در حالی‌است که چین نیز قبل از آن هم دیدار وزیر دادگستری این کشور با همتای آلمانی خود در شهر مونیخ آلمان را لغو کرده بود.

توماس اشتگ معاون سخنگوی دولت آلمان نیز روز دوشنبه گفت: برنامه دیالوگ حقوقی آلمان و چین، نیز برگزار نخواهد شد.

دیالوگ حقوقی آلمان و چین که در سال ‪ ۱۹۹۹‬میلادی و در زمان صدراعظمی گرهارد شرودر آغاز شد، هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و هر سال نیز وزرای دادگستری آلمان و چین به همراه دانشمندان و کارشناسان مدیریتی یک سمپوزیوم برگزار می‌کنند.

بنا بر اعلام رسانه‌های آلمان، در حالی‌که چین دیالوگ حقوقی آلمان و چین در مونیخ را به دلایل فنی لغو کرد، اما برگیت سیپرس وزیر دادگستری آلمان ابراز امیدواری کرد که در روند این دیالوگ خدشه‌ای وارد نشود.

اشتگ همچنین گفت، از سوی دیگر مشاور وزارت امور خارجه آلمان در یک تماس تلفنی با سفیر چین در آلمان اعلام کرده است که برلین همچنان برای یک رابطه خوب و گسترش آن با پکن تلاش می‌کند.

معاون سخنگوی دولت آلمان در عین حال از دیدار مرکل با دالایی لاما دفاع کرد و افزود: انجام اینگونه دیدارها و تبادل نظرها باید ممکن باشد بدون اینکه اثرات منفی بر مناسبات دوجانبه داشته باشد.

اشتگ با تأکید بر اینکه مسئله حقوق بشر برای مرکل اهمیت دارد، گفت: تغییری در سیاست آلمان در برابر چین رخ نداده و برلین تمامیت ارضی چین را به رسمیت می‌شناسد.

مناسبات تجاری چین و آلمان در دهه‌های گذشته به شدت رو به افزایش بوده است.

در حالی که صادرات آلمان به چین در سال ‪ ۱۹۷۲‬میلادی صرفا ‪ ۲۷۰‬میلیون دلار بوده، این رقم در حال حاضر به ‪ ۲۷‬میلیارد دلار افزایش یافته است.

صادرات چین به آلمان نیز در طی این مدت از ‪ ۱۷۵‬میلیون دلار به ‪۴۸‬ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در حالی که وزارت امور خارجه چین از مقامات آلمان خواسته بود که به خاطر علایق دوجانبه از دیدار با دالای لاما خودداری کنند و پیامدهای این دیدار را در نظر بگیرند، مرکل بدون اعتنا به این انتقادها و اعتراض‌ها روز یکشنبه در برلین به عنوان اولین صدراعظم آلمان با دالایی لاما حدود یک ساعت دیدار و تبادل نظر کرد.

چین دالایی لاما را به تلاش برای کسب خودمختاری متهم می‌کند، اما دولت آلمان تاکید کرد که هدف دالایی لاما کسب خودمختاری مذهبی و فرهنگی در خاک چین است.

از سوی دیگر کورت بک رییس حزب سوسیال دمکرات و همتای ائتلافی مرکل با انتقاد از دیدار صدراعظم آلمان با دالایی لاما گفت: این دیدار باید در یک مکان خنثی و نه در دفتر صدراعظمی انجام می‌شد.

این در حالی‌است که سیاستمداران حزب حاکم مسیحی و همچنین حزب دمکراتیک آزاد آلمان از دیدار مرکل و دالای لاما حمایت کرده‌اند.

کد خبر 32349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز