همزمان با افزایش احتمال رایــزنی کشورهـای صادرکننده نفت (اوپک) با دیگر صادرکنندگان طلای سیاه، یک مقام ارشد دولت ایران با انتقاد از سیاست اوپک تأکید کرد: ایران مصمم به افزایش تولید و صادرات نفت خود به هر قیمتی است.

نفت

محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان گفت: اگر لازم باشد عرضه نفت به بازار كاهش يابد، آن دسته از كشورهايي كه در دوران تحريم ما اقدام به افزايش توليد كردند، بايد توليد خود را كاهش دهند، آنها بايد اجازه دهند ايران سهم خود را از بازار نفت داشته باشد.اشاره اين مقام دولتي به تجديد‌نظر عربستان در ميزان صادرات نفت اين كشور است كه در شرايط تحريم نفت ايران بخشي از بازار صادراتي نفت كشورمان را در دست گرفته است.

پيش از اين هم بيژن زنگنه، وزير نفت ايران بارها و به صراحت به عزم ايران براي بازپس‌گيري بازارهاي سنتي نفت تأكيد كرده بود. همزمان با گسترش رايزني‌ها درباره برگزاري نشست هماهنگي بين اوپك و غيراوپك در‌ ماه فوريه (ماه آينده)، وزير نفت گفت: تاكنون درخواستي دريافت نكرده‌ام. زنگنه در جريان سفر به فرانسه در پاسخ به سؤالي كه آيا ايران تماسي با روسيه درباره كاهش توليد نفت داشته است، گفت: ايران درباره كاهش توليد نفت به‌منظور افزايش قيمت‌هاي جهاني نفت خام با روسيه تماس و هماهنگي نداشته است.

اين در حالي است كه پنجشنبه گذشته، الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه از آمادگي مسكو براي حضور در نشست هماهنگي كشورهاي عضو و غيرعضو اوپك خبرداد و اظهار كرد: روسيه آماده است تا در نشستي كه اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) با كشورهاي غيرعضو اين سازمان براي‌ ماه فوريه برنامه‌ريزي كرده‌اند، شركت كند. پيش از اين نيز نيكلاي توكارف، مديرعامل شركت اپراتور خط لوله ترانس‌نفت اعلام كرده بود: مقام‌هاي روسيه تصميم گرفته‌اند كه با عربستان و ديگر اعضاي اوپك به‌منظور كاهش توليد نفت خام مذاكره كنند. به گفته اين مقام روسي، عربستان پيشنهاد برگزاري نشستي با هدف بررسي بازارهاي جهاني نفت خام را مطرح كرده است.

  • شرط ايران براي فروشندگان نفت

به گفته سخنگوي دولت، پس از رهاشدن از سال‌ها تحريم، ايران مصمم به بازستاندن سهم خود از بازار جهاني نفت به هر قيمتي است. وي به صراحت اعلام كرد كه اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) بايد براي آنكه جمهوري اسلامي ايران فضايي براي صادرات نفت خام خود داشته باشد، از مازاد عرضه خود بكاهند و قيمت رو به كاهش نفت خام بدون شك آن چيزي نيست كه مبناي تصميم‌گيري ايران باشد. سخنگوي دولت با اعلام اينكه ايران از سياست كنوني اوپك ناخرسند است و در تلاش براي كسب توافق در تغيير اين سياست است، تصريح كرد: معتقديم اوپك بايد عرضه نفت به بازار را كاهش دهد، ما نيازمند توازن ميان عرضه و تقاضا هستيم و اعضاي اوپك بايد به سهمي كه به آنها اختصاص داده شده، پايبند باشند و ايران بايد قادر باشد به سهمي كه تا پيش از تحريم‌ها داشت، دست يابد و اجازه فروش داشته باشد.

  • اميد روحاني به افزايش بهاي نفت

اميد به نشست‌ ماه آينده اوپكي‌ها و غيراوپكي‌ها باعث شده تا در روزهاي گذشته روند نزولي قيمت نفت در بازارهاي جهاني متوقف و بهاي طلاي سياه اندكي افزايش يابد. به گفته حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران، سطوح پايين قيمت نفت خام براي طولاني‌مدت دوام ندارد. او پيش از بازگشت به تهران در پاريس گفت: از آنجا كه توليدكنندگان توازن را به بازارهاي جهاني نفت خام بازمي‌گردانند، قيمت‌هاي جهاني نفت خام براي بلندمدت در سطوح پايين باقي نمي‌ماند. ايران هم‌اكنون پس از لغو تحريم‌ها با توجه به اجرايي‌شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، درصدد افزايش صادرات نفت خام خود است و تصميم دارد تا در كمتر از يك سال آينده ميزان صادرات نفت خود را تا مرز يك ميليون بشكه در روز افزايش دهد.

کد خبر 323267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha