دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

پرداختن به موضوع تأثیرگذاری بر افکارعمومی آن‌سوی مرزها، تاکتیکی است که چندی است محمود احمدی‌نژاد بیش از پیش آن‌را مدنظر قرار داده است و مصاحبه‌های وی با شبکه‌های تلویزیونی کشورهای اروپایی و آمریکا این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری که این روزها به خاطر سفر به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و البته چند برنامه دیگر از جمله سخنرانی در دانشگاه کلمبیا و حضور در محل برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی که در حملات 11 سپتامبر فرو ریختند، این روزها به شدت مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته، پیش از عزیمت به نیویورک در مصاحبه‌ای با برنامه «60 دقیقه» شبکه تلویزیونی CBS آمریکا، به پرسش‌های صریح مجری این شبکه پاسخ گفت و البته به خاطر پاسخ‌های صریح‌تر احمدی‌نژاد و همان‌طور که اشاره شد، همزمانی این مصاحبه با نشست مجمع عمومی سازمان ملل و حضور رئیس‌جمهوری در آمریکا، این گفت‌وگو مورد توجه بسیاری از رسانه‌های خارجی قرار گرفته است.

نفی جنگ

بسیاری از رسانه‌های غرب، از میان پرسش‌ و پاسخ‌های مجری برنامه و رئیس‌جمهوری که از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران هم به‌طور کامل پخش شد، به آن قسمت از سخنان احمدی‌نژاد توجه نشان داده‌اند که وی وقوع جنگ میان ایران و آمریکا را نفی کرد.

بدیهی است که انعکاس اخبار مربوط به احتمال وقوع جنگ از جانب همین رسانه‌ها موجب شده  تا این بخش از سخنان احمدی‌نژاد به‌عنوان تیتر بسیاری از خبرهای رسانه‌های مکتوب انتخاب شود.

بی‌بی‌سی که برای انعکاس خبر این گفت‌وگو تیتر «رئیس‌جمهوری ایران موضوع جنگ با آمریکا را کم‌اهمیت جلوه داد» را انتخاب کرد، خبر خود را با تأکید بر اینکه احمدی‌نژاد از عدم بروز منازعه در روابط ایران و آمریکا سخن گفت، آغاز کرد.

رسانه دولتی انگلیس سپس از قول وی در جریان این مصاحبه نوشت: این اشتباه است که فکر کنیم ایران و آمریکا به سمت جنگ با یکدیگر حرکت می‌کنند.

چه‌کسی چنین حرفی زده است؟ چرا ما باید به سمت جنگ حرکت کنیم. هیچ جنگی میان ایران و آمریکا اتفاق نخواهد افتاد.

بی‌بی‌سی، سپس به آن بخش از سخنان احمدی‌نژاد اشاره کرده که او تأکید کرد هرکس به ایران حمله کند، جز پشیمانی چیزی به دست نخواهد آورد و البته توان نظامی ایران صرفا برای دفاع خواهد بود.

روزنامه گاردین نیز در تحلیل مصاحبه رئیس‌جمهوری با شبکه CBS پیش از سفر به نیویورک، آن‌را استفاده احمدی‌نژاد از این گفت‌وگو برای نفی حرکت به سوی جنگ با آمریکا دانست.

این روزنامه انگلیسی هم در صدر خبر خود به آن بخش از سخنان وی مبنی بر اینکه جنگی میان ایران و آمریکا اتفاق نخواهد افتاد، اشاره کرد.

گاردین سپس به سخنان ویلیام فالون، فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه در گفت‌وگو با الجزیره مبنی بر اینکه به اعتقاد وی جنگی میان ایران و آمریکا روی نخواهد داد، اشاره  و تأکیدکرده است که گویا ایران و آمریکا پس از افزایش تنش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید این فضا تعدیل شود و به همین دلیل این سخنان از جانب رئیس‌جمهوری ایران و این فرمانده نظامی بلندپایه آمریکایی تقریبا به‌طور همزمان بیان می‌شود.

شبکه خبری الجزیره قطر نیز در انعکاس خبر ورود احمدی‌نژاد به نیویورک و همچنین مصاحبه وی با CBS دقیقا موضوع نفی حرکت به سوی جنگ از جانب ایران و آمریکا را مدنظر قرار داده است.

توجه این رسانه به بخشی از سخنان وی مبنی بر اینکه چه کسی گفته است که ایران و آمریکا به سمت جنگ با یکدیگر حرکت می‌کنند، در حقیقت تأییدی است بر اینکه موضوع جنگ میان ایران و آمریکا بیشتر از آن‌که از جانب مقامات رسمی مورد اشاره قرار گیرد، سناریویی رسانه‌ای است که تقریبا به‌صورت هماهنگ به اجرا درمی‌آید.

جالب آن‌که خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز این بخش از سخنان احمدی‌نژاد را به‌عنوان بخش اصلی خبر خود از مصاحبه وی منعکس کرده است.

نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم

اما موضوع دیگری که در مصاحبه رئیس‌جمهوری با شبکه CBS مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته سخنان وی درباره نیاز نداشتن ایران به بمب اتم و عدم کارایی این سلاح در مناسبات کنونی جهان است.

مجری این شبکه آمریکایی در جریان مصاحبه نیز بارها از احمدی‌نژاد خواست که به این پرسش که آیا ایران به‌دنبال بمب اتمی است، جواب آری یا خیر بدهد و شاید همین مسئله باعث شد که بخش زیادی از مصاحبه به سخنان رئیس‌جمهوری در نفی نیاز ایران به سلاح هسته‌ای اختصاص یابد.

همین مسئله باعث شده است تا رسانه‌ها نیز این تأکید احمدی‌نژاد را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

بی‌بی‌سی به آن بخش از سخنان احمدی‌نژاد اشاره کرده که او از مجری پرسید چرا ما باید به بمب نیاز داشته باشیم؟ و ادامه داد: در روابط سیاسی کنونی جهان بمب اتم دیگر استفاده‌ای ندارد.

گاردین نیز با اشاره به سخنرانی امروز احمدی‌نژاد و جورج بوش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، این موضع را از قول وی در گفت‌وگو با CBS منعکس کرده است.

این روزنامه همچنین تلاش کرده است تا چالش‌های اخیر میان ایران و آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به موضوع عراق و چالش‌های واشنگتن در این کشور ارتباط دهد.

اما الجزیره در کنار اشاره به موضوع نفی حرکت به سوی جنگ از سوی احمدی‌نژاد، موضوع عدم نیاز ایران به سلاح هسته‌ای را که از جانب وی مطرح شده بود، در صدر خبر خود مورد توجه قرار داده است.

بلومبرگ نیز نگاهی این‌چنین به موضوع دارد و البته خبرگزاری آسوشیتدپرس، تیتر گزارش خود را به بحث عدم نیاز ایران به بمب اتمی از قول احمدی‌نژاد اختصاص داده است.

جالب آنکه روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی نیز از همین زاویه به مصاحبه احمدی‌نژاد با شبکه CBS نگریسته است.

به هر حال با نگاهی گذرا به نحوه انعکاس خبر این گفت‌وگوی تلویزیونی، نه تنها می‌توان به نوعی علائق رسانه‌های خبری خارجی را در انعکاس اخبار مرتبط با ایران بازشناخت بلکه با نگاهی دقیق‌تر می‌توان پی برد که موضوع بروز جنگ میان آمریکا و ایران و حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران، مقوله‌ای است که به شدت مورد توجه محافل رسانه‌ای قرار دارد و از جانب آنان دامن زده می‌شود.

کد خبر 32321

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز