چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

اسماعیل رمضانی : در این روزهایی که به انتخابات نزدیک می‌شویم، رسانه‌ها در اوج فعالیت حرفه‌ای خویش قرار دارند.

انبوهي از پيام‌هاي رسانه‌اي به‌وسيله ابزارهاي مختلف، از راديو و تلويزيون گرفته تا روزنامه‌هاي جورواجور، سايت‌هاي خبري، شبكه‌هاي اجتماعي و... به چشم و گوش من و شما مي‌رسد. راستي در مواجهه با اين حجم انبوه اطلاعات چكار بايد كرد؟ همه را بپذيريم؟ همه را رد كنيم؟ همه را بخوانيم يا نه؟ اينجا چند پيشنهاد هست كه شايد ممكن است گاهي تكراري به‌نظر برسد اما بايد مدام يادآوري شود تا برخورد فعال‌تر و انتقادي‌تري با اين محتواي عظيم داشته باشيم:

هيچ وقت اطلاعات‌تان را از يك منبع رسانه‌اي نگيريد. حتي اگر به گروه خاصي اعتقاد داريد و درنتيجه رسانه‌هاي رقيب آن گروه را قبول نداريد، حداقل در اين يك‌ماهه انتخابات سعي كنيد به آنها نيز رجوع داشته باشيد. تكثر مجراهاي رسانه‌اي به شما كمك مي‌كند تا ذهن بازتر و در نتيجه انتخاب بهتري داشته باشيد. مطمئن باشيد همه حقيقت هيچ‌گاه نزد يك شخص يا گروه خاص نيست.

اين توصيه مولاي متقيان(ع) بايد در اين چندروزه انتخابات بيش از پيش مورد توجه باشد؛ ببينيد چه مي‌گويند نه چه‌كسي يا چه كساني مي‌گويند. همه ذهنيت‌ها و باورها و پيش‌داوري‌هايتان از يك شخص يا گروه كه اغلب برساخته رسانه‌هاست را كنار بگذاريد و گفته‌هايشان را در ترازوي نقد و انصاف اندازه بگيريد.

برخورد گزينشي ممنوع! توجه به بخشي از حرف‌هاي بزرگان ما در يك موقعيت خاص زماني و نسبت‌دادن معناي آن گفته‌ها براي رد يا تأييد شخص يا گروهي خاص دور از عقل است. واكاوي گذشته و گزينش كردن مجموعه‌اي از حرف‌ها و سخنان شخص يا گروهي براي ايجاد يك قضاوت ارزشي يا جانبدارانه- چه خوب و چه بد- درباره آنها هم عقلاني نيست.

منابع خبري را براي خود حداقل در اين فرصت يك ماهه انتخابات از لحاظ ميزان اعتماد و اعتبار منبع بررسي كنيد. براساس تجربيات قبلي و شواهد متقن بسنجيد كه به محتواي كدام رسانه يا ابزار رسانه‌اي مي‌شود اعتماد بيشتري داشت و به كدام يك اعتماد كمتري. اگر رسانه‌اي قبلا يك خبر نادرست به شما تحويل داده و بعدا دستش رو شده، حالا شما نبايد به آن اعتماد كاملي داشته باشيد. به اتفاقات خبري گذشته رجوع كنيد و ببينيد يك خبر اگر از تلويزيون، فلان روزنامه، فلان كانال خبري تلگرام يا يك سايت بي‌نام و نشان به گوش شما برسد بايد با چه درصدي به صحت آن اعتماد داشته باشيد.

ستون سواد رسانه‌اي تا پس از انتخابات جاري سعي مي‌كند تا به شيوه‌هاي تبليغات سياسي، تكنيك‌هاي اقناعي و راهكارهاي شناخت بيشتر پيام‌هاي رسانه‌اي تبليغي بپردازد؛ با ما همراه باشيد تا انتخابات.

کد خبر 323040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha