رئیس‌جمهور راهی قاره سبز می‌شود. در سفر حسن روحانی و همراهان اقتصادی‌اش به کشورهای فرانسه، ایتالیا و واتیکان قرار است قراردادها و تفاهمنامه‌های همکاری میان شرکت‌های ایرانی و طرف‌های فرانسوی و ایتالیایی به امضا برسد.

airbus

 قرارداد خريد 114هواپيما از شركت ايرباس فرانسه نيز قرار است در اين سفر نهايي شود تا بخشي از سوغات روحاني از پاريس باشد. وزير راه و شهرسازي همزمان با آغاز اجلاس هوايي ايران 2016كه با حضور 85كمپاني از 35كشور دنيا در تهران آغاز شده، اعلام كرده است كه با نتيجه دادن مذاكرات 6ماهه، قرارداد خريد هواپيماهاي جديد ايرباس در سفر رئيس‌جمهور به فرانسه نهايي خواهد شد.

عباس آخوندي در يك برنامه تلويزيوني گفت: اكنون 256هواپيما داريم كه فقط 150فروند آن قدرت عمليات دارد و 40درصد آن غيرعملياتي است. وي ايرباس و بوئينگ را 2غول هواپيمايي دانست و افزود: ما با بوئينگ به‌دليل مشكلات با آمريكا امكان مذاكره نداشتيم البته مذاكرات با بوئينگ را آغاز خواهيم كرد ولي با ايرباس براي خريد به‌طور غيرمستقيم قبل از برجام و به‌صورت مستقيم پس از برجام مذاكراتي انجام داده‌ايم.

رئيس سازمان هواپيمايي نيز روز گذشته با بيان اينكه ايران به 150فروند هواپيماي مسافرتي جديد با ظرفيت بيش از 250مسافر احتياج دارد، اظهار كرد: همچنين ما به 300هواپيماي با برد بلند احتياج داريم و اين در حالي است كه در حال حاضر تنها 9فروند از اين نوع هواپيما در ايران فعال است. علي عابدزاده در حاشيه اجلاس بين‌المللي هوانوردي ايران اظهار كرد: ميانگين سن هواپيماهاي موجود 20سال است. ايران تلاش مي‌كند با توجه به فضاي ايجاد شده پس از لغو تحريم‌ها اين ميانگين سن را به 12سال كاهش دهد.

عابدزاده خاطرنشان كرد: ما با حفظ امكانات خود بحث خريد 500هواپيماي جديد در 10سال آينده، جذب حداكثري سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي، حركت به سمت خصوصي‌سازي تمام بخش‌ها و بهبود شرايط حاكميتي براي ايجاد آسمان امن را در دستور كار خود قرار خواهيم داد. وي با بيان اينكه در حال حاضر 16ايرلاين ايراني در آسمان كشور فعاليت مي‌كنند، تصريح كرد: تمام اين ايرلاين‌ها نياز به توسعه ناوگان و به‌روزرساني تجهيزات‌شان دارند كه ما آماده‌ايم در اين زمينه با تمام شركت‌هاي سرمايه‌گذار همكاري كنيم.

  • 2 منبع تأمين مالي ايرباس‌هاي جديد

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در مورد خريد 114ايرباس جديد گفت: تلاش خواهد شد اين هواپيماها در قالب يك قرار‌داد قطعي و در كوتاه‌ترين زمان ممكن به كشور برسند. فرهاد پرورش در پاسخ به اين سؤال كه نحوه تأمين مالي خريد اين هواپيماهاي جديد چگونه خواهد بود، ادامه داد: با توجه به مذاكرات انجام گرفته صندوق توسعه ملي و فاينانس خارجي 2 منبع اصلي تأمين مالي خريد اين هواپيماها خواهند بود. به گزارش همشهري، در حالي كه ايران خريد هواپيماهاي جديد از ايرباس را تقريبا نهايي كرده است، بلومبرگ در خبري اعلام كرد كه عربستان هم قصد خريد 100 هواپيماي جديد از ايرباس و بوئينگ را دارد.

کد خبر 322749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha