دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

گروه ورزشی: کارشناسان خواستار تشکیل کمیته بررسی شکست کشتی شدند.

کشتی فرنگی ایران علاوه بر کسب مدال و سهمیه بیشتر، در تعداد برد نیز 19 بر 15 از تیم آزاد در باکو پیشی گرفت. کشتی گیران ایران در قالب 2 تیم فرنگی و آزاد مجموعاً در باکو 45 مرتبه روی تشک رفتند.

سهم فرنگی‌کاران 24 حضور و سهم آزادکاران 22 حضور روی تشک بود. این در شرایطی بود که مهدی محمدی به دلیل حاضرنشدن مقابل کشتی‌گیری از رژیم صهیونیستی، بیش از یک دور روی تشک نرفت.

در رشته فرنگی و در وزن اول حمید سوریان، شین پارکر استرالیایی، نیلبوم از دانمارک، لیندرسی درلاچر آمریکایی، فونته آنو از رومانی و فاریس از صربستان و کشتی‌گیر کره‌جنوبی را شکست داد و به مقام نخست دست یافت.

 علی اشکانی هم احمد جاسم از عراق را ضربه فنی کرد اما به یونگ چونگ از کره باخت و حذف شد. علی محمدی بعد از پیروزی بر یون‌جونگ‌کیو از کره‌جنوبی و لی‌یان از چین مغلوب یوزپنچ از صربستان شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

مهدی محمدی بعد از شکست موتابرا از دومنیکن، مقابل کشتی‌گیر رژیم اشغالگر قدس روی تشک نرفت. سامان طهماسبی با شکست ماتسوموتو شینگو از ژاپن، زوگاچ از کرواسی، استرادا از کوبا، یان فیشر آلمانی و کیم‌جانگ‌ساب از کره‌جنوبی و شکست برابر براد ورنیج آمریکایی به مدال برنز بسنده کرد.

 قاسم رضایی حریفانی از استرالیا، مجارستان، فنلاند و ژاپن را شکست داد؛ اما برابر کشتی‌گیر لیتوانی مغلوب شد و به مدال برنز دست یافت. مسعود هاشم‌زاده با یک شکست برابر حریف چینی، حذف شد تا تیم فرنگی ایران با 19 پیروزی، رکورد خوبی در تاریخ این رشته از خود برجای بگذارد. تیم ملی آزاد نتایج ضعیف‌تری نسبت به تیم فرنگی کسب کرد. تقی داداشی، سجود‌و از آمریکا را برد اما مغلوب کشتی‌گیر بلاروس شد.

مراد محمدی بعد از شکست حریف ایرانی‌الاصل کانادا، مقابل کشتی‌گیر مقدونیه شکست خورد. حسن طهماسبی با یک شکست برابر هوونایسان ارمنی به کار خود خاتمه داد. علی اصغر بذری حریفانی از هیترونیزیا (کشوری در قاره اقیانوسیه) و قرقیزستان را شکست داد اما در ادامه مغلوب هسکت آمریکایی شد. رضا یزدانی کشتی‌گیران ارمنستان، آذربایجان، کوبا، کانادا و آمریکا را شکست داد و فقط مقابل کتایوف روس شکست خورد.

سعید ابراهیمی با پیروزی بر کشتی‌گیران لیتوانی، ژاپن، آمریکا و قرقیزستان به فینال رسید و در مبارزه با حاجی‌مرادگاتسالوف روس به مدال نقره این وزن بسنده کرد. فردین معصومی هم فقط حریف گرجستانی را شکست داد اما با قبول باخت برابر تایمازوف از دور رقابت‌ها حذف شد. با این حساب آزادکاران ایران در باکو موفق به کسب 15 برد شدند.

انتقاد از فدراسیون کشتی

 در این میان کارشناسان کشتی با انتقاد شدید از سیاست‌های فدراسیون در تدارک تیم ملی برای مسابقات جهانی باکو، خواستار تشکیل کمیته بررسی شکست‌های کشتی شدند.سرمربی تیم قهرمان جهان در مسابقات 2002 تهران در این مورد می‌گوید: سازمان ورزش نباید خود را پشت مسائل دیگر پنهان کند،‌ مسئولان برای بررسی شکست کشتی، باید کمیته‌ای تشکیل دهند.

محمدحسن محبی در ادامه با انتقاد از سیاست‌های اعمال‌شده در کشتی می‌گوید: در سال 73 که من هم مربی تیم ملی بودم، برزگر اعلام کرد خسته است و دیگر قصد همکاری ندارد اما از همان سال تا به امروز، حدود 31 سال به اجبار او را وارد به‌کار می‌کنیم. در ناکامی تیم ملی، فقط برزگر را مقصر نمی‌دانم.

 وی با اشاره به استفاده از حیدری بلافاصله بعد از پایان دوران کشتی‌گیری‌اش در کادر فنی، تاکید کرد: حمید سوریان 3 مدال طلا گرفته است. با رویه‌ای که فدراسیون پیش گرفته، حالا نوبت اوست که سرمربی تیم ملی شود. وی افزود: در کشتی تهران مدتی باب شده بود که نفرات شاخص می‌گفتند فدراسیون برای پست سرمربیگری با آنها مذاکره کرده است. حیدری هم که در نهایت سرمربی تیم ملی شد.

 محبی عنوان کرد: تا روز آخر می‌خواستند ابراهیمی را کنار بگذارند و جای او، گنجی را به باکو ببرند که این امر نشان‌دهنده نداشتن شناخت و آگاهی کادرفنی است. به هر حال، سازمان برای بررسی این شکست باید کمیته‌ای تشکیل دهد.

دبیر فدراسیون کشتی در زمان ریاست محمد رضا طالقانی هم با اشاره به نتایج تیم ملی در باکو می‌گوید: نتایج کشتی در مسابقات جهانی جای تاسف دارد و مدیر تیم‌های ملی باید در این زمینه پاسخگو باشد. به غیر از این که به حال کشتی تاسف بخوریم، کاری از دست‌مان بر نمی‌آید. از مدت‌ها پیش متذکر شده بودیم که تصمیمات اتخاذشده غلط است اما گوش شنوایی وجود نداشت.

 وی افزود: تاسف‌آور است که تیم ایران از نایب قهرمانی جهان به رده هفتمی نزول کرد اما کسب چنین نتیجه‌ای با توجه به چگونگی انتخاب نفرات و ترساندن آنها از روسیه کاملاً طبیعی بود.

رفوگر با اشاره به سرمربیگری علیرضا حیدری خاطر نشان کرد: کار چندانی از دست حیدری بر نمی‌آمد. حتی نمی‌توانست حرفش را بزند. وی تشکیل اتاق فکر را در کشتی الزامی دانست و افزود: باید با استفاده از کارشناسان زبده برای کشتی تصمیم‌گیری شود. انستیتو باید فعال شده تا کارهای علمی کشتی از این تنگنا خارج شود.

 سن بالای اشکانی و باخت طبیعی هاشم‌زاده

 از سوی دیگر، نتایج کسب‌شده کشتی فرنگی بسیار بهتر از کشتی آزاد بود. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در ارزیابی عملکرد ملی‌پوشان بزرگسال در مسابقات قهرمانی جهان می‌گوید: کشتی فرنگی در مسابقات جهانی باکو نتیجه‌ خوبی گرفت که جای تبریک به تمام دست‌اندرکاران دارد. هم اکنون کشتی فرنگی به خودباوری رسیده و به توانمندی‌های خود اعتقاد و اطمینان پیدا کرده است.

 حسن رنگرز افزود: کشتی فرنگی‌ ایران به نقطه ایده‌آل رسیده است و توانسته 3 مدال در مسابقات جهانی آن هم پیش از المپیک کسب کند. این شرایط نشان می‌دهد که در تمام اوزان شانس کسب مدال داریم.

 سرمربی تیم کشتی فرنگی جوانان با تاکید بر اینکه همه ملی‌پوشان عالی کار کردند، در ارزیابی عملکرد فرنگی‌کاران گفت: در وزن 55 کیلوگرم حمید سوریان مانند 2 سال قبل دست به کار بزرگی زد. او تنها مدال طلای المپیک را کم دارد که امیدوارم آن را به دست آورد. در سال‌های گذشته توجه لازم به این کشتی‌گیر ارزنده نشده که باید قبل از المپیک او را دریابیم.

 وی در مورد علی اشکانی گفت: سن او کمی بالا رفته، هرچند که قرعه‌ مناسبی هم نداشت. این مسائل باعث شد او نتیجه لازم را نگیرد. اشکانی کشتی‌گیر با تجربه‌ای است که در تمرینات بسیار فعال است اما متاسفانه نتوانسته طی 2 سال اخیر در مسابقات جهانی و آسیایی نتیجه‌ جالبی را به دست آورد. باید مشکلات او توسط کادرفنی تشخیص و رفع شود تا سهمیه المپیک را به دست آورد.

 رنگرز با اشاره به بازی‌های المپیک پکن و شرایط تیم فرنگی ایران اظهار داشت: با توجه و ارائه امکانات بیشتر، کشتی فرنگی می‌تواند یکی از رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک باشد. شرایط المپیک بسیار متفاوت است. این نتایج انتظارات مسئولان و مردم را افزایش داده اما اگر بخواهیم این انتظارات به واقعیت تبدیل شود باید خواسته‌های کادرفنی را برآورده کنیم.

 وی در مورد ادامه‌ کارش به عنوان سرمربی تیم ملی فرنگی جوانان گفت: قراردادم تمام شده. مشغله‌ کاری زیادی دارم اما قرار است جلسه‌ای را با دلیریان و یزدانی‌خرم داشته باشم تا در مورد ادامه‌ کار که باعث افتخارم است، صحبت کنم.

کد خبر 32271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز