مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو ستاره شناس آمریکایی روز چهارشنبه از کشف خود دربارۀ وجود یک سیاره جدید در منظومۀ شمسی خبر دادند. به گفتۀ این دو ستاره شناس، این سیاره که با نام «نهمین سیاره» نامگذاری شده، ۱۰ برابر زمین مساحت دارد.

ninth planet

تا پیش از سال ۲۰۰۶ عنوان نهمین سیاره به پلوتو اختصاص داشت اما در آنسال دانشمندان انجمن بین المللی اخترشناسی با استفاده از تسلکوپ‌های قدرتمند و اندازه گیری قطر این سیاره به این نتیجه رسیدند که پلوتو یکی از اجرام موجود در کمربند ورای مدار نپتون است و اندازه های یک سیاره را ندارد.

به گزارش يورونيوز نهمین سیارۀ ایکس تاکنون توسط هیچ تلسکوپی رویت نشده و کاشفان آن می‌گویند با استفاده از محاسبات مربوط به حرکت سیاره ها و دیگر اجرام آسمانی منظومۀ شمسی به وجود این سیاره که حتی از پلوتو هم دورتر است، پی برده‌اند. نهمین سیاره هر ۱۰ هزار سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد و به همین دلیل هم تاکنون هیچ فرد یا تلسکوپی موفق به رویت آن نشده است.

انتشار این خبر سازمان مطالعات فضایی ژاپن را به استفاده از «سوبارو»، بزرگترین تلسکوپ جهان که در هاوایی قرار دارد، ترغیب کرده است اما با توجه به دوری نهمین سیاره، معلوم نیست آیا این تلسکوپ در رویت این سیاره موفق باشد یا اینکه سازمان‌های فضایی ساخت یک تلسکوپ بزرگتر را برای دیدن این سیاره در دستور کار خود قرار می دهند.

این نخستین بار نیست که یک سیاره بدون دیده شدن و با استفاده از محاسبات ستاره شناسی کشف می شود. در سال ۱۸۴۶ نیز اوربن لووریه، ستاره شناس فرانسوی با مطالعۀ اختلالاتی که در مدار اورانوس پیش می آمد، توانست سیاره نپتون را کشف کند.

یکسال پس از آن بود که رصدخانۀ برلین توانست نپتون را به فاصلۀ یک درجه از مداری که ستاره شناس فرانسوی ترسیم کرده بود، رویت کند.

کد خبر 322391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha