دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

سید محمد فخار: از آن‌روز که برای آلودگی هوا، پنکه و آبپاشی تجویز کردند تا امروز ۵سال گذشته اما هیچ‌چیز عوض نشده است.

جدول

تصميمات سليقه‌اي، راه‌حل‌هاي شگفت‌،عدول از قوانين و مسئوليت‌هاي پراكنده بين دستگاه‌ها همواره در دستور كار بوده و هست. امروز در تقويم‌ها با نام «روز هواي پاك» نامگذاري شده و همه مسئولان مي‌كوشند گوشه‌اي از فعاليت‌هاي خود را به اين مهم اختصاص دهند اما در واقع امروز آسمان تهران، قم، كرج، قزوين، اصفهان و اراك با انباشت آلاينده‌هاي جوي مواجه شده و مدارس ابتدايي تهران تعطيل است.

در چنين شرايطي هم تصميمات سليقه‌اي با رنگ و شكلي ديگر در دستور قرار دارد. معصومه ابتكار در نشست خبري رئيس‌جمهور كه دوشنبه گذشته برگزار شد، در اين‌باره به همشهري گفت: با توجه به پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي خواستيم از آلودگي مجدد هوا پيشگيري كنيم.

اين اظهار نظر در شرايطي است كه تاكنون تعطيلي‌هاي صورت گرفته بر اساس شاخص افزايش آلودگي هوا بود و هيچ‌گونه پيشگيري در كار نبود.اين در حالي است كه وضعيت هواي تهران در يك هفته اخير منتهي به روز هواي پاك نيز در شرايط ناسالم قرار داشته است. به گفته ابتكار، بيش از 30تا 35ميليون شهروند تحت‌تأثير آلودگي هوا قرار دارند كه اگر اين وضعيت كنترل نشود هزينه سنگيني در زمينه بهداشت، درمان و مسائل اجتماعي در پي خواهد داشت.

  • اقدام جهادي مجلس

محمدحسن آصفري از نمايندگان مجلس هم ديروز درباره تغيير نام لايحه جلوگيري از آلودگي هوا كه به مجلس ارجاع شده گفت: در 4سال گذشته نماينده كلانشهرهايي چون تهران، اراك و اصفهان بارها مشكلات آلودگي هوا را فرياد زده‌اند اما به‌دليل نقص قانون كسي پاسخگو نبوده است. به گفته وي، سازمان حفاظت محيط‌زيست به سازمان محيط ايست! تبديل شده و تعطيلي مدارس و ادارات و اجراي طرح‌هاي زوج و فرد تا به حال نتوانسته منجر به كاهش آلودگي هوا شود. وي در روزهاي آخر نمايندگي مجلس گفت: وقت آن رسيده كه مجلس با اقدام جهادي در جهت رفع آلودگي هوا گام بردارد!

اما بزرگ‌ترين نهاد اثرگذار بر كنترل آلودگي هوا دولت و در رأس آن سازمان حفاظت محيط‌زيست است كه بايد در اين زمينه گام‌هاي اساسي بردارد. يكي از مهم‌ترين گام‌ها در اين‌باره سامانه يكپارچه معاينه فني خودروهاست كه طبق وعده سعيد متصدي معاون اين سازمان بايد در 29دي 1393افتتاح مي‌شد اما پس از يك‌سال تأخير، وي اعلام كرد كه 29دي امسال اين سامانه به بهره‌برداري مي‌رسد و دست آخر ديروز افتتاح آن به 10روز بعد موكول شد؛ زماني‌كه در مورد آن نيز ترديد بسياري وجود دارد.

  • تعطيلي بر مبناي پيش‌بيني

ضلع ديگر اين تصميمات سليقه‌اي تا كميته اضطرار آلودگي هواي تهران هم تعميم يافته است. اين كميته ديروز و امروز را براساس پيش‌بيني‌هاي هواشناسي تعطيل اعلام كرد تا هوا آلوده‌تر از اين نشود، درحالي در همين‌ماه جاري 2روز شاخص هوا براساس همان پيش‌بيني‌ها به ناسالم براي همه و شرايط بحراني رسيد و هر دو روز پيش‌بيني شده بود اما تصميمي براي كاهش آن گرفته نشده بود.

  • جاي خالي بسته واحد

فقدان مديريت آلودگي هوا در شرايطي 35ميليون نفر شهروندان كلانشهرهاي كشور را رنج مي‌دهد كه چندي پيش شهردار تهران اعلام كرده بود: «متأسفانه اراده‌اي براي حل ريشه‌اي اين معضل وجود ندارد. واقعيت آن است كه رفع معضل آلودگي هوا متولي واحدي ندارد و به‌همين دليل نمي‌توان اميد داشت كه با نگاه مقطعي و اقدامات پراكنده شاهد رفع اين معضل باشيم.» محمدباقر قاليباف خاطرنشان كرده بود كه «اگر ما حداقل به اندازه صنعت خودروسازي هم براي جان انسان‌ها ارزش قائل بوديم، وضعيت خيلي بهتر از اين بود. اي‌كاش يك بسته نجات هم براي رفع اين معضل تهيه مي‌شد.»

  • فرمان بايد در دست يك نفر باشد

آلوده‌كردن هوا بي‌توجهي به حق‌الناس است. حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمهدي طباطبايي ديروز در اين‌باره اعلام كرد: فرمان اتاق مقابله با آلودگي هوا بايد در دست يك نفر باشد. وي با عنوان اينكه امروز آلودگي هوا به يك مسئله جدي و مهم تبديل شده، گفت: اجرايي‌سازي طرح يكپارچه‌سازي‌ مديريت شهري و كنترل آلودگي هوا ضرورت دارد و به‌نظرمن اين ديدگاه آقاي قاليباف كه يك نفر بايد مسئول حل اين چالش شود و تمام مسئوليت‌هاي آن را قبول كند روش درستي است.

کد خبر 322073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha