مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: کمیته اجرایی شهر دوستدار کودک هفته گذشته نخستین جلسه بعد از ابلاغ دستورالعمل اجرایی را با حضور سازمان‌های مربوط در شهرداری و خارج از شهرداری که طبق مصوبه شورا به کمیته ملحق شده‌اند، برگزار کرد.

قرار است همه اعضا برنامه‌هاي خود را براي سال 95 در چارچوب دستورالعمل اجرايي ارائه دهند تا با بهره‌مندي از ظرفيت و توانايي اين دستگاه‌ها در كنار هم مصوبه شهر دوستدار كودك در مسير درست و با كيفيت مطلوب به اجرا درآيد. «هم‌افزايي و ايجاد انرژي» عبارتي است كه ميثم امرودي، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري درخصوص اين همكاري به آن اشاره كرده است.

  • بخش‌هايي كه مغفول مانده است

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان 5دهه است كه به‌صورت تخصصي به اين حوزه پرداخته و كار كودك وظيفه ذاتي‌‌اش محسوب مي‌شود. بهزيستي نيز بخشي از فعاليت‌هايش به حوزه كودكان ارتباط دارد و صدا و سيما هم به‌عنوان رسانه‌اي فراگير و در دسترس از عناصر تأثيرگذار در دستيابي به شهر دوستدار كودك محسوب مي‌شود.

نمايندگان هر سه اين نهادها در كميته اجرايي اين مصوبه معتقدند كه اهتمام شهرداري براي پرداختن به موضوع كودك ستودني و نشان‌دهنده احساس وظيفه است و بايد مورد حمايت قرار گيرد اما در عين حال انتقادهايي را نيز به اين مصوبه وارد مي‌دانند و معتقدند از جامعيت برخوردار نيست و نگاه كاملي به كودك نكرده است.

رضا قمرزاده، مشاور مديرعامل و مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران به همشهري مي‌‌گويد:‌ «بندهاي اين مصوبه بيشتر به ابعاد جسماني كودك توجه كرده و از بعد روحي غافل مانده است.» وي البته معتقد است: «ظرفيت و انرژي كانون پرورش فكري در كنار شهرداري كه فعال و باانگيزه وارد اين حوزه شده نتايج قابل‌قبولي به همراه خواهد داشت.»

رئيس گروه امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي نيز معتقد است: «مسائل عمراني و سخت افزاري، پررنگ‌تر است اما با اين حال اگر همين مصوبات هم اجرايي شود كمبودهاي بسياري را رفع مي‌كند.» فرانك ايماني در گفت‌وگو با همشهري به لزوم توجه به مسئله كودكان خاص، كودكان كارو خياباني، بازمانده از تحصيل، مهاجران و آسيب‌ديدگان اجتماعي در شهر دوستدار كودك اشاره كرده و مي‌گويد: «اگر مصوبات دستگاه‌هاي بالادستي در حوزه كودك بااين مصوبه تلفيق شود به جامعيت خواهد رسيد.»

آذرميدخت آذرهوش، ‌مدير گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما هم معتقد است: «تلويزيون بازوي كمكي خوبي دراجراي مصوبه شهر دوستدار كودك است. » وي به همشهري مي‌گويد:‌ «يكي از بخش‌هاي مهم شهر دوستدار كودك، مشاركت كودكان در فضاي شهر است و اين مشاركت اتفاق نمي‌افتد مگر اينكه دانش و علم كودك دراين زمينه افزايش يابد كه رسانه مي‌تواند نقش بسيار پررنگي در اين خصوص‌ ايفا كند.» وي بر اين موضوع نيز تأكيد مي‌كند كه اگر تلويزيون از حمايت‌هاي شهرداري برخوردار شود مي‌تواند برنامه‌هاي مؤثري براي آگاه‌سازي‌ كودكان بسازد.

  • تقويت جنبه‌هاي تربيتي با الحاق سازمان‌هاي تخصصي

ابوالفضل رفيع، مديركل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري كه مسئوليت دبيرخانه شهر دوستدار كودك را هم به‌عهده دارد، مي‌گويد: «اين مصوبه يك چارچوب كلي را مشخص كرده و قطعا انعطاف لازم را دارد كه برنامه‌هاي جديدي در قالب آن پياده‌سازي‌ شود.» وي البته در گفت‌وگو با همشهري تأكيد مي‌كند كه بندهايي از اين مصوبه با عنوان فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي به اين حوزه نيز پرداخته و از آن غفلت نكرده است. راه‌اندازي سراي محله‌ها و خانه‌هاي اسباب‌بازي، برپايي جشنواره‌هاي مختلف براي كودكان، ايجاد بستر فعاليت‌هاي زيست‌محيطي و... ازجمله مواردي هستند كه تحت عنوان فرهنگي اجتماعي به آن اشاره شده اما قطعا از نگاه دستگاه‌هايي كه سال‌هاست فعاليت در حوزه كودكان و درگير شدن با روحيات و خلقيات اين قشر جزو وظيفه ذاتي‌‌شان محسوب مي‌شود، اين تمام ماجرا نيست. شايد به همين دليل است كه معصومه آباد، عضو شوراي شهر و طراح مصوبه شهر دوستدار كودك هم مي‌گويد: «قبول دارم كه توجه به مولفه‌هاي كودك در فضاهاي زندگي، حمل‌ونقل عمومي و تخصيص فضاي بازي و... بيشتر مورد توجه قرار گرفته اما اين به‌دليل تعاملي است كه ميان شورا و شهرداري وجود دارد.» وي در گفت‌وگو با همشهري بر اين موضوع تأكيد مي‌كند كه الحاق صدا و سيما يا كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به كميته اجرايي دوستدار كودك هم به همين دليل است تا بخش‌هاي آموزشي و تربيتي طرح به خوبي تقويت شود.

کد خبر 321968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha