روند صعودی منحنی شاخص کل بورس تهران در صبح روز آغاز اجرای برجام با دونیمه متفاوت ترسیم شد. از یک سو صعودی سریع و از سوی دیگر افزایش حجم عرضه و سنگین شدن صف‌های فروش.

به گزارش همشهري، بورس آبستن خبرهاي مهمي بود از يك‌سو سهامداران كه از يك روز قبل به پيشواز برجام رفته بودند در مبادلات ديروز هم از ابتداي صبح شروع به خريدن سهام كردند و اين موضوع باعث رشد شاخص شد. مبادلات روز يكشنبه بورس از همان ابتداي صبح با هيجان زيادي آغاز شد. اين امر باعث شد تا در ساعت 9.20دقيقه صبح، منحني شاخص كل بورس تهران به مرز 66هزار واحد برسد اما عرضه سنگين سهام از سوي سهامداران حقوقي بزرگ به فروكش كردن تب معاملات منجر شد.

در پايان مبادلات شاخص كل بورس تهران با 563واحد رشد به‌كار خود پايان داد. به اعتقاد كارشناسان شايد اگر عرضه شديد سهام از سوي سهامداران حقوقي بزرگ در ميانه معاملات رخ نمي‌داد شاخص كل بورس تهران بيش از اين رشد مي‌كرد. سهامداران حقوقي بزرگ در طول 2سال گذشته به‌دليل وقوع ركود شديد اقتصادي با گرفتاري‌هاي مالي زيادي روبه‌رو شده‌اند و در تلاش هستند از طريق فروش سهام در زمان‌هاي اوج بازار كمبود منابع مالي‌شان را جبران كنند.

ديروز در عين حال يك روز پس از اعلام زمان اجراي برجام كه به رفع تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران در بخش‌هاي مالي، بانكي، بيمه‌اي، نفت، گاز و پتروشيمي، خودروسازي، حمل‌ونقل و... منجر شده، حسن روحاني لايحه بودجه سال 95و برنامه ششم توسعه را به مجلس تقديم كرد. موضوع اساسي در بودجه سال آينده تغيير رويه دولت از اعمال سياست‌هاي انقباضي به سمت سياست‌هاي انبساطي است‌. به اعتقاد تحليلگران سياست‌هاي انبساطي پولي در كنار عملي شدن اجراي برجام موجب خواهد شد تا افزايش نقدينگي به‌طور محسوسي در بازار سرمايه متمركز شود و موجب رشد شاخص‌ها شود و بازار سهام اين نكته را به خوبي دريافته است.

  • جزئيات بودجه95

سقف بودجه سال آينده 952هزار ميليارد تومان تعيين شده است. منابع عمومي بودجه نيز 267هزار ميليارد تومان است كه نسبت به سال‌جاري 13درصد رشد نشان مي‌دهد. نرخ دلار نيز با رشد 5درصدي 2997تومان تعيين شده است.نكته مهم در بودجه سال 95رشد 12.2درصدي بودجه‌هاي عمراني و تخصيص رقم 57هزار ميليارد تومان براي آن است. در عين حال كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند با رفع تحريم‌هاي بين‌المللي و افزايش مبادلات خارجي ايران حجم تقاضا براي دلار افزايش خواهد يافت و در‌پي آن قيمت دلار با افزايش مواجه خواهد شد.

تحقيقات نشان داده است شاخص كل بورس تهران با قيمت دلار همبستگي مثبت دارد و با افزايش قيمت دلار شاخص‌هاي بورس نيز با رشد مواجه مي‌شوند.همچنين در بودجه سال آينده قيمت نفت بين 35تا 40دلار درنظر گرفته شده است كه نسبت به بودجه امسال 35درصد كاهش نشان مي‌دهد.

در همين حال رئيس‌كل بانك مركزي نيز با اعلام اينكه با رفع تحريم‌ها ۳۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار از منابع بلوكه‌شده ايران آزاد مي‌شود، از برقراري سوئيفت تا ۱۰روز آينده و اجراي ارز تك‌نرخي تا ۶‌ماه آينده خبر داد.

  • صعود بورس تهران سقوط بورس‌هاي عربي

همزمان با اجراي برجام و رفع تحريم‌ها كه منجر به صعود شاخص بورس تهران شد، شاخص بورس‌هاي عربي با نزول مواجه شدند، آنطور كه خبرگزاري‌ها گزارش دادند ديروز بورس تهران تنها بورس منطقه بود كه با رشد به‌كار خود پايان داد. خبرگزاري بلومبرگ در اين‌باره نوشت: درحالي‌كه شاخص‌ها در بورس دوبي و ابوظبي با افت شديد همراه شده‌اند شاخص بورس تهران ركورد جديدي را ثبت كرد.براساس اين گزارش، شاخص بورس دوبي با افت 6درصدي روبه‌رو شد و بيشترين ميزان افت را در 5‌ماه گذشته از آن خود كرد. در اين ميان شاخص كل بورس ابوظبي نيز وارد محدوده بازار خرسي شد.

ارزش شاخص كل بورس ابوظبي نيز 3درصد كاهش يافت. در اين بين، شاخص بورس عربستان سعودي با افت همراه شد درحالي‌كه شاخص بورس ابوظبي افت 4.4درصدي داشت، بورس قطر هم كاهش 5.8درصدي را تجربه كرد، بورس عمان 1.4درصد منفي شد و بورس كويت نيز با روند كاهشي 2.4درصدي معاملات را ادامه داد. بورس بحرين نيز 3درصد افت كرد.

جدول

کد خبر 321931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha