همشهری آنلاین: مجموعه کتاب‌های ۱۲ جلدی سواد رسانه‌ای با هدف فهم و درک دنیای جدید رسانه‌ها و با رویکردی کاربردی، کارگاهی، ساده و آموزشی تحت نظارت دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی و به سرپرستی اسماعیل رمضانی تولید و توسط انتشارت فهم به بازار عرضه شده است.

مجموعه کتاب‌های ۱۲ جلدی سواد رسانه‌ای

مجموعه کتاب‌های 12 جلدی سواد رسانه‌ای شامل یک کتاب عمومی و 11 کتاب اختصاصی برای رسانه‌ها و ابزارهای رسانه‌ای گوناگون است. تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای، رادیو، شبکه‌های اجتماعی، موبایل، خبرگزاری‌ها، مطبوعات، سینما، تلویزیون، عکس و اینترنت 11 عنوان کتاب‌های اختصاصی این مجموعه هستند.

در ادامه این مجموعه 12 جلدی معرفي می‌شوند.

  • کتاب سواد رسانه‌ای: کلیات

کتاب کلیات سواد رسانه‌ای در هشت درس به مباحث این حوزه پرداخته است: رسانه چیست؟ سواد رسانه‌ای چیست؟؛ رسانه چطور کار می‌کند؟؛ متن و زیرمتن؛ زبان اقناع چیست؟؛ تکنیک‌های زبان اقناع؛ رسانه‌ها چگونه ما را متقاعد می‌کنند؟؛ بازگشایی پیام‌های رسانه‌ای.

اسماعیل رمضانی در این کتاب ضمن تعریف کارکرد رسانه‌ها و توضیحاتی درباره دنیای رسانه‌ای شده و سواد رسانه‌ای همراه با مثال‌هایی به توضیح این مقوله پرداخته است. همچنین در این کتاب تکنیک‌های پایه و متوسط زبان اقناع مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه به معرفی تکنیک‌های پیشرفته متقاعدسازی می‌پردازد و تکنیک‌هایی همانند قربانی کردن، زمانبندی، مرد پوشالی، حمله به گوینده و عقاید اکثریت را برای مخاطب توضیح می‌دهد.

  • کتاب سواد رسانه‌ای: رادیو

کتاب رادیو از مجموعه کتب سواد رسانه‌ای به قلم سید احمد عسکری و اسماعیل رمضانی، شامل 9 درس به این عناوین است: درس اول: رادیو چیست؟ درس دوم: پیدایش رادیو در جهان و ایران، درس سوم: قالب برنامه‌های رادیویی، درس چهارم: پادکست (رادیوهای آفلاین)، درس پنجم: اصول برنامه‌سازی رادیویی، درس ششم: نویسندگی برای رادیو، درس هفتم: نمایش‌نامه نویسی رادیویی، درس هشتم: گویندگی در رادیو و درس نهم: تجزیه و تحلیل پیام‌های رادیویی.

نقش آموزشی رادیو، آینده رادیو، سیر تاریخی ورود و استفاده از رادیو در ایران، مراحل نگارش یک متن رادیویی، الزامات گویندگی خبر رادیو، شیوه تاثیرگذاری پیام‌های رادیویی، رادیو و جنگ تحمیلی و چگونگی فعالیت رادیو جبهه بخشی از مباحثی است که کتاب سواد رسانه‌ای رادیو به آن پرداخته است.

در بخشی از مبحث «نقش آموزشی رادیو» در این کتاب آمده است: رادیو علاوه بر نقش خبری، اطلاع‌رسانی و سرگرمی می‌تواند در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش هم نقش مهمی ایفا کند. این رسانه کلاسیک از کارکرد آموزشی برجسته‌ای برخوردار است و به علت برد وسیع، می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای آموزش غیررسمی در تمامی ساعات شبانه‌روز مورد استفاده باشد. گاهی تاثیر آموزش غیررسمی در رادیو بیشتر از تاثیر آموزش رسمی در مدارس و کلاس‌های آموزشی است؛ اگرچه رادیو بیشتر مکمل کلاس درس و برنامه‌های رسمی آموزشی محسوب می‌شود نه رقیب و جایگزین آن. با توجه به نقش آموزشی رادیو، یونسکو طرح مشخصی را برای برنامه‌های آموزشی رادیویی در نظر گرفته است که عبارت است از: توالی برنامه‌ها برای یادگیري بهتر، طراحی برنامه‌ها با کمک مشاوران آموزشی، همراهی برنامه‌ها با دیگر مواد آموزشی مانند کتب درسی و ارزیابی کارکرد این برنامه‌ها برای معلم و شاگرد.

  • کتاب سواد رسانه‌ای: تبلیغات

کتاب تبلیغات از مجموعه کتب سواد رسانه‌ای به قلم سید احمد عسکری و اسماعیل رمضانی، شامل 12 درس به این عناوین است: درس اول: تبلیغات چیست؟ درس دوم: انواع تبلیغات، درس سوم: صنعت تبلیغات در جهان، درس چهارم: روش‌های تاثیرگذاری یک پیام تبلیغاتی، درس پنجم: جنگ رسانه‌ای، درس ششم: روش‌های گام به گام تحلیل یک پیام تبلیغاتی، درس هفتم: مراحل ساخت یک شعار تبلیغاتی، درس هشتم: طراحی و شناخت لوگوی تبلیغاتی، درس نهم: مراحل ساخت یک تیزر، درس دهم: مراحل نوشتن یک متن تبلیغاتی، درس یادزهم: کمپین تبلیغاتی چیست و درس دوازدهم: تاکنیک‌های خلاقانه در تبلیغات.

در مقدمه فصل دوم کتاب ذکر است که اگرچه تبلیغات تجاری رایج‌ترین گونه تبلیغاتی است اما دو گونه­ دیگر تبلیغات به نام «تبلیغات سیاسی» و «تبلیغات فرهنگی» هم در خانواده تبلیغات قرار می‌گیرند. نویسنده در ادامه در توضیح تبلیغات تجاری می‌گوید: هدف تبلیغ‌کننده در این تبلیغات این است که با تاثیرگذاری بر ذهن و رفتار مخاطب، سود اقتصادی کسب کند. همانند تبلیغات بانک‌ها، اپراتورهای موبایل و محصولات لوازم خانگی اما تبلیغات فرهنگی به هدف آموزش و آگاه‌سازی مخاطب صورت می‌گیرد و می‌توان آن را مثبت‌ترین و اخلاقی‌ترین نوع تبلیغات نام گذاشت. تبلیغات کتابخوانی، درختکاری، کمک به موسسات خیریه، نمونه‌هایی در این زمینه‌اند.

در ادامه کتاب در تفاوت بین تبلیغات تجاری و فرهنگی گفته شده است: کلیدی‌ترین موضوعی که تبلیغات فرهنگی را از تبلیغات تجاری جدا می‌کند، هدف آن است. هدف تبلیغات فرهنگی سودرسانی به جامعه از طریق تغییر در رفتار جمعی است در حالی که هدف تبلیغات تجاری، تغییر رفتار مصرف‌کننده به نفع شرکت سفارش‌دهنده تبلیغ است.

این کتاب در ادامه با پرداختن به مبحث روش‌های تاثیرگذاری یک پیام تبلیغاتی در مقدمه درسی که به این موضوع اختصاص داده شده است می‌نویسد: چرا بعضی پیام‌های تبلیغاتی تاثیرگذراند و بعضی دیگر خسته‌کننده و تکراری؟ تبلیغات اثرگذار و ماندگار به غیر از تکنیک‌های ساخت از چه تکنیک‌ها و روش‌هایی برای اثرگذاری بر روی مخاطب جهت فروش بیشتر استفاده می‌کند؟ برای پاسخ دادن به این مسئله یک سری تکینک‌های روانشناسی تبلیغات و یک سری تکینک‌های ارتباطات اقناعی وجود دارد که به مهمترین آنها اشاره می‌شود. نویسنده در این مبحث با توضیح هر یک از تکنیک‌ها و مثال‌های از جامعه ایرانی به تشریح آن می‌پردازد.

  • کتاب سواد رسانه‌ای: بازی‌های رایانه‌ای

کتاب بازی‌های رایانه‌ای توسط اسماعیل رمضانی، مژگان فراهانی و فاطمه نوری راد نوشته شده  و در 9 درس به موضوعاتی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای پرداخته است.

بازی‌های رایانه‌ای چیست؟ انواع بازی‌های رایانه‌ای، چرا بازی‌های رایانه‌ای جذاب است؟ انواع مخاطب در بازی‌های رایانه‌ای، نقش‌ها و تاثیرات فرهنگی بازی‌های رایانه‌ای، خشونت، سبک زندگی و بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای چگونه ساخته می‌شود؟ بررسی نمونه‌ای از بازی‌های رایانه‌ای و تحلیل بازی‌های رایانه‌ای موضوعاتی است که این کتاب آموزشی در درس‌های جداگانه‌ای آنها را تشریح کرده است.

نویسندگان در توضیح چرا بازی‌های رایانه‌ای جذاب است؟ به دلایلی همچون: شروع جذاب بازی‌ها، درگیر ساختن عمیق کاربر با بازی، تنوع بخشیدن به بازی‌ها، پاداش مستمر، تلاش برای ارضای ماجراجویی و کنجکاوی کاربران، و موارد دیگری همانند انجام امور غیرممکن اشاره کرده‌اند.

  • کتاب سواد رسانه‌ای: شبکه اجتماعی

اسماعیل رمضانی، مژگان فراهانی و فاطمه نوری راد، نویسندگان این اثر هستند که آنرا در 7 فصل تنظیم کرده‌اند: شبکه اجتماعی چیست؟ انواع شبکه‌های اجتماعی، کارکردها و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی، مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، زندگی برای شبکه‌های اجتماعی، قوانین شبکه‌های اجتماعی، امنیت و حریم خصوصی و درس آخر با عنوان عضویت، امکانات و فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی.

مفهوم دوستی در شبکه‌های اجتماعی و هویت در شبکه‌های اجتماعی و مباحثی همانند سبک زندگی مجازی و رژیم مصرف رسانه‌ای دیگر موضوعاتی است که کتاب شبکه اجتماعی به آن پرداخته است.

  • کتاب سواد رسانه‌ای: موبایل

اسماعیل رمضانی، طاهره خیرخواه و روح‌الله رجایی این کتاب را در 9 درس تنظیم کرده‌اند: تاریخچه تلفن همراه، غول‌های تلفن همراه، ویژگی‌های تلفن همراه، ارتباطات بی‌سیم راه دور، سرویس پیام کوتاه، ارتباطات برد کوتاه، کارکردهای موبایل در زندگی روزمره، تلفن همراه؛ خطرات و تهدیدها، و تلفن همراه؛ بایدها و نبایدها.

مباحثی همانند نسل‌های متفاوت تلفن همراه، صنعت سرگرمی‌سازی تلفن همراه، شبکه‌سازی موبایلی و مدل استفاده بهینه از تلفن همراه از دیگر موضوعاتی است که کتاب سواد رسانه‌ای: موبایل آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

  • سواد رسانه‌ای: خبرگزاری‌ها

کتاب سواد رسانه‌ای: خبرگزاری‌ها به قلم اسماعیل رمضانی، سمیرا حیدری‌فر و روح‌الله رجایی در 9 فصل به عناوین ذیل تنظیم شده است: خبرگزاری چیست؟ خبرگزاری‌های بزرگ، خبرگزاری‌ها چگونه کار می‌کنند؟ ساختمان خبر، فراتر از خبر، اعتبار منبع، جهان خبری جهان واقعی، روش‌های بازنمایی غیرواقعی و ادبیات خبر.

نویسندگان این کتاب در مباحث مختلف به تفاوت خبرگزاری‌ها با سایر رسانه‌های خبری، غول‌های خبری بین‌المللی، امپریالیسم خبری پرداخته‌اند و چارچوب تحلیل خبر را مورد بررسی قرار داده‌اند.

  • سواد رسانه‌ای: مطبوعات

اسماعیل رمضانی و محسن امین در کتاب مطبوعات به اين درس‌ها پرداخته‌اند: از خط تا مطبوعات، مهمترین مطبوعات در ایران و جهان، انواع مطبوعات، مطبوعات زرد، حقوق و وظایف مطبوعات، شکل و محتوای مطبوعات، مطبوعات چگونه کار می‌کند، مطبوعات؛ اقتصاد و سیاست، کاغذها بایگانی می‌شوند؟

در این کتاب به معرفی مهمترین مطبوعات جهان همانند تایم، گاردین، فیگارو و مطبوعات ایرانی همانند اطلاعات، ایران، جام‌جم و همشهری و حتی مطبوعات تخصصی همانند بخارا و فیلم پرداخته شده است.

همچینن اطلاعاتی در باره جرایم مطبوعاتی، قالب‌های مختلف تولید مطبوعات، و اجزای مهم مطبوعات همانند لوگو، تیتر، عکس و حتی درباره چاپ دوم مطبوعات، سایبر ژورنالیسم و مالکیت و پشت پرده مطبوعات اشاره شده است.

  • سواد رسانه‌ای: تلویزیون و ماهواره

کتاب تلویزیون و ماهواره به کوشش اسماعیل رمضانی و آوات رضانیا در 8 فصل این رسانه را مورد بررسی قرار داده است: تلویزیون چیست؟ تاریخچه تلویزیون در ایران، انواع برنامه‌های تلویزیونی، درک تلویزیون، کانال‌های تلویزیونی نوین، کارکردها و پیامدهای تلویزیون، بیینده انتقادی چه کسی است؟ و تحلیل تلویزیون.

در این کتاب دو نوع مخاطب آیینی (منفعل) و مخاطب چیره‌دست (فعال) را توضیح داده و مهارت‌های یک ببینده انتقادی را تشریح کرده است.

  • سواد رسانه‌ای: اینترنت

کتاب اینترنت از مجموع کتاب‌های سواد رسانه‌ای در 13 فصل به این رسانه و فضای مجازی که ایجاد کرده پرداخته است؛ اینترنت چگونه شکل گرفت؟ اینترنت چگونه کار می‌کند، وب چیست؟ مرورگرها، فضای مجازی و ویژگی‌های آن، غول‌های اینترنتی، موتورهای جستجو، ارتباطات آنلاین، خدمات آنلاین، ایجاد شبکه‌های شخصی، مخاطرات اینترنت، آینده اینترنت و چگونه هوشمندانه مصرف کنیم؟

اطلاعاتی درباره غول‌های اینترنتی همانند گوگل، فیسبوک، یاهو، آمازون و کاربردهای اینترنت همانند پست الکترونیک و چت‌روم‌ها از دیگر بخش‌های این کتاب است. نویسندگان این کتاب به موضوعات دولت الکترونیک و آموزش الکترونیکی، اعتیاد به اینترنت و جرایم اینترنتی هم اشاره کرده‌اند.

  • سواد رسانه‌ای: عکس

اسماعیل رمضانی و علیرضا خسروی در این کتاب به شرح عکس به عنوان یک ابزار رسانه‌ای مدرن و همگانی شده در جهان امروز پرداخته‌اند. تاریخچه عکاسی در ایران و جهان، انواع عکاسی، آشنایی با دوربین عکاسی، عکس خبری، نرم‌افزارهای ویرایش و تجزیه و تحلیل عکس از جمله درس‌هایی است که در این کتاب شرح داده شده است.

در این کتاب به فرایند دستکاری عکس و سیستم‌های جدید انتشار و مصرف رسانه‌ای عکس هم توجه ویژه‌ای شده و شرح و تفصیل ویژه‌ای برای نقش‌ها، کارکردها و کژکارکردهای فوتوشاپ و اینستاگرام نوشته شده است.

  • سواد رسانه‌ای: سینما

در کتاب سینما اسماعیل رمضانی و کمیل سهیلی به ارایه درس‌هایی پیرامون موضوعاتی چون سینما چیست؟ تاریخ سینما در ایران و جهان، از دوربین تا تصویر، مراحل تولید یک فیلم سینمایی، نحوه شناخت فیلم‌های خوب، درجه‌بندی در سینما، ابعاد اقتصادی - سیاسی سینما و تحلیل فیلم پرداخته‌اند.

در این کتاب مخاطب ضمن آشنایی با سینما و کارکردهای آن توانایی تحلیل پیام‌های تولید شده توسط فیلم‌های سینمایی، نحوه کنترل مصرف در این حوزه و همچنین بازشناسی عناصر کلیدی فیلم‌ها را می‌یابد.

کد خبر 321782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha