همشهری آنلاین: دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که سن بالای مادر در هنگام بارداری احتمال بروز حملات تشنجی مانند صرع در کودک را افزایش می‌دهد.

به گزارش مهر، دكتر احمد نگهی در مورد بيماری صرع توضيح داد: صرع یک اختلال عملکردی در سلول های مغزی است که می تواند به اشکال مختلف بروز يابد؛ حملات صرع در شایع ترین شکل خود به صورت کاهش هوشیاری همراه با حرکات اندام ها رخ مي دهد اما می تواند به شكل خفیف تر نیز بروز يابد.

وي با تاكيد بر اينكه بیماری صرع معمولا زمینه ارثی ندارد يعني از والدین به فرزندان منتقل نمی شود، گفت : مطالعات نشان مي دهد تنها در ۵ درصد مبتلايان به صرع، زمینه ژنتیک وجود دارد.

نگهي خاطر نشان كرد: ابتلای پدر یا مادر به بیماری صرع معمولا در انتقال اين بيماري به فرزندان نقشی ندارد اما سن بالاي مادر در هنگام بارداري احتمال بروز بیماری های مرتبط با سيستم مغز و اعصاب مانند انواع اختلالات مغزي و حملات تشنجي مانند صرع را افزايش مي دهد.

وي در مورد مادران مبتلا به صرع نيز گفت : به رغم اينكه احتمال انتقال صرع از مادر به فرزند بسيار ناچيز است اما اگر مادر مبتلا به صرع از داروهاي ضدتشنج استفاده مي كند، لازم است در هفته شانزدهم بارداري، با انجام سونوگرافي هاي مخصوص، سلامت سيستم عصبي مغز جنين او مورد بررسي قرار گيرد.

نگهي با بيان اينكه به طور کلی زنان مبتلا به صرع بدون هیچ نگراني می توانند باردار شوند، افزود: اين افراد تنها لازم است تحت نظر پزشک معالج و استفاده از درمان هاي دارويي بارداری سالم بدون خطري را سپری کنند.

این متخصص بيماری های مغز و اعصاب تاكيد كرد: زنان مبتلا به اين بيماري بايد قبل از اقدام به بارداري براي تغییر یا کنترل دوز داروهاي ضدتشنج مصرفي خود، با پزشک مربوطه مشورت کنند و در طول بارداری تحت نظر ماهیانه متخصصين مغز و اعصاب و زنان باشند تا با انتخاب داروهای مناسب احتمال بروز خطر براي جنین را به صفر برسانند.

نگهی با بیان اینکه زنان مبتلا به صرع به هیچ عنوان در طول بارداری یا قبل از آن
نباید خودسرانه اقدام به قطع داروی ضد صرع كنند، افزود : بيشتر مادران مبتلا به صرع بعد از زایمان به خوبی می توانند از کودک خود مراقبت و بدون نگرانی اقدام به شیردهی کنند.

دوازدهمین کنگره بین المللی صرع ۳۰ دی لغایت ۲ بهمن ۹۴ در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

کد خبر 321750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha