پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

اگر آلودگی هوا اجازه ورزش کردن دهد امکانات خوبی در بوستان‌های شهر برای این منظورایجاد شده است.

شورای شهر

توسعه ورزش همگاني در دهه گذشته مورد توجه مديريت شهري پايتخت بوده و نصب ست‌هاي ورزشي و ايجاد مسير تندرستي در بسياري از بوستان‌هاي تهران مصداقي بر اين مدعاست. از سوي ديگر صبح هر روز در تعداد زيادي از بوستان‌هاي شهر ورزش همگاني با حضور مربي ورزش برگزار مي‌شود. اين اقدامات موجب شده است تا علاقه شهروندان به ورزش كردن در فضاي زنده و مفرح نيز بيشتر شود.

ديگر امكانات ايجاد شده در ورزشگاه‌هاي شهرداري اين ظرفيت را به‌وجود آورده تا ورزش به‌صورت جدي‌تري در برنامه خانواده‌هاي تهراني قرار بگيرد. البته تحقق اين مهم نياز به برنامه‌ريزي و همكاري نهادهاي متولي در اين حوزه دارد. حضور وزير ورزش و جوانان در جلسه سه‌شنبه گذشته شوراي شهر مي‌تواند گامي در اين راستا باشد. محمود گودرزي كه به‌عنوان ششمين وزير از كابينه دولت يازدهم در جلسه علني شوراي شهر حاضر شده بود آمار و اطلاعاتي درباره وضعيت سلامت، تأثير ورزش و زندگي سالم در كشور ارائه كرد. به گفته وي 80درصد علت مرگ‌ومير در كشورمان سكته است درحالي‌كه با ورزش كردن 27 تا 40درصد از سكته‌هاي مغزي كاسته خواهد شد.

وي با بيان اينكه سرانه ورزشي به ازاي هر نفر در استان تهران 43سانتي‌متر است، گفت: با اتمام 89پروژه‌اي كه در دست اقدام قرار دارد، 20سانتي‌متر به سرانه ورزشي افزوده خواهد شد. اين در حالي است كه شهرداري سهم 16درصدي، بخش خصوصي سهم 15درصدي و وزارتخانه سهم 26درصدي در توسعه سرانه‌هاي ورزشي را برعهده دارند.

گودرزي تصريح كرد: سرانه ورزشي در شميران تهران بيش از حوزه‌هاي ديگر است و شمال شرقي تهران با در اختيار داشتن 9درصد سرانه ورزشي كمترين سرانه ورزشي را داراست. ‌ البته وزير ورزش و جوانان با قدرداني از شهرداري تهران به‌دليل توجه ويژه به حوزه ورزش پيشنهاد انعقاد تفاهمنامه با شهرداري تهران و ايجاد كارگروه مشترك ‌را هم ارائه كرد.

  • برنامه‌اي كه فراموش شد

پيشنهاد وزير ورزش و جوانان از سوي اعضاي شوراي شهر ‌ مورد توجه قرار گرفت. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز به مصوبه شوراي سوم با عنوان «برنامه جامع مديريت ورزش شهر تهران» اشاره كرد كه در تاريخ 10مهر90 به وزير ورزش وقت ارائه شده اما هنوز گامي براي انجام آن برداشته نشده است. رئيس شوراي شهر تهران تأكيد كرد: در اين مصوبه اعلام شد كه بين سازمان ورزش شهرداري تهران و وزارتخانه ورزش كميته‌اي تشكيل شود تا ظرف 6ماه با مشاركت فدراسيون‌هاي ورزشي برنامه‌اي براي مديريت جامع ورزش شهر تهران ارائه شود، اما مدت زيادي گذشته و اين برنامه هنوز ارائه نشده است. وي خواستار اجرايي شدن اين مصوبه با همكاري شورا و وزارت ورزش شد.

محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان در جلسه سه‌شنبه گذشته شوراي شهر، اين نهاد را ورزشي‌ترين شوراي شهر در كشور خطاب كرد. اين به‌دليل حضور ورزشكاران پر افتخاري در شوراي شهر تهران است كه افتخارات بسياري را براي كشور كسب كرده‌اند. اين اعضا نيز از توسعه همكاري‌هاي ورزشي و استفاده از ظرفيت‌ها و امكانات شهرداري تهران، استقبال كردند. هادي ساعي به‌عنوان پرافتخارترين ورزشكار المپيكي ايران كه بيشترين سابقه حضور در شوراي شهر به‌عنوان يك ورزشكار را نيز در كارنامه خود دارد به ارائه آماري از روند توسعه امكانات ورزشي در پايتخت پرداخت. ‌

  • بخش خصوصي وارد گود شود

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران‌ از وزير ورزش و جوانان خواست هر 4 جنبه پرورشي؛ همگاني؛ قهرماني و حرفه‌اي در برنامه ششم توسعه درنظر گرفته شود. از نظر دبير در حوزه ورزش حرفه‌اي باشگاه‌هاي ورزشي بايد به بخش خصوصي واگذار شوند.

عباس جديدي، عضو كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران هم كه سال‌ها روي تشك كشتي افتخارآفريني كرده است، خطاب به وزير ورزش و جوانان اظهار داشت: براي توسعه ورزش‌هاي همگاني نيازمند همكاري همه‌جانبه دولت هستيم و اين در حالي است كه شهريه‌هاي گزافي از امكانات ورزشي دولتي دريافت مي‌شود.

همچنين حسين‌رضا‌زاده، داراي عنوان قوي‌ترين مرد جهان كه رياست كميته ورزش شوراي شهر را بر عهده دارد، از آمادگي مديريت شهري براي انعقاد تفاهمنامه در موضوعات ورزشي بين وزارت ورزش و جوانان و مديريت شهري خبر داد. وي همچنين به مجموعه‌هاي ورزشي ويژه جانبازان و معلولان اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون 4مجموعه براي معلولان در شهر تهران وجود دارد كه باوجود كم‌بودن تعداد ولي 2 مجموعه از آنها در سطح خاورميانه به‌عنوان نمونه به شمار مي‌روند. اگرچه گودرزي به‌عنوان متولي اصلي ورزش كشور در جلسه پارلمان شهر حاضر شد اما حالا بايد ديد با توجه به امكانات موجود در مديريت شهري آيا دولت در اين حوزه، كاري براي شهروندان انجام خواهد داد؟

  • ورزش تهران در يك نگاه

هم‌اكنون 12نهاد متولي امر ورزش در تهران هستند و براي توسعه ورزش در شهر تلاش مي‌كنند اما سازمان ورزش شهرداري تهران با 310فضاي سالني به شهروندان خدمت‌رساني مي‌كند. همچنين 60سالن هم براي بانوان اختصاص يافته كه 35سالن آن از مجموعه‌هاي الزهراست. 67سالن آبي هم در سانس‌هاي مختلف براي خانم‌ها و آقايان و نيز 4سالن مخصوص معلولان و 2فضا براي سواركاري وجود دارد. 167سالن مجموعه‌هاي چند منظوره نيز هست كه در رشته‌هاي مختلف با مربياني كه مدرك فدراسيوني دارند فعال هستند.

کد خبر 321561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha