همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز اعلام کرد: قیمت‌های نفت خام جهانی از آغاز سال نو میلادی تا سه شنبه ۲۲ دیماه به روند کاهشی خود ادامه داده و نسبت دوره مشابه در ابتدای سال گذشته (۲۰۱۵) ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

Oil

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یاد شده، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) بامداد سه‌شنبه 22 ديماه به وقت گرینویچ با 43 سنت کاهش نسبت به روز قبل، به 30 دلار و 98 سنت رسید و در مقایسه با قیمت آن در آغاز سال نو میلادی، بیش از 19 درصد کاهش پیدا کرد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز به قیمت 31 دلار و 12 سنت معامله شد و نسبت به روز قبل، 43 سنت کاهش نشان می‌دهد. قیمت نفت برنت نیز از آغاز ژانویه (11 ديماه جاری) تا کنون 20 درصد ارزان‌تر شده است.

تحلیلگران بازار، از جمله بانک بارکلیز (Barclays) انگلستان، بانک مکواری (Macquarie) استرالیا، بانک مریل لینچ آمریکا (Bank of America Merrill Lynch)، بانک استاندارد چارترد (Standard Chartered) انگلستان و بانک سوسایته جنرال (Societe Generale) آلمان، همگی پیش‌بینی‌های خود برای سال 2016 را تعدیل کرده‌اند.

بانک بارکلیز انگستان اعلام کرد: بدتر شدن پارامترهای اصلی بازار نفت در اوایل سال 2016، موجب شد تا این بانک پیش‌بینی خود برای قیمت نفت در سال 2016 تعدیل کند.

بانک مزبور در گزارش خود آورده است، اکنون انتظار می‌رود میانگین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت هر دو در سال 2016 معادل 37 دلار در هر بشکه باشد، در حالیکه قبلا این دو را به ترتیب 56 و 60 دلار در هر بشکه تخمین زده بود، علاوه بر این بانک استاندارد چارترد پیش‌بینی 10 دلار برای هر بشکه نفت را در سال جاری میلادی مطرح کرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان دوشنبه 21 ديماه به خبرنگاران گفته بود: هیچیک از تولیدکنندگان نفت از قیمت‌های کنونی این ماده راضی نیستند و این قیمت‌ها در درازمدت به ضرر عرضه‌کنندگان است.

وی با اشاره به وجود مازاد عرضه در بازار نفت، اظهار داشت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باید بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند.

وزیر نفت نبود تعادل میان عرضه و تقاضا را ناشی از بی‌تصمیمی اعضای اوپک بر سر سقف تولید این سازمان دانست و افزود: پشت این موضوع یک اراده سیاسی وجود دارد و دلایل زیادی وجود این اراده سیاسی را تأیید مي‌كند.

کد خبر 321355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha