یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

۲۰روز پس از آغاز اعطای وام مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان در شهر تهران، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس که قبل از آن در محدوده ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان در نوسان بود از مرز ۸۰هزار تومان عبورکرد.

بورس

به گزارش همشهري، زمزمه‌هاي افزايش قيمت مسكن و پايان دوران ركود آغاز شده است. دولت كه از بخش مسكن به‌عنوان لكوموتيو اقتصاد نام مي‌برد، در تلاش است با تحرك بخش مسكن كل اقتصاد ايران را از ركود خارج كند، بر همين اساس از 2سال پيش برنامه‌هاي زيادي را براي تحريك تقاضا در بخش مسكن به‌اجرا درآورد. بر همين اساس‌ماه پيش بانك مركزي اعلام كردمتقاضيان وام مسكن در تهران از اول دي‌ماه مي‌توانند با خريد اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس از امتياز وام 80ميليون توماني مسكن برخوردار شوند.

اين مصوبه كه 17آذر‌ماه از سوي شوراي پول واعتبار به تصويب رسيده بود در كمتر از 20روز منجر به افزايش تقاضا براي خريد اين اوراق و افزايش قيمت وام مسكن در سررسيد‌هاي تعيين شده، شد.طبق اين مصوبه و با احتساب 10ميليون تومان وام جعاله، سقف تسهيلات مسكن در تهران به 80ميليون تومان، مراكز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200هزار نفر به 60ميليون تومان و در ساير ‌شهرها به 50ميليون تومان افزايش يافت.شوراي پول و اعتبار همچنين نرخ سود تسهيلات جديد را 18.5درصد اعلام كرد.
هم‌اكنون متقاضيان دريافت وام‌هاي جديد مسكن مي‌توانند با خريد اوراق تسيهلات مسكن با نماد تسه9408 (آبان 94)، تسه9409 (آذر 94) و اوراق بعدي از امتياز وام مسكن 80ميليون توماني مسكن برخوردار شوند.

بر اين اساس از ابتداي دي‌ماه كه معاملات اوراق تسهيلات مسكن آبان و آذر 94در فرابورس آغاز شد به‌دليل افزايش تقاضا براي خريد اين اوراق، قيمت آنها افزايش يافت و ديروز در كمتر از 20روز قيمت اين اوراق از مرز 81هزار تومان عبور كرد.
نكته حائز اهميت اين است كه بيش از 90درصد اوراق مبادله شده در فرابورس صرف خريد مسكن مي‌شود. اين نشان مي‌دهد كه زمزمه‌هاي اوليه براي افزايش قيمت در بخش مسكن و تحريك تقاضا نمايان شده است. گويا با وجود آنكه نرخ بهره مؤثر اين اوراق از 22 به 24درصد رسيده است و مردم براي دريافت وام 80ميليون توماني حداقل بايد 11ميليون و 500هزار تومان به‌صورت نقد بپردازند، تصميم گرفته‌اند با خريد اين اوراق خانه‌دار شوند.

  • احتمال رونق مسكن از نيمه دوم 95

مهدي قدمي، مديرعامل گروه مالي ملت با تحليل شرايط تازه پيش‌بيني كرد كه ركود بخش ساختمان از نيمه دوم سال 95به پايان برسد. او گفت: با توجه به اينكه ركود حاضر از تابستان سال92 آغاز شده و تاكنون 9فصل طي شده است، بر مبناي تحليل تاريخي مي‌توان انتظار داشت كه در شروع سال1395 دوره ركود به پايان برسد. اما براي شروع دوره رونق شايد مقدار بيشتري زمان لازم باشد و احتمالاً از اواخر نيمه اول 1395، مسكن وارد دوران رونق شود. او افزود: ‌با افزايش درآمدهاي نفتي در سال‌هاي 1389 تا 1392، قيمت مسكن با جهش قيمتي تقريباً 100درصدي مواجه بوده و همين موضوع باعث انتقال حجم عظيمي از نقدينگي به اين بخش شده است.

قدمي ادامه داد: اما در 2سال‌ونيم اخير قيمت اسمي مسكن در مقابل تورم 60درصدي تقريباً ثابت مانده است، بنابراين مي‌توان گفت قيمت واقعي مسكن با توجه به تورم موجود از سال1392 تاكنون كاهش يافته و به نوعي مسكن نيز مانند ساير بازارهاي مالي نظير بازار سهام، به تخليه حباب دست زده است. قدمي پيش‌بيني كرد كه بخش مسكن در سال1395 (به‌خصوص از اواخر نيمه اول سال95) وارد دوران رونق شود كه متاثر از شرايط خاص اقتصاد ايران در سال آينده است. او افزود: ازجمله عواملي كه مي‌تواند منجر به رونق بخش مسكن شود مي‌توان به رفع تحريم‌ها، نزديك شدن به پايان دوران ركود 9فصلي و كاهش سود بانكي اشاره كرد.

مديرعامل گروه مالي ملت همچنين از افزايش درآمدهاي نفتي و بودجه عمراني دولت ازجمله عوامل رشد قيمت مسكن نام برد و تأكيد كرد:اعطاي تسهيلات بانكي براي خريد مسكن واجراي سياست‌هاي انبساطي از سوي دولت مي‌تواند منجر به تحريك تقاضاي واقعي مسكن شود.به گفته او، درصورتي كه نرخ سود بانكي پس از رفع تحريم‌ها كاهش يابد هزينه ساخت‌وساز نيز كم مي‌شود و اين موضوع منجر به رونق بخش مسكن خواهد شد.

کد خبر 321155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha