با اعلام تازه‌ترین خبر درباره طرح رتبه بندی معلمان از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش به‌نظر می‌رسد پرونده این موضوع در سال‌جاری بسته شده است و معلمانی که به هر دلیلی در ردیف افراد شامل این طرح قرار نگرفتند حدود یک سال دیگر هم باید برای تعیین تکلیف خود در این طرح و افزایش حقوق‌شان منتظر بمانند.

وزیرآموزش وپرورش

معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش و پرورش با اعلام اينكه امسال و در مجموع حدود 830هزار نفر تحت پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند، درباره وضعيت ساير فرهنگيان به خبرگزاري ايسنا گفته است:« براي سال آينده افراد جديد، شرايط لازم را پيدا خواهند كرد.امسال براي رتبه‌بندي معلمان 1350ميليارد تومان اختصاص يافت و دولت براي اجراي فاز جديد رتبه بندي در آينده بيش از 3500ميليارد تومان اعتبار درنظر گرفته است.»

اشاره سيدمحمد بطحايي به «شرايط لازم» همان موضوع اصلي حل اختلاف منتقدان اين طرح يعني شاخص‌هاي رتبه بندي است.همزمان با آغاز زمزمه‌هاي اجراي اين طرح عده‌اي از فرهنگيان درباره اينكه اين رتبه‌بندي چگونه و براساس چه شاخص‌هايي انجام خواهد شد، پرسش‌هايي داشتند.با اعلام جزئيات بيشتر از اجراي طرح، اين پرسش‌ها تبديل به انتقاد‌هايي جدي شد و حتي عده قابل توجهي از نمايندگان مجلس مخصوصا اعضاي كميسيون آموزش هم به صف منتقدان اين طرح اضافه شدند تا آنجا كه رئيس اين كميسيون به همشهري گفت: اين طرح رتبه بندي معلمان نيست، بلكه قانون مديريت خدمات كشوري است كه آموزش و پرورش اكنون آن را اجرا مي‌كند. يكي از اعضاي اين كميسيون نيز اظهار كرد:« طرح رتبه‌بندي معلمان از نظر فرهنگيان خيلي مقبول نيست و آنها از اين وضعيت ناخرسند هستند و خواستار اجراي نظام هماهنگ پرداخت و رفع تبعيض هستند.» حالا معاون وزير آموزش و پرورش در تازه‌ترين گفت‌وگوي خود، باز هم بدون اينكه جزئيات دقيقي از اين معيار‌هاي امتياز‌دهي را توضيح بدهد تنها به طرح كلياتي اكتفا كرده و گفته است:«طرح رتبه‌بندي معلمان دروازه جديدي براي ورود به كيفيت نيروي انساني در آموزش و پرورش است.اگر طرح رتبه‌بندي به خوبي اجرا شود مي‌تواند ارتقاي مهارت‌هاي نيروي تخصصي ما را تضمين كند. . در سال‌جاري كه به نوعي مرحله تطبيق رتبه بندي تلقي مي‌شود، با توجه به صلاحيت‌ها و شايستگي‌هايي كه نيروهاي موجود داشتند رتبه‌هاي قبلي‌شان را با رتبه‌هاي جديد تطبيق داديم. »

پيش از اين درباره اينكه اين شايستگي و صلاحيت‌ها چگونه تعيين مي‌شوند، تنها وزير آموزش و پرورش گفته بود كه مواردي مانند مقاله ISI و مدرك دكتري نقشي در اين زمينه نخواهند داشت و حالا معاون توسعه مديريت و پشتيباني او از تشكيل كارگروهي با مسئوليت مركز نيروي انساني درخصوص تعيين صلاحيت‌ها اشاره كرده و گفته است:«اين كارگروه به‌دنبال تعيين شاخص‌هاي ارزيابي و تعريف نيروي انساني ماهر در آموزش و پرورش است.»

  • سرانجام يك طرح

طرح رتبه بندي معلمان تا‌كنون با فراز و نشيب‌هاي زيادي همراه بوده و احتمالا در آينده نيز با چالش‌هاي زيادي مواجه خواهد شد. هيأت دولت ۲۷ اسفند سال۹۳ با رتبه‌بندي معلمان موافقت كرد.اما چند‌ماه قبل اختلاف نظر وزارت آموزش و پرورش و مجلس در اين زمينه تا جايي بالا گرفت كه عده‌اي از نمايندگان تصويب طرحي جداگانه براي اجراي جزئيات آن را دنبال كردند. پيش از اين وعده داده شده بود شاخص‌هاي رتبه‌بندي معلمان تا شهريور مشخص شود اما آموزش و پرورش هنوز جزئياتي در اين زمينه منتشر نكرده و همين موضوع موجب شكل‌گيري سؤال‌ها و البته انتقاد‌هاي زيادي شده است؛انتقاد‌هايي كه همچنان ادامه دارد.

  • افزايش 300هزارتوماني حقوق

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه هدف طرح رتبه بندي ترميم حقوق نيست، اما يكي از آثار تبعي آن افزايش دريافتي‌ها بوده است، مي‌گويد: اين ميزان از 80تا 500هزار تومان در نوسان بود. ميزان افزايش حقوق معلمان به‌طور ميانگين پس از اجراي طرح رتبه‌بندي 300هزارتومان بوده است. اين در حالي است كه وزير آموزش و پرورش فروردين امسال گفته بود براساس اين مصوبه حقوق فرهنگيان از ۱۷۵ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.

کد خبر 321070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha