همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت که رفع نگرانی گروه‌های سیاسی در خصوص نحوه رد صلاحیت‌ها وظیفه شورای نگهبان نیست.

به گزارش ایسنا؛ سخنگوی شورای نگهبان، اظهار داشت: شورا بر اساس قوانین و مقررات موجود کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را انجام می‌دهد و تحت تأثیر هیچ شخص و جریان خاص سیاسی قرار نخواهد گرفت. در عین حال ما از مواضع قانونی و شرعی خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم و طبق قانون محکم و استوار به پیش خواهیم رفت.

عباسعلی کدخدایی در نشست این هفته‌ خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که موضوع دغدغه ‌فعالان سیاسی اصلاح‌طلبان از بررسی صلاحیت‌ها را مطرح کرد، گفت: اگر شما نگران هستید وظیفه‌ ما برطرف کردن نگرانی شما و دوستان‌تان نیست. ما طبق قانون به وظیفه‌ خود عمل خواهیم کرد ضمن اینکه شما خبرنگار روزنامه هستید نه خبرنگار یک جریان سیاسی خاص.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر لحاظ کردن مصوبه‌ اخیر کمیسیون ماده 10 احزاب درباره‌ لزوم اخذ مجوز فعالیت سیاسی برای انجمن‌های اسلامی، خاطرنشان کرد: این مصوبه به صورت رسمی برای ما ارسال نشده و ما نیز در حد رسانه‌ها از آن آگاهی داریم.

کدخدایی اضافه کرد: اگر نهاد، گروه یا حزبی باید مجوزهایی برای فعالیت خود بگیرد طبیعی است که در صورت نداشتن آنها غیر قانونی خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره‌ لایحه اصل 44، اظهار کرد: لایحه‌ بودجه زمان‌بندی خاصی دارد و باید پیش از پایان سال بخش تقنینی آن تمام شود اما اصل 44 این محدودیت زمانی را ندارد. مجلس نیز می‌تواند در هر فاصله‌ای که تشخیص داد آن را بررسی کند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان هم گروه‌های کارشناسی را مشغول بررسی این لایحه کرده است. همچنین اخیرا از سوی مجلس درخواستی برای برگزاری نشستی با نماینده‌ها مطرح شده بود تا پیشنهادات مشترک را بررسی کنیم که این موضوع نیز در حال انجام است.

کدخدایی سوال خبرنگاری درباره‌ عضویت وی در شورای عالی اداری و حضور در شورای نگهبان را نیز اینطور پاسخ داد: عضویت در شوراها مسوولیت اجرایی نیست همانطور که نمایندگان مجلس نیز در شوراهای مختلف عضویت دارند. من نیز به عنوان شخصیت حقیقی خود و یک حقوقدان در این شورا حاضر هستم. البته تخلف هم داشته‌ام و جزء یک جلسه نتوانستم در این شورا شرکت کنم.

سخنگوی شورای نگهبان، همچنین خاطرنشان کرد: البته من در حال حاضر در شورای نگهبان هم عضو نیستم اما حتی اگر عضویت همزمان وجود داشته باشد وظایف به قدری متفاوت است که تاثیرگذاری یا تاثیرپذیری خاصی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره‌ لایحه‌ مدیریت نیز، گفت: این لایحه هنوز به دست ما نرسیده است و ما پس از ارسال آن به شورای نگهبان ظرف مدت 20 روز درباره‌ آن اظهارنظر می‌کنیم زیرا در حال حاضر از محتوای آن اطلاع دقیقی نداریم.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر حضور سردار افشار به عنوان مجری انتخابات، تصریح کرد: این مسئله در حوزه‌ اختیارات و وظایف ما نیست و شورا نباید پاسخگوی تمام اقدامات باشد.

کد خبر 32093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز