همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا گفت: شاید تنها چند روز تا اجرای برنامه جامع اقدام مشترک فاصله داشته باشیم.

ايسنا به نقل از روزنامه گاردین نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بامداد روز جمعه گفت که ممکن است چند روز دیگر توافق هسته‌ای اجرایی شود، توافقی که کشورهای غربی و آمریکا را وادار خواهد کرد فورا تحریم‌های فراوانی را که علیه جمهوری اسلامی وضع شده است لغو کنند.

کری همچنین گفت که روز پنج‌شنبه در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده است.

وی افزود: ایران قصد دارد تعهدات خود را هرچه فوری اجرا کند و دولت اوباما نیز آماده انجام چنین کاری است.

به نوشته گاردین، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی این اظهارات را بیان کرده است که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را برای سخت‌تر شدن کار دولت برای رفع تحریم‌های ایران به تصویب رساند. این لایحه به کنگره اجازه نظارت بیشتر بر روند لغو تحریم‌ها را می‌دهد و مانع از رفع این تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های خاص می‌شود مگر اینکه باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اطمینان دهد آن‌ها در فعالیت‌های مربوط به برنامه موشکی بالستیک ایران یا آن‌چه که واشنگتن فعالیت‌های تروریستی می‌خواند مشارکت ندارند.

کری در ادامه از اقدام ایران در انتقال بخشی از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود به خارج از کشور ستایش کرد و با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، افزود: با تکمیل اجرای تعهدات ایران در روزهای آینده، ما به هدف خود برای افزایش زمان گریز هسته‌ای به بیش از یک سال دست یافته‌ایم.

وی تاکید کرد که اگر همه چیز خوب پیش برود، چند روز با اجرای توافق هسته‌ای فاصله خواهیم داشت.

ایران و گروه 1+5 در ماه ژوییه سال 2015 پس از مذاکراتی سخت و فشرده سرانجام توانستند به یک توافق جامع دست پیدا کنند که بر اساس آن، در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برنامه هسته‌ای این کشور محدود خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا با این‌که گفت دولت کشورش متعهد به بررسی برنامه موشکی و دیگر فعالیت‌های ایران، شامل بازداشت چند شهروندان آمریکایی است، صحبتی از تحریم‌های جدید یا اقدامات دیگر علیه تهران به میان نیاورد.

این در حالی است که مقامات ایران تاکید می‌کنند این کشور برای افزایش توان دفاعی خود نیازی به اجازه گرفتن ندارد و به فعالیت‌های خود برای گسترش توان دفاعی‌اش ادامه می‌دهد.

اما مخالفان توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند تا با طرح ادعاهایی علیه برنامه موشکی بالستیک تهران مبنی بر این‌که چنین اقداماتی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، در روند اجرای برجام اخلال ایجاد کنند. آن‌ها از دولت می‌خواهند تا به این بهانه تحریم‌های جدید علیه کشورمان وضع کند، اقدامی که به گفته مقامات ایرانی نقض برجام خواهد بود.

کد خبر 320862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha