نشست خبری نخستین همایش ملی نقش زنان در سلامت جامعه از سوی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

همایش

در این نشست مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد و رئیس همایش، حسین معتمدنیا، مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و عضو هیأت مدیره بنیاد مذکور، خانم شاهسوند، رئیس هیأت علمی همایش و همچنین جهانگیری، کارشناسی از کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامي شهر تهران، اهداف و برنامه‌های نخستین همایش ملی نقش زنان در سلامت جامعه را تشریح و تبیین کردند.

در ابتدای جلسه راستینه با تاکید بر فرهنگسازی و آموزش در افزایش نقش زنان در سلامت یک جامعه، همکاری همه ارگان‌های مربوط را در رسیدن به این هدف خواستار شد. به گفته وی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تمامی انجمن‌ها و مراکز مردم نهاد که در کشور فعالیت می‌کنند،

به‌عنوان بازوی اجرایی ارگان‌های دولتی در کشور هستند و وزارتخانه‌ها باید نقش تاثیرپذیر این مراکز را بپذیرند. در واقع وی بر این نکته تاکید داشت که وزارتخانه‌ها می‌توانند بنیاد را به‌عنوان بازویی مهم در کنار خود برای اهداف تعیین شده در رابطه با مسئولیت‌های اجتماعی ببینند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 18وزارتخانه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند اما به دلیل نبود هماهنگی و موازی‌کاری‌ها تاکنون شاهد عملکرد شایسته‌ای از برخی آنها نبوده‌ایم افزود: در واقع این وزارتخانه‌ها به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. راستینه ادامه داد: بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کنار سایر وزارتخانه‌های مربوطه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت خواهد کرد و به هیچ عنوان نباید ما را در مقابل خود ببینند.

به گفته رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، در بیشتر کشورهای دنیا مانند سوئیس و فرانسه انجمن‌ها توسط دولت‌ها حمایت می‌شوند اما در کشور ما انجمن‌ها با یکسری مشکلاتی از جمله نبود حمایت‌ها روبه‌رو هستند؛ در صورتی که اگر طبق فرمایشات رهبر انقلاب اگر حمایت از انجمن‌ها گسترش یابد می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد. وی معتقد است فرهنگ‌سازی باید از بدو تولد تا سنین بزرگسالی در افراد نهادینه شود.

کاشانی‌پور، دبیر نخستین همایش ملی نقش زنان در سلامت جامعه نیز در ادامه نشست گفت: همزمان با برگزاری این همایش 8کارگاه آموزشی با محوریت موضوعاتی همچون زنان و امنیت، زنان و امنیت در فضای مجازی، وزرش‌های زنان، مهارت‌های زندگی، زنان و اعتیاد، مهارت‌های کسب و کار ویژه زنان و نقش دین در زندگی با رویکرد کرامت انسانی برگزار خواهد شد.

  • 10 درصد از زندانی های موادمخدر زنان هستند

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش اقدام برای یک حرکت تیمی است، گفت: بی‌تردید همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها، اعم از دولتی و غیردولتی در زمینه زنان و آسیب های اجتماعی همایش ها و سمینارهای متعددی برگزار کرده و این مقوله را از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار داده‌اند، اما آنچه به عنوان یک خلاء در این اقدامات دیده می‌شود، نبود کار تیمی و جزیره‌ای عمل کردن است که این امر نه تنها موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی نخواهد شد چه بسا باعث نوپدید و بازپدید شدن این آسیب‌ها در جامعه می‌شود.

اینطور که معتمدنیا عنوان کرد تعدد و تنوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه بسیار زیاد است و از این رو رسیدگی و مبارزه با این آسیب‌ها در وهله اول نیازمند توانمندسازی و مهارت‌آموزی خانواده‌ها را می‌طلبد. وی گفت: جامعه کنونی ما به یک موج‌آفرینی نیاز دارد که در واقع با آگاه‌سازی جوانان و جلب اعتماد آنان این حرکت آغاز می‌شود، اما تحقق این امر مستلزم همکاری مسئولان دولتی است تا با بازبینی در شیوه‌های فرهنگی جامعه از افزایش آسیب‌های بیشتر در جامعه جلوگیری کنند.

  • گرهی که به دست مردم باز می‌شود

یکی از مباحثی که در نشست مورد اشاره به بحث گذاشته شد این بود که فرهنگ‌سازی در جامعه از چه رده سنی باید آغاز شود و آیا اینکه اولویت جامعه هدف، نوجوانان و جوانان باشد درست است یا نه. معتمدنیا، عضو هیأت مدیره بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این رابطه اظهار داشت: فرهنگ‌سازی باید قبل از تولد شروع شود؛ یعنی از زمانی که جنین در رحم مادر تشکیل می‌شود باید خانواده‌های تاثیرات صدمات فرهنگی را جدی بگیرند. به گفته وی برای کاهش‌ آسیب‌های جامعه چه در تهران و چه در سایر شهرها و در هر رده سنی باید آگاه‌سازی در مردم شکل بگیرد چراکه اساسا این گره به‌دست خود مردم باز می‌شود.

در ادامه شاهسوند، رئیس هیات علمی همایش با بیان اینکه برای برگزاری این همایش مطالعات دقیق و گسترده‌ای در زمینه نقش زنان در سلامت جامعه انجام شده است، گفت: آسیب‌های اجتماعی هر منطقه در مقایسه با منطقه دیگر متفاوت است؛ بنابراین این آسیب‌ها باید منطقه به منطقه مورد ارزیابی قرار گیرد. وی اضافه کرد که طی این مطالعات نگرش توازن به وجود زن و مرد در یک جامعه مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زنان در جامعه مورد همجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند افزود: نتایج مطالعات پیرامون آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد نوعی تحول فرهنگی عمومی در کشور رخ داده که باید از به انحراف رفتن این تحول جلوگیری شود.

در ادامه خبرنگاران حاضر در نشست سوالاتی را در خصوص راهکارهای اساسی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مطرح کردند که اعضای حاضر به اتفاق عنوان کردند، همایش مورد نظر و کارگروه‌های ذیل آن برای استخراج بهترین راهکارها برگزار می‌شود و البته در این راه حمایت صددرصدی رسانه‌ها و آگاه‌سازی مردم از طرق مختلف را می‌طلبد.

  • آسیب‌های تهران، فقط مختص منطقه 12 نیست

راستینه در پاسخ به سوال خبرنگاری از باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا خیرین را نیز در کنار خود دارید یا نه؟ گفت: هنوز خیرین با بنیاد ارتباط پیدا نکرده‌اند اما حضور آنها می‌تواند بسیار موثر باشد. وی اضافه کرد که البته خیری فقط به‌صورت مادی نیست و بسیارهای کمک‌ها می‌تواند معنوی باشد. وی بر آمایش فضای جامعه از منظر اجتماعی تاکید کرد. جهانگیری نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری که چقدر از مصوبات شورای شهر تهران در زمینه آسیب‌های اجتماعی از سوی شهرداری پایتخت رنگ اجرای به خود گرفته است،‌ گفت:

این در تخصص کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شوراست اما به هرحال مدیریت شهری بسیار پای کار آمده؛ اگرچه سایر نهادها نیز باید حضور فعال‌تری داشته باشند و این نکته را از یاد نبرد که کار موازی جواب نمی‌دهد.راستینه اما به معضل گسترش آسیب های اجتماعی در منطقه 12 اشاره کرد و گفت: در اینکه این منطقه دچار بحران آسیب‌های اجتماعی بوده شکی نیست اما نباید تمرکز خود را فقط بر این منطقه گذاشت بلکه در مناطق دیگر شاهد آسیب‌های جدی‌تری هستیم؛ به همین منظور باید طی مطالعاتی دقیق مناطق مختلف آسیب شناسی شده و برای هر منطقه راهکار خاصی ارائه دهیم.

گفتنی است بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سال 92 به‌عنوان نخستین بنیاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی و زیر نظر سازمان بهزیستی و مرکز توسعه و پیشگیری این سازماه تشکیل شده است. اینطور که مدیرعامل این بنیاد اعلام کرد چنانچه‌های حمایت‌های لازم صورت بپذیرد 400پایگاه بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر تهران، در کنار سراهای محله یا مساجد یا پایگاه‌های بسیج فعال می‌شود.

شایان ذکر است که نخستین همایش نقش زنان در سلامت جامعه 11بهمن امسال برگزار می‌شود. اینطور که شاهسوند نیز گفت بیش از 120 استاد برتر دانشگاه‌های مختلف در سطح کشور که از بانوان اساتید هستند در کمیته‌ها و کارگروه‌های همایش مذکور حضور دارند.

کد خبر 320772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha