چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشنواره پدر قصه‌های ایرانی به مناسبت نهمین سالگرد درگذشت حمید عاملی مشهور به بابا عاملی کودکان و نوجوانان نسل‌های گذشته در دهه فجر امسال در زادگاهش برگزار می‌شود.

Festival

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لیلا کفاش‌زاده مسئول پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه همزمان با سالروز درگذشت زنده یاد عاملی با اعلام این خبر گفت: 42 سال پیش برنامه قصه ظهر جمعه با شما در پنجمین روز از ماه اردیبهشت با روایت بدون متن قصه خاله سوسکه و با صدای گرم و شیرین این مرد بزرگ کلید خورد و به مدت ده سال هر ظهر جمعه میهمان خانه‌های کودکان و نوجوانان ایرانی بود.

او افزود: بعدها قصه موزیکال خاله سوسکه که حمید عاملی به شکل شعری بلند آن را بازسرایی کرده بود با صداپیشگان بزرگی همچون مرتضی احمدی اجرا و به صورت نوار کاست به کتاب صوتی بدل شد.

این پژوهشگر حوزه کودک همچنین گفت: حمید عاملی افزون بر قصه‌گویی حدود 100 اثر در حوزه کودک و نوجوان تالیف کرده که بیشتر آنها از بازآفرینی ادبیات فاخر و کلاسیک ایرانی اقتباس شده‌اند. آثاری همچون هفت دلاور، پادشاه و کنیزک، چنین گفت رای و هفت قصه برای هفت روز از جمله این دسته‌اند.

به گفته کفاش‌زاده: خاله سوسکه، کدو قلقله زن، تقی لجبار، سایه و سپیده و آقا موش شکمو نیز از جمله آثار صوتی این پژوهشگر حوزه قصه و داستان است.

او تاکید کرد: مهمترین و تاثیرگذار‌ترین اثر پژوهشی حمید عاملی مجموعه داستانهای فاخر هزار و یک شب است که خود میراث مکتوب و ماندگار ادبیات ایران زمین به شمار می‌رود.

کفاش‌زاده افزود: این اثر در سیزده مجلد بازآفرینی شده بود که مرکز پژوهش‌های رادیو تنها سه جلد از آن را به چاپ رساند.

به گفته وی حمید عاملی در آخرین سالهای کاری خود گوینده برنامه یک شب از هزار و یک شب در رادیو بود که 824 قسمت از آن را هم اجرا کرد.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان همچنین گفت: حمید عاملی برای احیای هزار و یک شب به همراهی دوستان و فعالان حوزه گردشگری طرحی به نام هزار و یک شب ایرانی پیشنهاد داده بود که در کمیته‌های تخصصی میراث فرهنگی نیز به تصویب رسیده بود.

به گفته کفاش‌زاده این طرح ترکیبی از قصه‌های هزار و یک شب و مسیر جغرافیایی قصه‌ها بود که تبدیل به مقصد گردشگری می‌شد.

مسئول پژوهش و آموزش کودکان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه جمعی از فرهنگ دوستان بادرود، شهر پدری حمید عاملی، کتابخانه‌ای به نام ایشان تاسیس کرده‌اند، افزود: آنها قصد دارند به مناسبت دهه فجر جشنواره‌ای به نام پدر قصه‌های ایرانی با حضور کودکان و نوجوانان برپا کنند زیرا حمید عاملی جلسات شب شعری در این شهر برای علاقه‌مندان به شعر برپا کرده بود که به طور منظم هر ماه یکبار برگزار می‌شد.

کد خبر 320667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha