چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

زهرا رفیعی: با دستور سازمان تنظیم مقررات پس از این بسته‌های مکالمه نامحدود از سوی اپراتورهای تلفن همراه فعال نمی‌شود.

درحالي‌كه در بسياري از كشور‌ها مكالمات درون‌شبكه‌اي در اپراتور‌ها رايگان است، طرح‌هاي تشويقي اپراتور‌ها براي مكالمه نامحدود از سوي سازمان تنظيم مقررات مسدود شده است. اين طرح‌هاي تشويقي كه در همراه اول، ايرانسل و رايتل با عناوين «هدف رو بزن»، «مكالمه شگفت‌انگيز» و «دِكا» معروفند، ظاهرا با درخواست سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به پايان رسيد. اين در حالي است كه اجراي اين طرح‌ها به سود مشتركان بود و استقبال زيادي از آنها مي‌شد. مديركل روابط عمومي شركت مخابرات درباره اين تصميم سازمان تنظيم مقررات به همشهري مي‌گويد: «اصولا طرح‌هاي تشويقي كوتاه‌مدت است و در هيچ جاي دنيا طرح تشويقي به يك روال تبديل نمي‌شود. اين طرح نيز سرانجام در زمان كوتاهي در آينده متوقف مي‌شد اما طرح‌هاي ديگري جايگزين آن خواهد شد.»

داوود زارعيان اين سؤال را كه آيا اجرا شدن طرح‌هاي تشويقي نياز به تأييد سازمان تنظيم مقررات دارد، چنين پاسخ مي‌دهد: «معمولا اپراتور‌ها طرح‌هاي تشويقي خود را اجرا مي‌كنند و درصورتي كه نوعي دامپينگ انجام شده و به فضاي رقابتي خدشه وارد كرده باشد، سازمان ناظردستور توقف طرح را مي‌دهد. احتمال مي‌دهم كه يكي از اپراتور‌ها دامپينگ انجام داده باشد.»
منظور از دامپينگ در خدمات مخابراتي اين است كه ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتي سرويسي را بسيار ارزان‌تر از رقيبان خود ارائه دهند به‌طوري كه فضا ضد‌رقابتي شود.

سازمان تنظيم مقررات درباره متوقف‌شدن ارائه اين خدمات به رسانه‌ها اعلام كرد كه در جلساتي كه مسئولان اين سازمان با مديران 3 اپراتور تلفن همراه داشتند، روي اين نتيجه توافق شد كه ادامه طرح‌هاي مكالمات نامحدود 3 اپراتور باعث به هم ريختن بازار و ضد‌رقابت خواهد شد. اين طرح‌ها براي كساني كه در ميانه ‌ماه طرح را فعال كرده‌اند تا پايان‌ماه فعال است و پس از آن ديگر تمديد نمي‌شود. اگرچه اين طرح تشويقي در اپراتور‌هاي دوم و سوم هم با شرايط و ارقام متفاوت اجرايي شده اما به نظر مي‌رسد كه اين طرح بيشتر به مذاق مشتركان اپراتوري خوش آمد كه بيشترين تعداد را دارد. رايگان‌شدن مكالمات درون‌شبكه‌اي آنچنان كه در كشور‌هاي ديگر دائمي و نه طرحي تشويقي است، به گفته دكتر زارعيان در ايرا‌ن‌شدني نيست. وي دراين‌باره مي‌گويد: «در اين كشور اين نظام مبتني بر پرداخت حق اشتراك ثابت به‌صورت ماهانه است. در ايران آبونمان ماهانه مشتركان بسيار پايين است. همراه اول براي تغيير اين رويكرد طرح جديدي را پيشنهاد داده است تا براساس آن هر مشترك ساكن در مناطق روستايي به‌طور تقريبي 3هزار تومان و مشترك در شهر 10هزار تومان در ‌ماه پرداخت كند و كليه خدمات درون‌شبكه‌اي را به‌صورت رايگان دريافت كند. اين نظام تعرفه‌گذاري بايد آرام‌آرام تغيير كند.» 

کد خبر 320652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha