علی‌اصغر محمدی: هرچند از همین حالا خیلی از ما چشم انتظار تعطیلات ۲هفته‌ای عید هستیم اما واقعیت این است که این تعطیلات گاهی نه‌تنها باعث خوشحالی‌که موجب کسالت و حتی ضرر می‌شود.

تعطیلات

منهاي مضرات اقتصادي كلان براي كشور، تردد بالاي خودرو‌ها آمار تصادف را بالا مي‌برد، بعد از 2هفته تعطيلات پشت دانش‌آموزان به‌اصطلاح «باد مي‌خورد»، كارهاي اداري طول مي‌كشد تا به روال و همان سرعت لاك‌پشتي سابق برگردد و البته خدا نكند در اين مدت گذر كسي به دكتر و بيمارستان بيفتد.حتي اين تعطيلات براي عموم مردم فرصت خوبي براي مسافرت هم نيست، چرا كه به‌دليل افزايش حجم تقاضا براي سفر، هزينه تورهاي داخلي و خارجي چند برابر شده و قيمت هتل‌ها و وسايل حمل‌ونقل دست‌كم دوبرابر مي‌شود.اما در تقويم ايران تنها چند روز اول فروردين تعطيل است و در حقيقت تعطيلي طولاني مدت مدارس و دانشگاه‌ها باعث تعطيلي 2هفته‌اي در همه كشور مي‌شود.به اين ترتيب ساماندهي تعطيلات در كشور بايد در 2حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالي دنبال شود؛ موضوعي كه دست‌كم وزير آموزش و پرورش چندان با آن موافق نيست.

  • موضع آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهري درباره ساماندهي تعطيلات مدارس به‌ويژه در ايام نوروز كه موجب تعطيلي ساير دستگاه‌ها نيز مي‌شود مي‌گويد: «درخصوص كاهش تعطيلات نوروزي دانش‌آموزان اين تجربه را در سال‌هاي قبل داشتيم كه موفق نبوده‌است.» علي اصغر فاني در حاشيه گردهمايي مديران ستادي و اجرايي سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور بدون اينكه جزئيات بيشتري از اين تجربه ناموفق را تشريح كند، چنين توضيح مي‌دهد:«طي سال‌هاي 93 و 92 تلاش كرديم تا اواخر اسفند مدارس و كلاس‌هاي درس در كشور داير باشند كه البته موفقيت‌هايي نيز داشته‌ايم.»

وزير آموزش و پرورش به پيشنهاد همشهري براي بازگشايي مدارس با توجه به اقليم مناطق كشور نيز چنين واكنش نشان مي‌دهد: « به راحتي مي‌توان كلاس‌هاي درس را از شهريورماه شروع كرد، مگر آنكه حاكميت به اين نتيجه برسد كه انعطافي در شروع و پايان سال تحصيلي و تقويم اجرايي مدارس داشته باشيم كه اين كار هم با توجه به مطالعاتي كه پيش‌تر انجام شده خيلي عملياتي نيست. ولي اصل موضوع را نفي نمي‌كنيم و همكاران ما در حال بررسي اين موضوع هستند.»

  • تبعات تعطيلي مدارس

كارشناسان مي‌گويند اگر تعطيلي 2هفته‌اي مدارس در نوروز مديريت شود، در نهايت به سود مردم خواهد بود.يكي از پيشنهاد‌ها يك هفته تعطيلي در زمستان و يك هفته در نوروز است.به اين ترتيب هم فرصت بهتر براي گردشگري ايران در زمستان فراهم مي‌شود و هم مردم قدرت انتخاب بيشتري خواهند داشت. البته طرح ساماندهي تعطيلات كشور كه چندي پيش توسط گروهي از نمايندگان مجلس تهيه شده بود نيز به‌دليل برخي مخالفت‌‌ها مسكوت مانده‌است. محمدمهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش مجلس پيش‌تر در اين‌باره به همشهري گفته بود كه: «اين روند تعطيلي مدارس در نوروز يقينا به كيفيت آموزش لطمه وارد مي‌كند. » عليرضا محجوب، عضو كميسيون اجتماعي هم معتقد است: «تعطيلات رسمي نوروز 4روز است، بقيه روزها را افراد از مرخصي خود استفاده مي‌كنند، اصل تعطيلي مربوط به آموزش و پرورش است و به اين ترتيب شاهد توقف فعاليت‌ها در حوزه‌هاي مختلف هستيم كه در بلندمدت مشكلاتي را به همراه خواهد داشت.» به گفته محمدسعيد اسماعيلي، ديگر عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز همه نمي‌خواهند 15روز پشت سر هم تعطيل باشند و بايد در ساماندهي تعطيلات به اين نكته دقت داشته باشيم كه تعطيلات در طول سال تقسيم شوند.

  • توصيه رهبر انقلاب براي كاهش تعطيلات

يك تذكر هم در باب مسائل مربوط به فروردين عرض كنيم: اوّلاً اين تعطيلات طولاني و بي‌دليل، هيچ منطق عقلايي ندارد. وضع خوبي نيست كه اوّل سال، روزهاي متوالي - گاهي 2هفته و گاهي بيشتر - همه چرخ‌هاي فعاليت در كشور از حركت بيفتد. خلاف مقررات هم هست، طبق مقررات تعطيلي‌ها محدود است... بالاخره در اوّلِ سال، اوّلِ يك دوره جديد مالي و كاري است. توصيه مؤكدِ بنده اين است كه هم مسئولين و هم آحاد مردم عزيزمان تصميم بگيرند اين تعطيلات را كم كنند. اين همه تعطيلاتِ پي‌درپي، زيان‌هايي به بار مي‌آورد كه هر چند در اوّل كار محسوس نيست، لكن نتايج آن براي همه زيانبار است.( از بيانات در خطبه‌هاي نمازجمعه/ فروردين 1381)

کد خبر 320651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha