درآمد سینماهای سراسر جهان از فروش فیلم‌ها به لطف عملکرد خیره‌کننده بازار چین و رکورد ۱۱ میلیارد دلاری آمریکای شمالی برای نخستین بار از مرز ۳۸میلیون دلار فراتر رفت.

سینما جهان

به گزارش همشهري، سال 2015 شاهد عبور مجموع فروش 5 فيلم از رقم يك ميليارد دلار بود و براي نخستين بار در تاريخ سينما «جنگ‌هاي ستاره‌اي: نيرو بيدار مي‌شود»، «دنياي ژوراسيك»، «انتقام‌جويان: عصر اولتران»، «مينيون‌ها» و «خشمگين7» در بازار جهاني به فروش ميلياردي دست يافتند؛ ضمن اينكه 8فيلم ديگر ازجمله «پشت و رو»، «اسپكتر»، «مريخي» و «سيندرلا» هم بيش از 500ميليون دلار در دنيا فروختند.

دنياي ژوراسيك با يك ميليارد و 670ميليون دلار پرفروش‌ترين فيلم سال باقي ماند و هفتمين جنگ‌هاي ستاره‌اي با يك ميليارد و 510ميليون دلار در رده سوم ايستاد؛ گرچه فروش آن فقط 5ميليون دلار كمتر از خشمگين7بود كه دومين فيلم پرفروش سال شد. با اين حال، نيرو بيدار مي‌شود تا چند روز ديگر موفق‌ترين فيلم اكران‌شده در 2015 لقب خواهد گرفت و به‌احتمال فراوان تمام ركوردهاي فروش را در آمريكاي شمالي و ديگر نقاط دنيا مي‌شكند.

چين كه پس از هاليوود بزرگ‌ترين گيشه سينماي جهان است، در 2015 به فروش خيره‌كننده 6ميليارد و 780ميليون دلار رسيد؛ رقمي كه نسبت به سال 2014 حدود 49درصد افزايش نشان مي‌دهد. شلوغ‌ترين كشور دنيا در كمتر از 2سال آينده جايگزين هاليوود به‌عنوان موفق‌ترين بازار بين‌المللي سينما مي‌شود و اين جايگاه به‌دست نمي‌آيد جز با عملكرد فيلم‌هايي چون «شكار هيولا» كه با 379ميليون دلار به پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي چين تبديل شد.

براساس گزارشي كه نشريه سينمايي ورايتي به تازگي منتشر كرده، 10فيلم پرفروش سال 2015در بازار آمريكاي شمالي در مجموع 35درصد درآمد گيشه سينماها را به‌خود اختصاص دادند. اين در حالي است كه يك سال قبل، اين رقم فقط 25درصد بود. البته اين نكته را هم نبايد از نظر دور داشت كه ركورد 38ميليارد دلاري ممكن است با به‌روز شدن آمار فروش برخي نقاط دنيا ازجمله آمريكاي شمالي به مرز 40ميليون دلار برسد. يونيورسال با 6ميليارد و 880ميليون دلار و ديزني با 5ميليارد دلار درآمد تا پيش از تعطيلات كريسمس، موفق‌ترين استوديوهاي هاليوود در سال پايان‌يافته شدند؛ 2شركتي كه هر 5فيلم پرفروش و ميلياردي سال را توليد و پخش كرده بودند.

کد خبر 320623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha