همشهری آنلاین - نیما شایان: آموزش از راه دور در نظام آموزش و پرورش ایران در ششم آذر ماه ۱۳۷۵ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.

elearning

مطالعه تجربه‌هاي جهاني و تدوين اصول اجرايي اين شيوه آموزشي در آموزش و پرورش كشور، قريب به هشت سال طول كشيد تا اينكه در سال 1383 با صدور مجوز راه‌اندازي 120 مركز آموزش از راه دور، اين شيوه آموزش جاي خود را در سطح كشور پيدا كرد.

شيوه آموزش از راه دور كه تحت مديريت سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش اجرا مي‌شود با 1722 مدرسه و 200 هزار دانش‌آموز در داخل و خارج كشور، در سال تحصيلي 94 - 93 وارد بيست سالگي شد.

آموزش از راه دور يك فرصت براي بازماندگان از تحصيل يا علاقمندان بهره‌مندي از آموزش است كه با وجود قرار داشتن در سن آموزش اما به دلايلي نظير معلوليت جسمي امكان حضور در مدارس حضوري را ندارند.

آموزش از راه دور در جهان با آموزش مكاتبه‌اي شروع شده و به تدريج رشد پيدا كرده تا به تسخير فضاي مجازي رسيده است. «آموزش از راه دور» در برخي كشورها به عنوان يك نظام آموزشي و در برخي به عنوان يك روش آموزشي مورد توجه قرار دارد؛ اين نوع آموزش در ايران به عنوان روش آموزشي شناخته مي‌شود. 

ويژگي‌هاي مدارس آموزش از راه دور، واجدين بهره‌گيري از آموزش از راه دور، شيوه آموزش، شيوه تامين معلمان، دوره‌هاي داير آموزش از راه دور و ... در اين روش آموزشي در آموزش و پرورش ايران در جدول آمده است:

ويژگي‌هاي مدارس آموزش از راه دور

واجدين بهره‌گيري از آموزش از راه دور

شيوه آموزش

شيوه تامين معلمان

دوره‌هاي داير آموزش از راه دور

شيوه تامين فضاي فيزيكي

توضيحات

* دانش‌آموزان لازم‌التعليم
* دانش‌آموزان بزرگسال كه فرصت اول آموزش را از دست داده و شرايط سني‌شان سپري شده است

*آموزش كتاب پايه
*آموزش ديداري و شنيداري
*آموزش الكترونيكي

*نيروهاي رسمي آموزش و پرورش
*معلمان بازنشسته
*نيروهاي آزاد

* نظام قديم
* نظام جديد
*راهنمايي
*دبيرستان *پيش‌دانشگاهي
*كار و دانش
*متوسطه اول *متوسطه دوم

*فضاي احداثي و خريداري شده
*فضاي استيجاري يا نوبت دوم مدارس دولتي و غيردولتي
*فضاي مسكوني داراي شرايط تبديل به فضاي آموزشي

کد خبر 320467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha