یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

سید محمد فخار: وزش باد ، قابی زیبا از آسمان و کوه‌های برفی تهران را پیش چشم شهروندان خلق کرد. دیروز به لطف عدم‌پایداری جوی، هوای پایتخت سرانجام به شاخص پاک و عدد ۴۴ رسید تا روزانه ۲هزار تن آلودگی هوای تولید شده در شهر به چشم نیاید.

خودرو فرسوده

در عين حال هنوز هم شهروندان منتظرند كه مديريتي واحد براي هواي شهر تعيين شود.

  • لزوم در اختيار قرار دادن امكانات لازم براي مقابله با آلودگي

 حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي در اين‌باره از دولت خواست كه مسئوليت و اختيارات آلودگي هوا را به شهرداري تهران بدهند. معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه من شنيده‌ام شهردار تهران گفته مي‌تواند مسئله آلودگي هواي تهران را حل كند، تصريح كرد: مسئول مستقيم معضل آلودگي هوا سازمان محيط‌زيست و ساير سازمان‌هاي مربوطه است اما اين امر نافي مسئوليت ديگران نيست.اگر شهردار تهران حاضر شده اين معضل را رفع كند اين كار را انجام بدهيم و اگر مسئوليت مي‌پذيرد و امكانات مي‌خواهد حتما بايد به او بدهيم. بايد ضمن مسئوليت‌پذيري، امكانات لازم و مقدور را در اختيار وي قرار داد.

  • مديريت واحد يا مديريت باد و باران

مديريت واحد آلودگي هوا در شرايطي به نياز نخست پايتخت تبديل شده كه در سال‌هاي اخير سازمان محيط‌زيست تنها به مديريت باد و باران اعتقاد داشته و تنها برنامه دراز مدت كنترل گازهاي آلاينده را در افزايش كيفيت سوخت دنبال كرده است. در عين حال شهرداري تهران با ارائه طرح ترافيكي كاهش به جاي طرح زوج و فرد دنبال كاستن از منابع اصلي آلوده هوا از شهر است.
شهردار تهران شنبه شب در صدا و سيما اعلام آمادگي كرده بود كه مسئوليت رفع آلودگي هوا را بپذيرد.

به گفته محمدباقر قاليباف، در موضوع رفع آلودگي هوا، نه معضل پول داريم نه نقص قانون، معضل فقط مديريت است. آنگونه كه قاليباف گفته، برخي از شهرهاي دنيا توانسته‌اند براين چالش‌ها فائق آيند و با برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت معضل آلودگي هوا را به خوبي مديريت و رفع كرده‌اند. وي معتقد است: وقتي بتوانيم اين چالش را مديريت و حل بكنيم، مي‌توانيم كيفيت زندگي در پايتخت را ارتقا داده و آن را حفظ كنيم. بايد بررسي كنيم كه آلودگي هواي شهر تهران از كجا نشأت مي‌گيرد و شناخت درست مسئله در حل آن بسيار مهم است.

شهردار تهران با اشاره به اينكه بايد بتوانيم منبع توليد‌كننده آلاينده را بشناسيم و بدانيم ذرات معلق ناشي از آنها چه هستند، گفت: يك بخش از آلاينده‌ها طبيعي هستند، مانند گرد و خاك كه خيلي اثرات سوء ندارند، اما درمقابل منبع اصلي آلودگي هوا كه داراي اثرات سوء بسياري نيز هست، وسايل متحرك هستند كه بايد در برنامه‌ريزي‌ها در اولويت قرار بگيرند.

  • كاربراتور و فرسودگي؛ معضلات اصلي

يكي از اصلي‌ترين معضلات آلودگي هواي تهران مربوط به‌خودروهاي كاربراتوري و فرسوده است كه نيمي از آلودگي هواي شهر محصول تردد آنهاست. در حال حاضر بيش از 3.5ميليون خودرو در پايتخت تردد دارند كه از اين تعداد 300هزار خودرو كاربراتوري و فرسوده هستند كه اينها 50درصد آلودگي را توليد مي‌كنند. همچنين موتورسيكلت‌ها تا 8برابر يك خودرو آلايندگي توليد مي‌كنند كه بايد مورد توجه قرار بگيرند.

نكته اساسي درخصوص معضل آلودگي هوا اينكه سالانه 800هزارتن آلاينده وارد هواي تهران مي‌شود كه 82درصد آن مربوط به منابع متحرك يعني وسايل حمل‌ونقل شخصي، غيرشخصي و موتورسيكلت‌هاست و 18درصد آنها توسط منابع ساكن توليد مي‌شود. سهم وسايل گرمايشي خانگي در آلودگي نيز طبق تحقيقات انجام گرفته كمتر از 4درصد است.

  • مكاتبه براي تعيين تكليف خودروهاي فرسوده

در ضلع سوم مسئوليت آلودگي هوا پس از شهرداري و دولت، پليس راهور قرار دارد كه تمركز آن بر مديريت تردد وسايل نقليه مي‌تواند مؤثر باشد و كنترل تردد خودروهاي فرسوده با آنهاست. سردار تقي مهري، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا ديروز در اين‌باره اعلام كرد كه عمر مفيد ميني‌بوس‌ها 15سال است و 75درصد آنها فرسوده‌اند.

همچنين عمر مفيد تاكسي‌ها 10سال است و 31درصد آنها فرسوده‌اند و اتوبوس‌هاي شهري هم 48درصد فرسوده هستند. آنگونه كه سردار مهري گفته، از 17ميليون خودرويي كه تاكنون شماره‌گذاري شده‌اند يك ميليون و 200هزار دستگاه به سن فرسودگي رسيده‌اند كه بايد تمهيدات لازم درخصوص آنان اتخاذ شود. وي در اين‌باره از مكاتبه پليس با رئيس‌جمهور درباره خودروهاي فرسوده خبر داده تا تعيين تكليف صورت بگيرد.

کد خبر 320327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha