همشهری آنلاین: امام رضا (ع) القاب و اسماء متعددی دارند که شیعیان به تناسب حاجات و خواسته‌ها ایشان را به آنها می‌خوانند، همچون ضامن آهو، امام رئوف و ...؛ اما مهمترین نام و صفت ایشان همان رضا است که البته نامیده شده ثامن‌الحجج (ع) به این نام سرّی دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، احمد بن على بن ابراهيم مى‏‌گويد: پدرم از جدّم ابراهيم بن هاشم، از احمد بن ابى نصر بزنطى، وى مي‌گويد: محضر امام ابو جعفر ثانى محمّد بن على عليهما السّلام عرض كردم: گروهى از مخالفين‏ شما تصوّر مي‌كنند مأمون نام پدر شما را رضا گذارده به خاطر آن كه آن حضرت (ع) به ولايت عهدى مأمون راضى بودند.

حضرت (ع) فرمودند: «به خدا قسم ايشان دروغ مي‌گويند و مرتكب فجور و فسق شده‏‌اند، خداوند متعال آن حضرت را رضا خواند به خاطر آنكه حضرتش از خداوند متعال در آسمانش و از رسول و ائمّه عليهم‌السلام كه بعد از رسول بودند در زمين راضى و خشنود بود».

راوى مي‌گويد: محضر مباركش عرضه داشتم: مگر تمام پدران شما عليهم‌السلام از خدا و رسولش و ائمّه عليهم‌السلام بعد از آن حضرت (ع) راضى و خشنود نبودند؟

حضرت فرمودند: «آرى.»

عرض كردم: پس چرا بين ايشان تنها پدر شما به رضا موسوم گرديد؟

فرمودند: «زيرا مخالفين و دشمنانش از او خشنود بودند همان طورى كه موافقين و دوستانش از آن حضرت خشنود بودند در حالى كه اين امتياز براى هيچ يك از آباء گرامش عليهم‌السلام نبود لذا از ميان همه تنها آن حضرت به رضا موسوم گشت.»

  • برگرفته از علل الشرائع
کد خبر 320307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha