همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت با بیان اینکه با وجود سقوط قیمت نفت اما پالایشگاه‌سازی در ایران تعطیل نخواهد شد، گفت: قیمت‌های فعلی، ملاک قیمت واقعی نفت نیست و دوره کاهش قیمت‌ها به پایان می‌رسد.

Refinery

عباس کاظمی در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین برنامه‌های ساخت پالایشگاه‌های جدید نفت و میعانات گازی در کشور همزمان با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه، گفت: قیمت نفت در سطوح فعلی باقی نمی‌ماند و بالاخره قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی قیمت نفت خام در بازار جهانی واقعی خواهد شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی جایگزینی حامل‌های انرژی‌های جایگزین عمدتا زغال سنگ یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت جهانی نفت خام به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از نظر ارزش انرژی معادل ۹۵ درصد نفت خام در بازار، زغال سنگ مصرف می‌شود، اظهار داشت: افزایش مصرف زغال سنگ از نظر زیست محیطی مناسب نیست و قطعا در کشورهای مصرف‌کننده غربی این شرایط پس زده می‌شود، بنابراین نفت به قیمت واقعی خواهد رسید.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قیمت‌های فعلی، ملاک قیمت واقعی نفت نیست، بیان کرد: از این رو ساخت پالایشگاه‌های جدید نفت در کشور با توجه به سیاست‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی موجه است.

وی با یادآوری اینکه ایران به دنبال ساخت پالایشگاه‌های اقتصادی بوده و ساخت پالایشگاه‌های جدید متوقف نخواهد شد، اطهارداشت: از این رو پالایشگاهی اقتصادی است که دارای ظرفیت پایین‌تر نفت کوره باشد.

کاظمی با بیان اینکه در پالایشگاه‌های اقتصادی جهان سهم تولید نفت کوره کمتر از ۱۰ درصد است، یادآور شد: علاوه بر این، کیفیت محصولات نفتی تولیدی باید مطابق با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا باشد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه‌ها در کشور موجه است، تاکید کرد: با این وجود، احداث پالایشگاه‌های کوچک و با ظرفیت بسیار پایین را توصیه نمی‌کنم، زیرا هزینه‌های بالاسری زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه یک پالایشگاه برای توجیه اقتصادی حداقل باید ۱۵۰ هزار بشکه ظرفیت تولید داشته باشد، گفت: البته اگر سرمایه‌گذارها برای ایجاد پالایشگاه‌های کمتر از ۱۵۰ هزار بشکه ظرفیت اقدام کنند، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مجوز صادر می‌کند ولی توصیه می‌کنیم که در ظرفیت‌های پایین بازگشت سرمایه طولانی خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پالایشگاه‌های مینی معمولا روی ۵۰۰۰ بشکه تاسیس و ساخته می‌شوند، بیان کرد: برای نمونه مجتمع پالایشی سیراف، یک پالایشگاه مینی با ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه‌ای بوده که در 8 ردیف طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در مجتمع پالایشگاهی سیراف بخش‌هایی همچون اسکله، یوتیلتی و ... به صورت متمرکز ساخته می‌شود که این هزینه ساخت پالایشگاه را به شدت کاهش می‌دهد.

کد خبر 320234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha