همشهری آنلاین: سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد، گفت:

خودرو فرسوده

امسال تاکنون ۱۶۸ هزار خودرو سبک و سنگین از رده خارج شده است. وی همچنین از مشکلاتی که شرکت صدرا بوجود آورده است سخن گفت.

سید علی حسینی در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: بدلیل رکود در بازار خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی، امسال اسقاط خودروهای فرسوده در کشور روند نزولی داشته است.

وی ادامه داد: هدفگذاری ستاد حمل ونقل سوخت برای امسال اسقاط 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده بود که 200 هزار دستگاه آن با انجام واردات خودروهای خارجی عملی می‌شود؛ 200 هزار دستگاه نیز با استفاده از منابع دولتی باید از رده خارج شوند.

این مقام مسئول یادآورشد: پیشنهاد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای تخصیص منابع دولتی برای اسقاط 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده هم اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی است.

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره شمار خودروهای اسقاطی نیز گفت: تاکنون یک میلیون و 732 هزار دستگاه انواع خودرو سبک و سنگین فرسوده در کشور از رده خارج شده است.

حسینی یادآورشد: امسال با تلاش مسئولان این ستاد تاکنون 86 هزار دستگاه خودرو سنگین نیز از رده خارج شده است در حالی که در بهترین شرایط در سال‌های گذشته یک هزار و 500 خودرو سنگین از رده خارج شده بود.

وی درباره مشکل مربوط به شرکت صدرا (مجری اسقاط خودروهای فرسوده) نیز گفت: این شرکت ساختمانی در زمان دولت گذشته به عنوان کارگزار نوسازی ناوگان برای از رده خارج کردن هر خودرو، از یک هزار و 500 نفر متقاضی، 300 هزار تومان بابت عوارض اسقاط و بین سه تا 6 میلیون تومان پول نقد نیز از متقاضیان دریافت کرد.

وی ادامه داد: قرار بود این شرکت به غیر از مبالغ اخذ شده، با تسهیلات 10 میلیون تومانی یکی از بانک‌های کشور، خودرو نو در اختیار متقاضیان قرار دهد.

به گفته حسینی، این بانک به جای اینکه 25 میلیارد تومان پول نقد را به حساب ایران خودرو واریز کند به طور مستقیم به مسئولان این شرکت پرداخت می‌کند که در نتیجه اکنون یک هزار و 500 متقاضی در کشور بدون اینکه خودرو خود را تحویل بگیرند، اقساط این خودروها را به این بانک پرداخت می‌کنند.

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور یادآورشد: مشکل شرکت صدرا در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دو بار مطرح و حل و فصل آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی محول شده تا اصل پول به مالباختگان پرداخت و بانک نیز متعهد شده است تسهیلات دیگری را به این افراد پرداخت کند تا مقداری از ضرر و زیان مردم جبران شود؛ ضمن اینکه مسئولان شرکت صدرا نیز هم اکنون در اختیار مراجع قضایی هستند.

به گزارش ایرنا، سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در این رابطه به ایرنا گفته بود، با وجود ارسال پرونده «مطالبات 900 میلیارد ریالی فروش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در دولت گذشته» به مراجع قضایی، هنوز به این پرونده رسیدگی نشده است.

به گفته حسینی، حدود 18 ماه پیش برای بازگشت این مطالبات به ستاد سوخت، این پرونده به دادسرای کارکنان دولت ارسال شد اما تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با هدف برنامه‌ریزی راهبردی، هماهنگی بین بخشی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و پیگیری اجرای طرح‌های مرتبط در زمینه توسعه و ساماندهی حمل و نقل عمومی، بهینه سازی مصرف سوخت، نوسازی ناوگان فرسوده و صنایع از سال 1386 کار خود را در کشور آغاز کرد.

کد خبر 320154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha