همشهری آنلاین: دکتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در جریان سفر به قم با ۹ مرجع تقلید جهان تشیع و نماینده آیت‌الله سیستانی دیدار کرد. ۳۰ محور بیانات مراجع تقلید در این دیدارها در جدول آمده است.

nahavandian

مرجع تقليد

محور اظهارات

مشروح اظهارات

آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي

* راهكار رونق اقتصادي

* ایجاد امنیت اقتصادی و سیاسی در کشور باعث می‌شود که بخش خصوصی و مردم در عرصه اقتصاد فعال شده و رونق اقتصادی را رقم بزنند.

آیت‌الله لطف‌الله صافی‌ گلپایگانی

* اولويت قرار گرفتن رفع مشکلات اقتصادی

* توصیه‌ به اخلاص به دولتمردان

* تاكيد بر برنامه‌ریزی دقیق و مدبّرانه در دولت

* ابراز تأسّف از برخی لجبازی‌ها و توجّه به منافع شخصی

* رفع مشکلات اقتصادی از اولویت‌های برنامه‌های دولت باشد. آنچه الان بر مردم فشار می‌آورد و باعث رنجش خاطر و عسر و حرج مردم شریف و عزیز ما شده است، مسائل اقتصادی است.

* باید با تدبیر و مدیریت صحیح، مشکلات اقتصادی را رفع و حل نمایید مخصوصاً باید در برنامه‌ریزی‌ها، ضعفا و اقشار محروم را در اولویت قرار دهید و طوری عمل کنید که مردم اثر خدمات و تلاش‌های شما در اقتصاد را احساس کنند.

* باید در همه کارها اخلاص داشته باشید و جز برای رضای خداوند متعال، گام برندارید و باید این امیدی که در مردم به وجود آمده است، با رفع و حلّ مشکلات، حفظ نمایید که سرمایه‌ بزرگی است.

* در برنامه‌ریزی‌های خود در دولت، باید همه جوانب بخصوص اوضاع کشور و منطقه را در نظر بگیرید که بدون توجه به آن، برنامه‌ریزی دقیق و مدبّرانه ممکن نیست.

* در همه نهادها باید اخلاق اسلامی کاملاً رعایت شود و همگان باید از فحّاشی و لجبازی اجتناب نمایند. باید همه، منیّت‌ها و منافع شخصی و باندی را کنار بگذارند و خدمت به مردم را تنها فکر و دغدغه خود قرار دهند.

* از فرصت خدمت‌گزاری که برای مسئولان فراهم شده است، جهت پیشبرد مقاصد بلند اسلامی نهایت استفاده را کنید و در تمام حالات، به خداوند متعال توجّه کرده و از امام زمان (ع) استمداد نمایید تا توفیقات شما در خدمت به اسلام و نظام اسلامی افزوده شود.

آیت‌الله عبدالله جوادی ‌آملی

* تاكيد بر جلب مشاركت مردمي

* وحدت ؛ مايه پيشرفت و رونق اقتصاد داخلي

* موفقیت در مذاکرات هسته‌اي؛ نعمت الهی

* تاكيد صلح و نفي جنگ‌طلبي

* احیاء مفهوم اصیل اقتصاد اسلامی

* توصيه به دولتمردان براي صبر در برابر هجمه‌ها و خرده‌گیری‌ها

* تاكيد بر تلاش براي حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه

* رسیدن به پیشرفت و عبور از مسیرهای پرچالش در کشور با همکاری و مشارکت مردم قابل تحقق است.

* تقویت ایران دوستی، همگرایی و وحدت میان آحاد جامعه می‌تواند منجر به پیشرفت و توسعه کشور شود. با تقویت ایران دوستی و عشق و علاقه به کشور در میان مردم می‌توانیم اقتصاد، تولید و کالای ایرانی را تقویت کرده و بازار ایرانی را از این وضعیت نابهنجار و در تسخیر کالاهای خارجی بدون کیفیت خارج کنیم.

* ما توانستیم در مذاکره با قدرت‌های بزرگ دنیا که همواره به دنبال قدرت‌طلبی هستند، در شرایطی سخت از حقوق و منافع ملت ایران دفاع کنیم و به اهداف خود برسیم و از این جهت، موفقیت بدست آمده در مذاکرات یک نعمت الهی است و باید شکرگزار خدای متعال باشیم.

* تجارب تاریخی ثابت کرده که جنگ، چه مستقیم و چه نیابتی هرگز راهگشا نبوده است. امروز جهان به صلح و آرامش نیاز دارد و منفعت‌طلبی قدرت‌های جهان از طریق جنگ، خشونت و خونریزی به جایی نرسیده و نخواهد رسید.

* تقویت اقتصاد ایرانی به منزله تقویت بازار یک کشور اسلامی خواهد بود و با توسعه کالا و تولید ایرانی می‌توانیم مانع از قاچاق کالاهای خارجی به کشور و عرضه آن به مردم بشویم.

* احیاء مفهوم اصیل اقتصاد اسلامی و رعایت ضوابط دینی در تعاملات اقتصادی را موجب رونق تولید و باز شدن راه اقتصاد مقاومتی در کشور است.

* مطمئنا جریان‌ها و افرادی که از موفقیت‌های دولت خرسند نیستند، ممکن است با هجمه‌ها و اقدامات تخریبی موجبات دلسردی و ناراحتی مسئولین را فراهم کنند اما آنچه اهمیت دارد این است که مردم قدردان زحمات دولت هستند و بنده به دولتمردان توصیه می‌کنم که در برابر هجمه‌ها و خرده‌گیری‌ها صبور باشند که صبر برطرف کننده بسیاری از مشکلات بوده و در سایه صبر عنایات الهی هم شامل حال ما خواهد شد.

* تاكيد بر تلاش دولت برای برگزاری انتخاباتی با شکوه و فراهم کردن شرایط برای مشارکت و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای

آیت‌الله حسين نوری‌ همدانی

* تاكيد بر تداوم وحدت بين مسئولين و پرهيز از اختلاف

* تاكيد بر مقابله دولت با واسطه‌گری و دلال‌بازی

* برگشت‌ناپذيري بي‌اعتمادي و بدبيني به دشمن

* نفي سكوت در برابر جنايت‌هاي دشمنان

* هر گونه اختلاف میان مسئولان موجب خوشحالی و سوء استفاده دشمنان است. امروز خوشبختانه وحدت و همدلی در کشور وجود دارد که باید در جهت تداوم آن تلاش کنیم.

* امروز در جمهوری اسلامی ایران، همه ارکان نظام اسلامی قدرتمند و عزتمندانه فعالیت می‌کنند.

* هر چه وحدت، اتحاد، قدرت و هماهنگی میان دستگاه‌های نظام و مردم بیشتر باشد موجب موفقیت‌ها و پیروزهای بیشتری خواهد شد.

* مردم بخاطر علاقه‌مندی به نظام و انقلاب مشکلات را تحمل می‌کنند، اما دولت باید با اشراف و نظارت کامل با واسطه‌گری و دلال‌بازی مقابله کرده و در جهت رفع مشکلات کشور و مردم بیش از پیش تلاش کند.

* ما با وجود ایثارگری، فداکاری و جانفشانی مردم در مسیر اهداف انقلاب اسلامی، هیچ نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم. ما نسبت به دشمنان خود بدبین هستیم و نمی‌توانیم به آنها اعتماد داشته باشیم چرا که هرگز با ملت ایران صادق نبوده و اقدامات صالحانه نداشته‌اند.

* سکوت در برابر اقدامات خصمانه دشمنان و جنایت‌ها و کشتار آنها در منطقه به صلاح نيست. آنچه دشمنان ملت ایران را ناراحت می‌کند این است که ملت ایران هرگز در برابر اعمال ضد انسانی آنها سکوت نکرده و امروز آنها باید امنیت، عزت و قدرت ایران را باور کنند.

آیت‌الله جعفر سبحانی

 

* تاکید بر ضرورت اتحاد، انسجام و هوشیاری مسلمانان در برابر دشمنان

* لزوم هم اندیشی و برگزاری محافل علمی با حضور اندیشمندان دنیای اسلام

* متاسفانه برخی کشورهای مسلمان در منطقه با سیاست‌های خصمانه بدنبال اختلاف‌افکنی میان مسلمانان هستند.

* لازم است با گفت‌وگو، تعامل و گسترش مناسبات میان علمای جهان اسلام در جهت تقویت وحدت، همدلی و انسجام امت اسلامی تلاش کنیم. ما خواستار روابط محکم با همه مسلمانان در همه زمینه‌ها به ویژه در خصوص مباحث علمی هستیم.

آیت‌الله عبدالكريم موسوی اردبیلی

* تاكيد بر ضرورت ملموس شدن تلاش‌های دولت برای مردم در جامعه

* اشاره به مشکلات و شرایط سخت اقتصادی در کشور

* لزوم تبیین و تشریح دستاوردهای مذاکرات هسته‌اي برای مردم

* مراقبت دولت از توطئه دشمنان

* اینکه دولت در این شرایط اولویت اقدامات و برنامه‌های خود را در راستای رفع مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی مردم قرار داده، بسیار ستودنی است.

 

آیت‌الله وحید خراسانی

 

* عامل به ثمر نشستن مذاکرات

* تاكيد بر رعايت نرمی، درستی و پختگی در رفتار و گفتار

* تاكيد بر اينكه کلام اهل بیت (ع) مدنظر مسئولان باشد

* اگر رضای خداوند متعال و امام زمان (عج) در همه امور ملاک عمل باشد همه تلاش‌ها و اقدامات به ثمر خواهد نشست همانگونه که در مذاکرات اخیر به ثمر نشست.

* باید همواره در رفتار و گفتار ما سه اصل نرمی، درستی و پختگی رعایت شود و در مسیر رسیدن به اهداف بلند روش درست را به کار گیریم تا دچار مشکل نشویم.

* برنامه سعادت که در کلام اهل بیت (ع) نهفته است می‌تواند برای اداره کشور مورد استفاده مسئولان قرار گیرد. این جمله امیرالمومنان حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر که می‌فرمایند "مردم دو دسته‌اند یا برادر دینی تو هستند یا همنوع تو هستند در خلقت؛ با مردم آنگونه رفتار کن که دوست داری خداوند آنگونه با تو رفتار کند" باید همواره مد نظر مسئولان کشور باشد.

آیت‌الله شبیری زنجانی

* تلاش برای تقویت وحدت و همدلی در انتخابات اسفند ماه

* تاكيد بر توجه به مصالح و منافع ملی

* تاكيد بر ضرورت تلاش برای تقویت وحدت، همدلی و انسجام ملی در کشور با توجه به در پیش بودن انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری

* کوشش در مسیر خشنودی خداوند و خدمت به مردم نتیجه و نصرت قطعی بدنبال دارد.

 

آیت‌الله علوی گرگانی

* برجام ؛ مايه عزت كشور

* تاكيد بر رعايت اصول اخلاقي و آرامش در انتخابات

* برجام مایه عزت و آبروی کشور شد.

* تاكيد بر لزوم رعایت اصول اخلاقی در رقابت‌های انتخاباتی از سوی کاندیداها و تلاش در جهت افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

* در شرایط حساس کنونی باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم، چراکه دشمنان جمهوری اسلامی ایران درصدد خدشه‌دار کردن استقلال کشور هستند. باید به‌گونه‌ای رفتار شود که انتخابات با آرامش کامل انجام شود و همه کشورهای دنیا از این انتخابات الگو بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله سيد علي سیستانی

* تاكيد بر وحدت مسلمانان و تلاش برای مقابله با گسترش فعالیت دشمنان برای ارائه چهره‌ای نادرست از اسلام و شیعه در جهان

* تاكيد بر تلاش برای تقویت وحدت و انسجام مسلمانان

* باید امکانات و شرایط لازم برای مقابله با اقدامات گسترده در مسیر ایجاد جو اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی در جهان فراهم شود.

  • منبع بيانات مراجع تقليد: خبرگزاري ايسنا
کد خبر 320042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha