همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور از تشکیل شورای جدید فناوری‌های پیشرفته زیر نظر رئیس جمهور خبر داد که هدف آن، حمایت ویژه از طرح‌های خاص است.

jahangiri

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، دکتر اسحاق جهانگيري در پانزدهمين کنگره ساليانه ي انجمن متخصصين پوست ايران که در هتل المپيک تهران برگزار شد يکي از دستاوردهاي مهم جمهوري اسلامي ايران در طول سال‌هاي گذشته را پيشرفت در حوزه علم و توسعه ي دانش و آموزش دانست و گفت: تعداد دانشگاه ها، دانشجويان و مراکز آموزش عالي در همه ي رشته ها و به خصوص رشته هاي پزشکي افزايش داشته است.

وي افزود: در توسعه ي شاخص‌هاي انساني، جمهوري اسلامي ايران از موقعيت ممتازي در سطح جهاني برخوردار است و از نظر شاخص‌هاي توسعه ي انساني، جزو کشورهاي توسعه يافته است.

معاون اول رييس جمهور اضافه کرد: در سالهاي اخير حتي در توليدات علمي کشور، جزو رده هاي ممتاز بوده ايم و چه در توليد مقالات علمي و چه در ساير شاخص ها حتي در سطح متوسط جهاني هم رشد ايران نسبت به ساير کشورها رشد بي نظيري بوده است.

دکتر جهانگيري مهمترين مقوله ي توسعه ي هر کشور را توسعه ي نيروي انساني دانست و اظهار داشت: کشوري که از نظر نيروي انساني توسعه پيدا کند و از نيروي انساني زبده و کارآمد برخوردار باشد، حتماً در ساير بخشهاي توسعه پايدار،‌اين نيروي انساني است که محوريت پيدا مي کند و مي تواند کشور را در جهت توسعه پيش ببرد.

وي با اشاره به اينکه ايران در بخش فناوري هاي پيشرفته در سالهاي اخير در همه ي زمينه هاي مرتبط با بهداشت و درمان از توفيقات مناسبي برخوردار بوده است خاطرنشان کرد: در بخش فناوري هاي نوين در سلول هاي بنيادين نيز دستاوردهاي مطلوبي داشته ايم که برخي از اين دستاوردها تاکنون اطلاع رساني شده و مردم در جريان موفقيت هاي دانشمندان کشور قرار گرفته اند.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: در زمينه توليد داروهاي پيشرفته نيز کارهاي جدي صورت گرفته است و در بخش بيوتکنولوژي مرتبط با بخش پزشکي نيز دستاوردهاي خوبي داشته ايم و جمهوري اسلامي ايران در موقعيت ممتازي قرار گرفته است.

دکتر جهانگيري تصريح کرد: اهميت پيشرفت در حوزه ي بيوتکنولوژي تا حدي است که اخيراً‌ در جلسه اي تصميم گيري شد که براي طرح هاي پراهميت بيوتکنولوژي که بايد به سرعت اجرا شود، بتوانيم از منابعي غير از بودجه ي دولت براي سرعت بخشيدن به اجراي اين طرح ها استفاده کنيم.
وي اضافه کرد: شورايي تحت عنوان شوراي فناوري هاي پيشرفته زير نظر رييس جمهور تشکيل شده و در جلسات آن براي موارد خاص و طرح هاي پراهميت که به حمايت ويژه نياز دارد، تصميم گيري مي شود.

معاون اول رييس جمهور خاطرنشان کرد: محققين، دانشمندان و متخصصين کشور که طرح ها و برنامه هاي مهمي دارند که براي آينده ي کشور مفيد و براي اجرا نيازمند توجه ويژه است، اگر در سطح وزارتخانه مورد تاييد قرار گيرد، دولت حتماً از اين طرح ها حمايت خواهد کرد.

دکتر جهانگيري با يادآوري اينکه ايران در حوزه ي تجهيزات پزشکي خصوصاً تجهيزات پيشرفته دستاوردهاي خوبي هم در بخش تجهيزات تشخيصي و هم تجهيزات درماني داشته است تصريح کرد: ما در منطقه اي قرار گرفته ايم که کشورهاي اطراف به داروها، تجهيزات پزشکي و دستاوردهاي درماني ايران نيازمند هستند و اميدوارم بتوانيم با توسعه ي اين فعاليت ها، نه تنها براي نياز کشور بلکه در جهت صدور اين خدمات به کشورهاي همسايه گام هاي بلندتري برداريم.

وي ادامه داد: ما نياز داريم براي اعتلاي کشور در زمينه هاي مختلف خصوصاً‌ در بخش علم و فناوري برنامه هاي جامع و منسجمي داشته باشيم و اين برنامه ها را با جديت پيگيري کنيم تا شاهد ارتقاء جايگاه کشور در زمينه هاي مختلف باشيم.

معاون اول رييس جمهور در ادامه اقتصاد مقاومتي را يکي از برنامه هاي مهم در شرايط فعلي کشور برشمرد و گفت: گاهي ممکن است اقتصاد مقاومتي به گونه اي معرفي شود که تلقي اذهان عمومي از آن اقتصادي رياضتي همراه با محدوديت هايي براي کشور باشد اما در حقيقت اين طور نيست و اقتصاد مقاومتي برنامه اي جامع براي اقتصاد کشور است که در شرايط مختلف مي تواند به توسعه ي کشور کمک کند.

دکتر جهانگيري اضافه کرد: تجربه ي دوران تحريم نشان داد که کشورهاي غربي وقتي مي خواستند ايران را در فشار و تنگنا قرار دهند، حتي در بخش نياز به داروهاي ضروري و امور دانشگاهي نيز محدوديت هاي زيادي را عليه ملت ايران اعمال کردند که اقتصاد مقاومتي مي تواند در اين گونه شرايط آسيب پذيري کشور را تا حد زيادي کاهش دهد.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: البته بسياري از دستاوردهاي کشور در شرايط تحريم به وجود آمده و اين توفيقات در دوراني حاصل شده است که محققين کشور براي دسترسي به برخي نيازهاي مطالعاتي و پژوهشي که براي هر محقق در سطح جهان به سادگي تامين مي شود نيز با محدوديت مواجه بودند و توفيقات و موفقيت هاي کشور در سايه ي اين تحريم ها بوجود آمده است.

دکتر جهانگيري تصريح کرد: مهمترين پيام اقتصاد مقاومتي اين است که کشور را به جايگاهي برسانيم که فشارهايي نظير تحريم ها نتواند ما را از دستيابي و رسيدن به اهداف اصلي بازدارد.

وي با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي پنج رويکرد اصلي دارد که بايد در بخش درمان و بهداشت کشور به شکل اصولي به آن پرداخته شود گفت: مردمي کردن اقتصاد يکي از اين پنج رويکرد است و در بخش بهداشت و درمان يکي از موضوعات جدي در دستور کار دولت، استفاده از بخش خصوصي و سرمايه گذاران در اين حوزه است زيرا دولت نمي تواند همه ي امور را عهده دار شود بلکه دولت بايد بعنوان خريدار خدمت و بخش خصوصي بعنوان ارائه دهنده ي خدمات باشد.

معاون اول رييس جمهور عدالت بنياني را از ديگر رويکردهاي پنج گانه ي اقتصاد مقاومتي برشمرد و افزود: بايد عدالت را به معناي واقعي در بخش سلامت حاکم کنيم زيرا همه ي مردم حق دارند از امکانات درماني مناسب برخوردار باشند واين وظيفه ي حاکميت است که شرايط درماني مناسب را براي مردم دورترين نقاط کشور فراهم کند.

وی همچنین با اشاره به شرایط اقتصادی گفت: در تاريخ ايران و حتي در زمان جنگ تحميلي، هيچ سالي براي دولت سخت تر از امسال نبوده اما با اين وجود دولت مصمم است از طرح تحول نظام سلامت حمايت کرده و آن را با جديت ادامه دهد.

وي اظهار داشت: نظام مديريت اقتصادي کشور به دليل مديريت نامطلوب در سالهاي گذشته آسيب جدي ديده است و در شرايطي که قيمت نفت نيز از بيش از 100 دلار به حدود 30 دلار کاهش يافته، بسياري از کشورها با کاهش ارزش پول ملي و برخي کشورهاي توليد کننده ي نفت نيز با کسري فراوان بودجه روبرو شده اند و اقتصادشان دچار تلاطم شده است اما در ايران به دليل تدابير دولت، حمايت فرهيختگان و نخبگان جامعه و نيز به دليل تحمل مردم و اميد آنها به آينده ي کشور، اقتصاد ايران دچار تلاطم نشده است.

وي افزود: در سال 90 که تازه تحريم ها اعلام شده بود، قيمت ارز به يکباره از 1000 تومان تا حدود 3900 تومان در يک دوره ي کوتاه چند ماهه افزايش يافت اما امروز قيمت ارز هنوز حتي به قيمت پايان سال 91 نيز نرسيده و اين در شرايطي است که کشور هنوز در تحريم است و ميزان فروش نفت هنوز نسبت به دوران تحريم افزايش نيافته است.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: با همه ي اين شرايط اطمينان داريم که به زودي از سختي ها عبور خواهيم کرد و سال 95 حتماً سال رونق و شکوفايي اقتصادي خواهد بود. صندوق بين المللي پول و بانک جهاني نيز پيش بيني کرده اند که اقتصاد ايران در سال آينده رشد بالاي 5 درصد خواهد داشت.

گفتني است در پايان اين مراسم با حضور معاون اول رييس جمهور از نفرات برگزيده اين کنگره قدرداني شد.

کد خبر 319973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha