یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

فیلمی که از همان اکران اول در جشنواره سی و سوم حاشیه و جنجال آفرید و نامزد دریافت عنوان قابل توقیف‌ترین فیلم سال لقب گرفت، سرانجام پس از چندبار بازبینی و اصلاح با مهر «توقیف وزیر ارشاد» روی پرونده به بایگانی رفت.

سینما

به گزارش همشهري، در يك سال اخير تمام زمزمه‌هاي احتمال اكران «خانه دختر» شهرام شاه‌حسيني در مناسبت‌هاي مختلف پيش از آنكه فراگير شود، در نطفه خفه شده بود اما اين بار مسئله فراتر از زمزمه و احتمال است و سخنگوي وزارت ارشاد رسما از دستور علي جنتي براي توقيف اين فيلم مسئله‌دار به‌دليل تباين آشكار محتواي آن با ارزش‌هاي اخلاقي و بنيان‌هاي خانواده ايراني خبر مي‌دهد.

حسين نوش‌آبادي درباره سرنوشت خانه دختر به نسيم گفت: شخص وزير ارشاد از همان ابتدا نسبت به فيلم حساس بود و با نظر وي مسئله اصلاح پيگيري شد. با اين حال، نسخه اصلاح‌شده رضايت وزير را جلب نكرد و ايشان بعد از ديدن آن قاطعانه اعلام كرد با توجه به اجرا نشدن اصلاحات مورد نظر، خانه دختر اكران نمي‌شود. اگر فيلمي بخواهد به بنيان‌هاي خانواده تعرض كند، طبيعي است نسبت به آن واكنش نشان داده مي‌شود و وزير ارشاد در اين مسائل دقيق عمل مي‌كند.

البته سخنگوي ارشاد پرونده خانه دختر را يكسره نكرده و براي اكران آن نسخه تجويز كرده است؛ اينكه براي رفع برخي شبهه‌ها بايد مشكلات رفع و اصلاحات بيشتر اعمال شود. علي جنتي پيش از اين در ماجراي «رستاخيز» نشان داد اهل تعارف نيست و با وجود تمام فشارها، تنها راه اكران فيلم احمدرضا درويش را پوشاندن چهره شخصيت‌هاي معصوم با هاله نور دانست. البته مورد خانه دختر به اندازه رستاخيز حساس نيست و به‌نظر مي‌رسد براي توقيف آن فشاري روي ارشاد نباشد.

فيلمنامه خانه دختر را پرويز شهبازي نوشته و حامد بهداد، باران كوثري، پگاه آهنگراني، رعنا آزادي‌ور، نسيم ادبي، محمدرضا هدايتي و بهناز جعفري نقش‌هاي اصلي آن را ايفا كرده‌اند. حضور و بازي بابك كريمي هم يكي ديگر از مواردي بود كه به حاشيه‌ها و جنجال‌هاي خانه دختر دامن زد.

  • تكميل سه‌گانه توقيف

پس از «خانه پدري» كيانوش عياري و رستاخيز درويش، حالا بايد خانه دختر را سومين فيلمي دانست كه به پرونده آن خارج از سازمان سينمايي و سازوكارهاي مرسوم اكران رسيدگي مي‌شود. هم تجربه نشان داده هم از متن حرف‌هاي نوش‌آبادي چنين برمي‌آيد كه «وزير ارشاد اهل تعارف كردن نيست» و «به اصول، ضوابط، معيارهاي اخلاقي و فرهنگ عمومي كشور پايبند است.»

کد خبر 319580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha