همشهری آنلاین: بازی‌های معوق هفته پانزدهم لیگ دوشنبه برگزار می‌شود. مسئول پزشکی سازمان لیگ درباره بازی در شرایط هوای آلوده و استاندارهای آن توضیحاتی ارائه کرد.

استقلال تراکتور

انجام مسابقات فوتبال ليگ برتر در شرايطي تعطيل شد كه هيج سازمان و فعاليتي تعطيل نشد. حتي آموز و پروش هم مدارس را تعطيل نكرد. در عين حال وقتي تيم‌ها در اين شرايط اجاز تمرين كردن دارند، چگونه است كه نبايد بازي كنند؟ اين پرسش گروهي از منتقدان به تعطيلي بازي‌هاي ليگ بود.

تيم‌هايي كه از پيش به آنها خبر داده نشده بود. به شهرهاي مورد نظر براي بازي سفر كرده بودند و حتي تمرينات خود را بر اساس بازي پيش رو طراحي كرده بودند.

با اين حال مجوز بازي براي روز دوشنه صادر شد. هر چند كه اين سوال باقي است كه اگر آلودگي هوا باعث شد بازي‌ها لغو شود مگر يك روز بعد از آن قرار است اتفاقي در وضعيت جوي پيش بيايد كه اكنون مجوز داده‌اند.

به هر روي " ورزش سه" خبر از انجام مسابقات تيم‌هاي استقلال و تراكتور سازي و نيز سياه‌جامگان و نفت تهران دارد. بنا بر اين گزارش در پی اعتراض تیم‌های تراکتور و سیاه جامگان که در تهران میهمان هستند و البته ناخرسندی استقلالی‌ها از برنامه‌ریزی هفته آینده سازمان لیگ این دو مسابقه را فردا در دو ورزشگاه آزادی و تختی برگزار خواهد کرد.

در همين حال مسئول مرکز پزشکی سازمان لیگ با اشاره به لغو دیدارهاییکشنبه لیگ برتر از سوی کمیته اضطرار آلودگی هواگفت: بر اساس معیارهای جهانی برگزاری مسابقات مشکلی نداشت ولی این موضوع تحمیل شد.

زهره هراتیان به مهر گفت: ارگانی مثل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دارای یک مرکز پزشکی است که خوشبختانه برای نخستین بار همه اعضای آن پزشک ورزشی هستند که در واقع موضوعاتی مثل آلودگی یا گرمای هوا مورد توجه ویژه اعضای آن قرار دارد. پزشکان هم احساسی تصمیم نمی گیرند بلکه بر اساس داده‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. مشکل ما این است که طبق استانداردها تصمیم‌گیری نکرده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا بر اساس استانداردهای جهانی می‌شد بازی‌ها را برگزار کرد، گفت: مشکل اصلی ما ذرات زیر ۲/۵ میکرون است نه مونوکسیدکربن یا دی‌اکسیدگوگرد. ما همواره بر اساس یک جدول استاندارد از کالج پزشکی ورزشی آمریکا شاخص‌ها را در نظر می‌گیریم که برای هر شاخص یک تعریف ویژه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیته پزشکی AFC ادامه داد: بر اساس این جدول، میزان شاخص‌ها تا زیر ۱۵۰ هیچ توصیه و نگرانی را به دنبال نداشته است که چون به این عدد هنوز نرسیده‌ایم ما مشکلی برای برگزاری بازی نداریم. در این جدول آمده که اگر این عدد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ قرار گیرد کسانی که مشکل دارند بیرون نیایند یا بهتر است کودکان از منزل خارج نشوند. حرف ما این است که آنها چرا روی فوتبال تاکید کرده‌اند.

هراتیان در خصوص اینکه اگر از شما نظرخواهی می‌شد مجوز برگزاری بازی‌ها را صادر می کردید، گفت: بله چون بر اساس استانداردها شرایط برگزار بازی مهیا است. متاسفانه طوری با آقای تاج صحبت کردند که چاره‌ای جز لغو بازی‌ها نبود. آنها تاکید کردند اگر اتفاقی رخ بدهد مسئولیتش با سازمان لیگ است که این رفتار درست نیست. اگر می خواهند شاخص‌ها را در نظر بگیرند باید دستگاه‌ها را به ورزشگاه ببرند و آن منطقه را بررسی کنند نه اینکه بخاطر یک موضوع کلی فقط فوتبال را مورد خطاب قرار دهند.

وی با بیان اینکه همه در معرض آلودگی قرار دارند، یادآور شد: فردی که در ورزشگاه حضور پیدا می کند با آن فرد که در مرکز شهر قرار دارد هیچ تفاوتی ندارد. سوال ما این است که آیا تیم‌ها این روزها تمرین نمی‌کنند؟ آیا رشته‌های دیگر در معرض خطر قرار ندارند و آلودگی فقط برای فوتبال دردسرساز شده است. آنها گفته‌اند یک ورزشکار سه، چهار برابر فرد عادی نیاز به اکسیژن دارد به عنوان یک پزشک از دوستان می‌خواهم که اسناد این ادعا را در اختیار ما قرار دهند یا بگویند منبع این اظهار نظر کجا بوده است.

هراتیان همچنین گفت: ما به تصمیمات وزارت بهداشت برای حفظ سلامت عمومی جامعه احترام می‌گذاریم و می‌پذیریم ولی اینکه تنها به فوتبال تاکید کنند و بدون دلیل علمی این کار صورت گیرد چندان مناسب نیست.

کد خبر 319545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha