همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: بسیاری از خانواده‌ها از علاقه زیاد بچه‌ها به تلویزیون‌دیدن گلایه دارند و بچه‌ها را تحت‌تأثیر برنامه‌های تلویزیون می‌دانند.

کودکان و تلویزیون

اگر شما هم خلاق باشيد مي‌توانيد به علاقه بچه‌ها جهت بدهيد و اثرگذاري تلويزيون را به سليقه خودتان مديريت كنيد.

  • اين دايه الكترونيكي

نخستين وسيله پركننده اوقات فراغت بچه‌ها در همه جاي دنيا تلويزيون است. شايد اين بچه‌ها براي نخستين بار، وقتي پاي تلويزيون نشسته‌اند كه سر پدر و مادر شلوغ بوده و گفته‌اند: «برو تلويزيون تماشا كن»، براي همين است كه يكي از لقب‌‌هاي جهاني تلويزيون، دايه الكترونيكي است كه در نگهداري بچه‌هاي زيادي سهم دارد. برنامه‌هاي تلويزيوني اغلب يا به‌صورت مستقيم و يا غيرمستقيم پيام‌هاي خود را به بزرگ‌ترها يا بچه‌ها منتقل مي‌كند. بچه‌ها هم هرچه بزرگ‌تر و با هوش‌‌تر باشند تعداد پيام‌هاي بيشتري دريافت مي‌كنند. اگر بچه‌ها از برنامه بزرگ‌ترها استفاده نكنند اغلب جذب برنامه‌هايي مي‌شوند كه واقعي‌ترند و شخصيت‌هاي توانا و خاص‌تري دارند و گرافيك جذابي هم در توليد آنها نقش داشته. با اين حال مهم اين است خانواده چه استفاده‌اي مي‌تواند براي فرصت‌سازي‌ رشد بچه‌ها از تلويزيون بكند؟

  • نظم‌آموزي

اگر شما دغدغه منظم شدن بچه‌ها را داريد و بچه‌ها هم دغدغه تلويزيون ديدن، پس از وجه مشترك نظرتان يعني تلويزيون براي هدف خودتان استفاده كنيد تا فرزندتان منظم شود. مثلا تا مي‌خواهد تلويزيون ببيند به او بگوييد كه با اين دستمال به آرامي تلويزيون را تميز كن تا برنامه آن را بهتر تماشا كني. ليست برنامه‌هاي دلخواهش را هم بايد به شما بدهد تا با هم بتوانيد نظم برنامه‌ريزي درسي‌اش را حفظ كنيد طوري كه هم به موقع به درس‌هايش رسيدگي كند و هم فيلم مورد علاقه‌اش را تماشا كند. اين كار باعث مي‌شود درصد زيادي از بحث‌هاي هر روزه بين شما و فرزندتان كم شود و ميزان تنش را در خانه كم مي‌كند.

  • پرورش تفكر

وقتي فرزند شما فيلم مي‌بيند كنار او بنشينيد و با هم به فيلم ديدن دل بدهيد تا وقتي برنامه محبوب او تمام شد، محبوبيت شما براي فرزندتان روزافزون شود. مي‌توانيد بعد از تمام شدن فيلم هميشه يك قرار فكري با هم داشته باشيد. از او سؤالاتي را بپرسيد تا فكرش باز و تفكر منطقي‌اش رو زبه روز تقويت شود. براي مثال: چرا فلان اتفاق افتاد؟ بعدش چي مي‌شه؟ تو اگه بودي چي كار مي‌كردي‌؟ نظرت درباره اسم فيلم چيه؟ با كار كي موافق يا مخالف بودي؟ دليل فلان اتفاق‌رو فهميدي‌؟

  • يك ابزار تربيتي

روانشناسي اسم اين روش را «مادربزرگ» مي‌گذارد؛ اينكه شما به واسطه يك وسيله مورد علاقه بچه‌ها، انگيزه آنها را براي انجام كاري كه به آن علاقه ندارند يا كمتر براي آن كار همت مي‌گذارند تحريك كنيد. فرض كنيد تكليف شب دخترتان انجام نشده اما اصرار دارد كه مي‌خواهد فيلم ببيند. اگر قاطع باشيد مي‌توانيد تسليم نشويد اما با مهرباني بگوييد كه «پس برنامه‌ريزي‌ات را طوري انجام بده كه درست را تمام كني تا بتواني تلويزيون ببيني».

  • مدير تربيت كنيد

مي‌شود بچه‌ها را به حال خودشان گذاشت تا كنترل دست آنها باشد، مي‌شود دوتا تلويزيون در خانه داشت كه بحث كمتر شود و البته مي‌شود مديرانه مسئله را حل كرد. يك مدير همه گروهش را مي‌شناسد پس اين كار را روي دوش بچه‌ها بيندازيد. اگر بدانند مادرشان بايد برنامه آشپزي ببيند تا خوشحال شود و غذاي خوب بپزد، پدر بايد اخبار ببيند تا برنامه‌ريزي فروشگاه رفتن، سفر و... را انجام دهد، متوجه نفع و دليل استفاده همه از تلويزيون مي‌شوند.كمك كنيد بچه‌ها با تنظيم زمان تماشاي تلويزيون، مسئول حال بهتر اعضاي خانواده شوند.

کد خبر 319499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha