چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان بر روی طرح بلندپروازانه‌ای کار می‌کنند تا یک پایگاه داده‌های جهانی برای بیش از نیم‌میلیون گونه حیاتی با استفاده از تکنولوژی بارکد ‌دهی با DNA به وجود آورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان امیدوارند که  تا 150 میلیون دلار برای تامین اعتبار یک مرحله اولیه  پنج ساله این طرح فراهم کنند که  آنها ان را از لحاظ اهمیت معادل فرستادن انسان به ماه می‌دانند.

بارکد دادن با  DNA، تکنیکی برای تشخیص دادن یک گونه جاندار با استفاده صرف از یک توالی کوتاه DNA، کاربردهای گسترده‌ای در بهداشت و محیط‌زیست دارند.

این روش می‌تواند کاربردهای گوناگونی از جلوگیری از ورود ماهی و الوار  قاچاق به بازارهای جهانی تا خلاصی از آفاتی مانند پشه‌ها و حتی کاسته‌شدن از شمار برخوردهای بین پرندگان و هواپیماها داشته باشد.

پل هربرت، "رئیس مرکز بارکد‌دهی با DNA کانادا" در یک سمینار سه روزه در تایپه، پایتخت تایوان، در این باره گفت:‌ "هدف این است که در مجموع پنج میلیون نمونه و 500000 گونه را  در طول مرحله ابتدایی 5 ساله طرح جمع آوری کنیم." او افزود که کل این طرح ممکن است 15 سال طول بکشد.

سمینار برپاشده در تایپه 350 دانشمند از 45 کشور را گردهم آورده است تا درباره مفهوم "بارکددادن به حیات" به بحث بپردازند.

دانشمندان تخمین می‌زنند که در حالیه که حدود 1.8 میلیون گونه جاندار تاکنون مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، ممکن است 10 میلیون گونه حیاتی هنوز ناشناخته باقی مانده باشند.

اما تکنولوژی بارکددادن با DNA چنان به سرعت در حال پیشرفت است که دانشمندان پیش بینی می‌کنند در ده سال آینده توانایی شناسایی مخلوقاتی پیش از این ناشناخته را کسب کنند.

شائو کوانگ-تسائو یکی از حاضران در سمینار در تایوان گفت:‌ "دانشمندان از هم اکنون در حال کار کردن بر روی دستگاه‌های بارکد‌دهنده دستی هستند  که کاربران را قادر خواهد کرد با استفاده از یک سییتم تعیین موقعیت جهانی به یک بانک داده‌های بارکد دسترسی پیدا کنند."

کنفرانس این هفته در تایوان بوسیله  "کنسرسیوم برای بارکد حیات" برگزار شد که در سال 2003 به وجود آمد و اکنون شامل 160 کشور است.

در اولین کنفرانس این کنسرسیوم در سال 2005 در لندن برگزار شد،بانک‌های داده‌های آن حدود 33000 ارجاع DNA جمع‌آوری کرده بودند که به 12700 گونه حیاتی تعلق داشت.

امروز این شمار به 29000 نمونه DNA  از حدود 31000 گونه حیاتی می‌رسد که حدود 20 درصد حدود 10000گونه پرندگان دنیا و حدود 10 درصد از 35000 گونه دریایی و ماهی‌های آب شیرین را شامل می‌شود.

طرح‌های "بارکددادن حیات" توجه فزاینده‌ای را به خصوص از کانادا، آمریکا و اروپا به خود جلب کرده است و این در حالی است که دانشمندان کاربردهای این تکنیک را از ایمنی غذایی و حفاظت از مصرف‌کنندگان تا شناسایی گیاهان دارویی جستجو می‌کنند.

برای مثال یک دانشمند انگلیسی در حال کار بر روی یک طرح بارکددادن به 28000 گونه پشه - یعنی حدود 80 درصد گونه‌های شناخته‌شده آن در دنیا - است  در طول دو سال آینده است.

این طرح به هدف کاهش شیوع مالاریا صورت می‌گیرد که هر سال حدود 50 میلیون نفر  در جهان آلوده می‌کند و به وسیله برخی از انواع پشه منتقل می‌شود.

کد خبر 31944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز