چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: بازارهای مالی و مبادلاتی بین‌المللی، دیروز تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در کاهش غیرمنتظره نرخ بهره غیربانکی با نوسانات شدید و رکوردشکنی‌های تازه مواجه شدند.

بر اثر تصمیم بانک مرکزی آمریکا که با هدف افزودن رونق به اقتصاد رو به تضعیف این کشور اتخاذ شد، ارزش دلار به پایین‌ترین سطح 15 سال گذشته سقوط کرد، قیمت طلا به بالاترین رقم 16 ماه گذشته رسید و قیمت نفت برای سومین بار طی یک هفته اخیر، بار دیگر رکوردشکنی کرد.

به گزارش بلومبرگ، در بازارهای مبادلاتی جهان، قیمت طلا به بالاترین سطح 28 سال اخیر نزدیک شد و با رسیدن به هر اونس  726 دلار،  رکورد 16 ماه گذشته را جابه‌جا کرد.

کاهش نیم درصدی نرخ بهره بانکی در آمریکا که افت شدید ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر را به دنبال داشت، موجب افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی شد و همین امر باعث رکوردشکنی بهای طلا گردید. علاوه بر طلا، قیمت سایر فلزات گرانبها نیز در بازارهای مبادلاتی نیویورک و لندن با افزایش یک‌باره مواجه شد و پلاتین به بالاترین حد 8 هفته اخیر، نقره به بالاترین رقم 6 هفته اخیر و پالادیم به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسیدند.

بهای هر اونس طلا دیروز به 726 دلار رسید که بالاترین رقم آن از ماه مه سال 2006 تاکنون محسوب می‌شود. تصمیم بانک مرکزی آمریکا در کاهش نرخ بهره با موج ناگهانی خریداران طلا همراه شد و کارشناسان معتقدند کاهش ارزش دلار نیز موج دیگری از تقاضای خرید طلا را به دنبال خواهد داشت.

بنابر قاعده بازارهای بین‌المللی، طلا همواره نقش اطمینان‌بخش در زمان کاهش شدید ارزش سایر اقلام مبادلاتی همچون نفت را بر عهده دارد و احتمال رسیدن آن به رکورد 730 دلار سال گذشته که بالاترین رقم آن در 26 سال اخیر محسوب می‌شود، رو به افزایش است.

رکورد دست‌نیافتنی طلا به ماه ژانویه سال 1980 برمی‌گردد که بهای هر اونس آن به 850 دلار رسید.

پس از آن که بانک مرکزی آمریکا در شامگاه سه‌شنبه رأی به کاهش نیم‌ درصدی نرخ بهره داد، ارزش دلار در برابر سبد سایر ارزهای معتبر به علت کاهش تقاضا برای نگهداری دلار، به پایین‌ترین سطح 15 سال اخیر رسید.

تضعیف دلار آمریکا موجب ارزان‌تر شدن طلاکه به دلار قیمت‌گذاری می‌شود، برای دارندگان سایر ارزهای معتبر می‌شود و تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری مطمئن را افزایش می‌دهد.

طلا همچنین در برابر نوسانات تورمی ناشی از افزایش قیمت نیز مقاوم است و در مواقع رشد شدید قیمت نفت تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد.

سقوط دلار

از سوی دیگر، پس از آن که بانک مرکزی آمریکا بیش از رقم مورد انتظار، نرخ بهره بانکی در این کشور را کاهش داد، ارزش دلار به پایین‌ترین رقم 15 سال گذشته سقوط کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، بانک مرکزی آمریکا سه‌شنبه شب برای نخستین بار طی 4 سال اخیر نرخ بهره بین بانکی در این کشور را کاهش داد و از 25/5 به 75/4 درصد رساند.

بانک مرکزی آمریکا در اطلاعیه‌ای که در همین ارتباط منتشر کرد، هدف از کاهش نرخ بهره را رفع احتمال اثرگذاری منفی شرایط اعتبارات مالی کنونی بر بهبود وضعیت بازار مسکن این کشور و بازگرداندن رونق اقتصادی به بزرگترین اقتصاد جهان عنوان کرد.

این در حالی است که کارشناسان پولی میزان کاهش نرخ بهره در آمریکا را فراتر از ظرفیت بازار این کشور می‌دانند و در همین زمینه بانک بارکلی کپیتال هشدار داد که این تصمیم منجر به کاهش هرچه بیشتر ارزش دلار خواهد شد.

به گزارش فایننشال تایمز، شاخص ارزش دلار در برابر سبد 6 ارز معتبر دیگر به پایین‌ترین سطح از سپتامبر 1992 تاکنون رسید. در همین حال، هر یورو در بازارهای جهانی نزدیک به 4/1 دلار مبادله شد که رکورد تازه‌ای برای آن محسوب می‌شود.

رکوردشکنی مجدد نفت

کاهش نرخ بهره بین بانکی در ایالات متحده، علاوه بر نرخ ارزها و قیمت طلا، بازار نفت را نیز که طی یک هفته اخیر با روند صعودی قیمت نفت خام مواجه بود، تحت تاثیر قرار داد.  بهای نفت خام سبک و شیرین آمریکا از هر بشکه 82 دلار فراتر رفت.

کاهش نرخ بهره در آمریکا، امید کارشناسان و فعالان بازارهای مالی و تجاری بین‌المللی را نسبت به بازگشت رونق به اقتصاد آمریکا (که افزایش تقاضای انرژی و نفت را به دنبال خواهد داشت) تقویت کرد و این عامل روانی موجب افزایش بهای نفت شد.

 بدین ترتیب، روز چهارشنبه دومین روز متوالی رکوردشکنی بهای نفت بود که پس از رسیدن به اوج 81 دلار در روز سه‌‌شنبه، بار دیگر رکورد شکست و به بیش از هر بشکه 82 دلار رسید که بالاترین ارزش اسمی آن در طول تاریخ مبادلات نفت محسوب می‌شود.

بهای نفت سبک و شیرین آمریکا در بورس نیویورک در مبادلات میانه به رکورد 4/82 دلار نیز رسید و نفت برنت دریای شمال نیز از 78 دلار فراتر رفت.

در همین حال، پیش‌بینی‌ها از کاهش 2 میلیون بشکه‌ای ذخایر تجاری نفت خام آمریکا در هفته اخیر و برای چهارمین هفته متوالی حکایت دارد.

تحلیل‌گران بازارهای نفت معتقدند در صورتی که ذخایر تجاری نفت خام آمریکا بین 3 تا 7 میلیون بشکه دیگر کاهش یابد، قیمت نفت، قله 85 دلار را نیز در خواهد نوردید.

کد خبر 31937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز