همشهری آنلاین: زمین‌لرزه‌ای به شدت ۶.۳ ریشتر بخش‌های شمالی افغانستان را به لرزه درآورد، با شدتی که این لرزه‌ها در هندوستان نیز احساس شدند.

زلزله

براساس گزارش BBC، سازمان زمين‌شناسي آمريكا اعلام كرد كانون اين زلزله در شمال استان بدخشان، نزديك به مرزهاي تاجيكستان و پاكستان بوده‌است.

هنوز آمار قربانيان حادثه در منطقه كانون زلزله مشخص نشده‌است اما دست‌كم 17 نفر در شهر پيشاور پاكستان مجروح شده‌اند،‌ منطقه‌اي كه صدها نفر در آن در زلزله 26 اكتبر جان خود را از دست دادند.

گزارش‌ها حاكي از آن هستند كه پس از وقوع زلزله ساكنان پايتخت‌هاي افغانستان و پاكستان،‌كابل و اسلام‌آباد، هراسان به خيابان‌ها پناه آورده‌اند و به گفته حميد نواز رئيس مديريت بحران پاكستان در پيشاور برخي از خانه‌هاي قديمي به كل ويران شده‌اند.

اين منطقه سابقه طولاني در وقوع زلزله‌هاي شديد ناشي از برخورد صفحه‌هاي اروسيا و هند دارد. اين صفحه‌ها با سرعتي برابر چهار تا پنج سانتيمتر در سال به سمت يكديگر حركت مي‌كنند.

در سال 2005 زمين‌لرزه‌اي 7.6 ريشتري در كشمير پاكستان منجر به مرگ 75 هزار انسان شد. در ماه آوريل سال 2015 نيز نپال يكي از شديد‌ترين زمين‌لرزه‌هاي اريخ خود را تجربه كرد كه در پي آن 9 هزار نفر جان خود را از دست دادند و 900 هزار خانه ويران شدند.

کد خبر 319341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha