با مبادله ۲۳۰۰ میلیارد تومان سکه در بورس کالا در پاییز امسال ارزش قرارداد‌های آتی سکه در بورس کالا به ۷۷۰۰ میلیارد تومان رسید اما این آمار نشان می‌دهد که روند این معاملات تحت‌تأثیر بازار‌های داخلی و جهانی در پاییز امسال فروکش کرده است.

به گزارش همشهري، با وجود انتقاد‌هايي كه در گذشته نسبت به معاملات آتي سكه در بورس كالا مي‌شد، آمار‌ها نشان مي‌دهد معاملات آتي هر سكه بهار آزادي در بورس كالا تحت‌تأثير چشم‌انداز قيمت‌ها در بازار‌هاي داخلي و جهاني است. در 3سال گذشته برخي مسئولان و كارشناسان تحت‌تأثير سونامي افزايش قيمت ارز و طلا در بازار داخلي انتقاد‌هاي زيادي را مبني بر اثر معاملات آتي سكه بورس كالا بر معاملات نقد مطرح كردند. برخي مسئولان مدعي بودند معاملات آتي سكه در بورس كالا منجر به افزايش قيمت معاملات نقد در بازار تهران مي‌شود اما آمار‌هاي جديد صحت اين انتقاد‌ها را زير سؤال برد.

تازه‌ترين اطلاعات نشان مي‌دهد روند قيمت‌ها در معاملات آتي سكه بورس كالا در سال‌جاري نزولي بوده است و در عين حال حجم و ارزش معاملات نيز تحت تاثير كاهش قيمت‌هاي جهاني و همچنين مولفه‌هايي از قبيل قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني و بهاي نفت با كاهش مواجه شده است، به‌طوري كه معاملات هر سكه بهار آزادي در آذر‌ماه امسال به محدوده 600ميليارد تومان رسيد.

اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه در 9ماهه سال گذشته سرمايه‌گذاران در مجموع 11هزارو 800ميليارد تومان سكه در قالب قرارد‌هاي آتي در بورس كالا خريداري كرده‌اند كه اين ميزان در سال‌جاري با انجام 2200ميليارد تومان در پاييز به 7700ميليارد تومان رسيده است. اين آمار نشان مي‌دهد كه معاملات آتي سكه به لحاظ حجم در سال‌جاري 26درصد و به لحاظ ارزش 34درصد كاهش نشان مي‌دهد.بيشترين ميزان معاملات سال‌جاري به فروردين‌ماه اختصاص دارد كه طي آن سرمايه‌گذاران 1270ميليارد تومان در بازار قرارداد‌هاي آتي، سكه مبادله كردند.

نمودار

کد خبر 319279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha